Gå til innhold

Oppgradere ram på en Hewlett Packard

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg ringte, og lurte på åssen ram han skulle kjøpe til sin HP pc (ferdigpcdritten)

Det jeg da lurer på, må han kjøpe egne brikker fra HP? eller smetter alt annet inn, så lenge hovedkortet støtter det. Vet ikke om HP har noe eget opplegg for det der.

Han nevnte hket, det var en rart navn jeg aldri har hørt før. Så derfor jeg lurer på om det er noe spesielt de har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP (og de andre ferdigprodusentene) bruker alltid vanlige minnebrikker, men de tester ofte ikke for kompatibilitet med mer enn noen få minneprodusenter (som de har avtale med). Derfor anbefaler de alltid at kundene kjøper minne gjennom dem (til blodpris), selv om det er stor sansynlighet for at annen ram passer like bra.

Hovedkortene bruker som regel ikke å være produsert av f.eks HP selv, men kjøpt inn i spesialavtaler fra f.eks intel, FIC, Asus, MSI osv. Gjerne med spesifikasjoner og utstursnivå diktert av f.eks HP. Hvis de bare trenger 2 PCI-spor og 2 SATA-porter så sparer HP penger på å gjøre en avtale om levering av et kort med redusert funksjonalitet og redusert kostnad for produsenten.

For å finne ut hvilken ram han trenger så prøv å finn navnet på brikkesettet f.eks via programmet Everest. Du kan også se på minnebrikkene som står der fra før, men de er ofte dårlig merket eller et hakk under maksimal hastighet som støttes.

Lenke til kommentar

Nye HP-maskiner er ikke veldig kresene på minne. Har brukt mye Kingston og TwinMOS, og det har så og si alltid vært en suksess.

Pass på at du ikke setter to forskjellige minnebrikker parvis (dual channel). Da blir det ofte mye ustabilitet og blåskjermer.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...