Gå til innhold

Hvordan kan jeg få et bål til å ryke mest mulig?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Vi har et skuespill her i hjembygden og jeg har ansvaret for å tenne en varde som skal brenne i ca fem minutter. Flammer er uvesentlig og den lokalisert er ca 200-300 meter borte fra publikum.

Poenget er at det skal ryke mest mulig, og da mener jeg ikke å røyklegge et helt område, men mye røyk skal stige opp av varden.

Oppskriften min så langt:

Tykt med avispapir på bunnen dynket i tennveske.

Et solid lag med einebusker.

Dette topper jeg med mose.

Personlig følte jeg at det ble bra med røyk, men instruktøren ville gjerne ha mer. Problemet er vel først og fremst at det har vært så mye vind de siste dagene, så det blir spennende å se om det blir bedre i dag når det er vindstille.

Hvis noen har noen gode tips om hvordan jeg kan få mer røyk ut av dette så tar jeg gladelig i mot dem! :D

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kilo sukker/salpeter i 60/40-forhold, anyone? Legg på med litt tennvæske, og kast på noen klumper av den "røykbombe"-massen som er blitt beskrevet utallige ganger på forumet ved jevne mellomrom.

edit: prøv kanskje å lage noen staver av dette materialet, som du tenner på i den ene enden?

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Heisann folkens,

Takk for alle innspill!

Da var første forestilling overstått og det gikk bra.

Jeg prøvde å legge på en gummislange etter tips fra Isbilen, men det virker som det er fuktig mose som gjør susen. Problemet er at det er så mye vind at røyken blir nesten blåst bort. I en liten periode var det vindstille og da tror jeg det fikk bra uttelling.

Det hadde selvfølgelig vært fristende å få enda mer røyk så kanskje jeg skal prøve den røykbomben dere prater om.

Et par spørsmål:

1) Er røyken konsentrert eller blir hele området røyklagt? Da blir det litt mot sin hensikt. Jeg er avhengig av at røyken stiger mest mulig konsentrert rett opp(ideelt sett, men det er som regel vind). Se for dere et signalbål som skal være tydelig. Blir hele området rundt meg røyklagt så er dette litt mot sin hensikt. Vi har heller ikke flere prøver, så jeg er avhengig av at dette går bra.

2) Det skal ikke ryke for lenge. Hvor lenge varer en slik røykbombe og går det an å slukke med en bøtte vann?

3) Er jeg nødt til å smelte sammen sukker/salpeter eller FUNGERER det å bare mixe pulveret?

På forhånd takk!

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar
Heisann folkens,

Takk for alle innspill!

Da var første forestilling overstått og det gikk bra.

Jeg prøvde å legge på en gummislange etter tips fra Isbilen, men det virker som det er fuktig mose som gjør susen. Problemet er at det er så mye vind at røyken blir nesten blåst bort. I en liten periode var det vindstille og da tror jeg det fikk bra uttelling.

Det hadde selvfølgelig vært fristende å få enda mer røyk så kanskje jeg skal prøve den røykbomben dere prater om.

Et par spørsmål:

1) Er røyken konsentrert eller blir hele området røyklagt? Da blir det litt mot sin hensikt. Jeg er avhengig av at røyken stiger mest mulig konsentrert rett opp(ideelt sett, men det er som regel vind). Se for dere et signalbål som skal være tydelig. Blir hele området rundt meg røyklagt så er dette litt mot sin hensikt. Vi har heller ikke flere prøver, så jeg er avhengig av at dette går bra.

2) Det skal ikke ryke for lenge. Hvor lenge varer en slik røykbombe og går det an å slukke med en bøtte vann?

3) Er jeg nødt til å smelte sammen sukker/salpeter eller FUNGERER det å bare mixe pulveret?

På forhånd takk!

Mvh

Johannes

6316079[/snapback]

Wikipedia er din ven :)

To manufacture this manner of smoke composition, you can either mix potassium nitrate and sugar dry, in a 60/40 mixture by weight, or, for a better smoke "bomb", you can melt them down together over an electric hot plate.

Ser ikke ut som om det brenner så grådi lenge, men i store nok mengder burde det holde en stund ;)

Selv tror jeg egentlig den beste løsningen blir å kjøre våt mose/einer/gress greiene dine i større skala :w00t:

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

De av dere som har erfaring med denne blandingen, kan dere fortelle meg om hele området kommer til å bli røyklagt eller vil jeg få en jevn røyk som stiger oppover?

Jeg frykter at hele området blir røyklagt og da går det mot sin hensikt. I såfall får jeg holde meg til min gode gamle moseblanding :!:

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens!

De av dere som har erfaring med denne blandingen, kan dere fortelle meg om hele området kommer til å bli røyklagt eller vil jeg få en jevn røyk som stiger oppover?

Jeg frykter at hele området blir røyklagt og da går det mot sin hensikt. I såfall får jeg holde meg til min gode gamle moseblanding :!:

6321923[/snapback]

Røyken vil være omtrent lik den fra et vanlig bål ang. hvordan den oppfører seg, og derfor selvsagt avhenge litt av lufttrykk osv.

Du kan jo eksperimentere litt med den før øvelse i morgen, det koster deg ikke noe mer enn 10 min og 20 kr.

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens!

6321923[/snapback]

Røyken vil være omtrent lik den fra et vanlig bål ang. hvordan den oppfører seg, og derfor selvsagt avhenge litt av lufttrykk osv.

Du kan jo eksperimentere litt med den før øvelse i morgen, det koster deg ikke noe mer enn 10 min og 20 kr.

6322046[/snapback]

hvor søren får du tak i kaliumnitrat til bare 20 kr :dribble:

Lenke til kommentar

6321923[/snapback]

For å få røyken til å stige opp som en samlet røyksøyle bør:

1. Røyken være varm. (varm luft stiger, mens kald luft bare sprer seg)

2. Det bør ikke være noe skjul rundt bålet som lager turbulens. F.eks om du fyrer bålet en plass med busker rundt og det er litt vind i lufta så vil røyken kunne rotere bak buskene og røyklegge bålområdet.

Jeg vil tro at trikset med salpeter + sukker gir en varm røyk som dermes stiger lett, samt at hvis du bygger en liten lavvo, med stor åpning i toppen og ok lufting nede så unngår du turbulens fra buskass sånn at røyken stiger som en samlet søyle som ut fra en pipe.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

Jeg rakk ikke apoteket på lørdag så det ble avispapir, eine og fuktig/våt mose som ble løsningen.

Selve bålet gir en mer enn bra nok røyk, problemet er at røyken er så lett at den er veldig utsatt for vind.

I perioder var det vindstille og jeg fikk det da veldig bra til. Med en gang vinden kom fikk jeg imidlertid problem.

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar
Har dere hatt skuespillet?

Hvis ikke, så ville jeg kansje ha laget en pipeløsning.

Lag en lavvu/indianer teltløsning, med stokker og presenning. Tror det vil fungere ganske bra.

6333112[/snapback]

Ja det er over for i år, fire forestillinger:-)

Men jeg skal ha tipset ditt i tankene mine hvis jeg er med neste gang.

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...