Gå til innhold

Fører Jødene hellig krig slik som muslimene?

Anbefalte innlegg

Jeg har omtrent lest i alle bøker/internettsider jeg kan komme på for å finne ut om jødene fører hellig krig, eller "jihad" som det blir kalt? I tilfelle, på hvilke måter? Jeg hadde blitt veldig fornøyd om noen hadde visst litt mer enn meg om dette. "Jihad" trenger nødvendigvis ikke være fysisk krig, og det trenger ikke være krig i det hele tatt.

All hjelp er god hjelp, bare den kommer fort! :tease::w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jihad trenge ikke nødvendigvis være krig, det kan også være handlinger som f. eks å lede noen på "rett" vei osv.. Synes det da var rart at jeg fikk godkjent problemstillingen min "Hva sier Jødedommen og Islam om hellig krig og på hvilken måte spiller livssynet deres inn på deres meninger/handlinger?"

Lenke til kommentar

Sindres har rett. Les Bibelen så ser du at Misjonsbefalingen stammer fra det Nye Testamentet, som jødene altså ikke tror på.

«Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

Jødedommen er noe du må gjøre deg fortjent til, i motsetning til kristentroen som blir presset på deg overalt.

Geir :)

Lenke til kommentar
Jihad trenge ikke nødvendigvis være krig, det kan også være handlinger som f. eks å lede noen på "rett" vei osv.. Synes det da var rart at jeg fikk godkjent problemstillingen min "Hva sier Jødedommen og Islam om hellig krig og på hvilken måte spiller livssynet deres inn på deres meninger/handlinger?"

6314563[/snapback]

Problemstillingen din blir da ikke ne mindre relevant fordi om den ene religionen har et annet syn enn den andre...

Lenke til kommentar

On topic:

Dette kan kanskje være av interesser:

Kilde Forsvarsnett

Bibelen kjenner tanken om en «hellig krig». Men de tekstene som handler om dette, kan ikke uten videre leses som uttrykk for hva som er jødedommens syn i dag. Hos de bibelske profetene står fredsidealet sterkt. Disse tekstene spiller en vel så stor rolle i moderne jødisk etikk som helligkrigstradisjonene. Generelt må det sies at jødisk tradisjon ikke i noen særlig grad har utviklet noen tenkning om krig og fred. Det har sammenheng med at jødedommen helt fra oldtiden og fram til det tjuende århundre ikke har vært hovedreligion i noen statsdannelse. Krig som et forhold mellom stater har dermed ikke vært noe tema for rabbinernes drøftinger. Fra gammelt av har de snakket om den påbudte krig (for å erobre og forsvare landet i gammel tid) og den tillatte krig (kanskje først og fremst en konsesjon til kongenes krigføring i gammel tid). En formulering av tanken om den forbudte krig kom først i middelalderen. Krig for å tvinge noen til å konvertere til jødedommen, er forbudt. Det samme gjelder faktisk krig for å forsvare sivilisasjonen mot barbariet. Men vi møter også den tanken at når de gamle rabbinerne ikke sa noe om den forbudte krig, er det fordi alt som ikke går inn under den påbudte eller tillatte krig, er forbudt.

Jødedommen har ingen pasifistisk filosofi, med det fins i vår tid selvsagt jødiske pasifister som legger vekt på fredsidealet i den jødiske tradisjonen og på fred (sjalom) som det høyeste gode. Helt siden oldtiden har det i jødedommen vært ansett som en plikt å forsvare eget liv, men ikke ved å drepe uskyldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...