Gå til innhold

Får bare sort/hvitt ved TV-in

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en kabel som jeg bruker til å koble pc'en til TV'en. Jeg kobler kabelen og aktiverer to skjermer, men jeg får bare sort/hvitt på TV'en. Jeg har prøvd på en annen TV med den samme kabelen og PC'en og da fungerte det med farger.

Jeg har forsøkt å endre på oppløsning og farger, men ingenting fungerer.

PC'en: Fujitsu Siemens Amilo D1840 med Windows XP Home

TV'en: Philips 28pw6408 Widescreen TV

Håper på hjelp!

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må bruke scart nr 2 og trykke 3 ganger på AV-knappen så du får EXT2S på skjermen.

6315887[/snapback]

Jeg bruker Scart nummer to, og trykker to ganger på AV-knappen slik at jeg kommer til EXT2. Når jeg trykker tre ganger på AV-knappen så kommer det bare en sort skjerm.

Takk for all hjelp hittil

Lenke til kommentar

Nå har jeg merket jeg at hvis jeg switcher kanaler osv et par ganger og så går tilbake til den riktige kanalen på TV'en så får jeg frem farger. Går jeg bort fra kanalen igjen så blir det ofte sort hvitt når jeg går tilbake osv.

Jeg har prøvd å kjøpe en ny kabel, men det samme problemet fortsetter...

Lenke til kommentar

Har sjekka litt, men tror ikke at jeg kan hjelpe så mye...

TV-en støtter s-video på scart nr 2, men jeg sa feil med antall trykk. Du skal, som du har funnet ut, kun trykke 2 ganger på AV-knappen. Det er ingen andre innstillinger for AV-tilkoblingene på den TV-en.

Det eneste jeg kan tenke på som kan skape problemer er skjermkortinnstillingen TV-norm som skal stå på PAL B/G og ikke NTSC.

Var borti en liknende sak her på forumet for en stund siden. Alt var gjort riktig og dobbelt- eller trippelsjekka, men fargene uteble på en av to TV-er. En mulig forklaring kan være at signalene er litt svake og TV-en er litt for "kresen" kanskje....?

Lenke til kommentar
Hvordan endrer jeg på skjermkortinnstillingene? ATI Mobility Radeon 9600 Skjermkort.
Egenskaper for skjerm -> Innstillinger -> Avansert -> Visning -> TV -> Egenskaper for TV -> Format

Da vil du finne noe som likner på dette (gammelt screenshot):

tvout.jpg

Hva mener du med at TV'en er for kresen? Og hvordan kan jeg evt. styrke signalene?
Har ingen løsning. Det er bare en teori jeg har om at hvis to apparater som kobles sammen ikke helt følger signalstandarene så går det litt galt...
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset, men det fungerte dessverre ikke.

Noen flere synspunkter?

6357234[/snapback]

Jeg har vært borti dette problemet ganske mye, såvidt meg forstått ekisterer det to standarder på scart systemet eller noe lignende. Det jeg har gjort hos flere bekjente av meg, hvis du bruker svideo-> scart overgang: Åpne opp scart overgangen og bytt om på pinne #15 og #17. De er nummerert i kontakten. Dette gir som regel farger. Pass på at du har en scart overgang av riktig type, helst uten noe som helst bryter for inn/ut og ekstra kontakter. Du får scart overganger i fullkoblet og delkoblet. De letteste å gjøre denne mod'en på er de som ikke er fullkoblet.

Evt kan man også operere en svideo kabel og bytte om på ledniningen inni den, dette har jeg ikke prøvd selv noengang så jeg kan ikke bidra med noe veiledning.

Ikke gjør dette på dyrt utstyr eller bra kabler, som med alle modifiseringer er det selvfølgelig en mulighet for at det går galt ;-)

En annen ting, i mange skjermkort drivere har du et eller annet sted et valg som heter "composite" eller "supervideo" ("sammensatt" på norsk) det hjelper ofte å velge composite/sammensatt video ut.

Endret av e_razor
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset, men det fungerte dessverre ikke.

Noen flere synspunkter?

6357234[/snapback]

Jeg har vært borti dette problemet ganske mye, såvidt meg forstått ekisterer det to standarder på scart systemet eller noe lignende. Det jeg har gjort hos flere bekjente av meg, hvis du bruker svideo-> scart overgang: Åpne opp scart overgangen og bytt om på pinne #15 og #17. De er nummerert i kontakten. Dette gir som regel farger. Pass på at du har en scart overgang av riktig type, helst uten noe som helst bryter for inn/ut og ekstra kontakter. Du får scart overganger i fullkoblet og delkoblet. De letteste å gjøre denne mod'en på er de som ikke er fullkoblet.

Evt kan man også operere en svideo kabel og bytte om på ledniningen inni den, dette har jeg ikke prøvd selv noengang så jeg kan ikke bidra med noe veiledning.

Ikke gjør dette på dyrt utstyr eller bra kabler, som med alle modifiseringer er det selvfølgelig en mulighet for at det går galt ;-)

En annen ting, i mange skjermkort drivere har du et eller annet sted et valg som heter "composite" eller "supervideo" ("sammensatt" på norsk) det hjelper ofte å velge composite/sammensatt video ut.

6386646[/snapback]

Tusen takk for hjelp..

Ett par spørsmål før jeg går i gang med fiksingen:

1) Mener du at jeg skal åpne opp Scart-"overgangen" på kabelen jeg bruker mellom PC-TV? Er ganske sikker på at Scart-overgangen er av riktig type ettersom den fungerer på andre TV'er. Den har dog en bryter for "inn/ut". Burde jeg kjøpe en som ikke har dette? Hvor får jeg evt. tak i det.

2) Hva er forskjellen på fullkoblede og detlkoblede?

3) Hvor kan jeg sette på "composite" på driveren til mitt skjermkort? Har du noen ide om hvor det kan gjøres?

Lenke til kommentar

En typisk scart overgang http://www.bdog.fi/netstore/tuotekuvat/02641.jpg

Bla chlas Ohlson skryter i sine annonsetekster at scart overgangene dems er "fullkoblede" dvs at det er ledninger på hver eneste pinne, disse har jeg ikke hatt noen suksess med å gjøre denne mod'en på. Jeg pleier bare bruke "noname" scart overganger ala europris eller noe i hylla på elkjøp, gjerne billigeste typen da det er større mulighet for at den ikke har ledninger som går til alle pinnene. i terorien skal det vel være mulig å gjøre det med disse og men har hatt større hell med de som er enklere. Man trenger en litt spiss nebbtang eller lign for å presse sammen mothakene så man får ut pinnene.

http://www.tu-chemnitz.de/phil/videostudio/images/scart.jpg

her er en oversikt over alle pinnene (på tysk men den viser de den trenger)

"composite" instillingen finnes iallefall på nvidia skjermkort, jeg kan prøve å finne ut hvor den er, da jeg har et nvida kort i pcen akkurat nå. Jeg kan ikke si jeg har funnet tilsvarende på ATI sine drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...