Gå til innhold

Ang artikkel "Utvis forsiktighet i bruktmarkedet"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at ingen ting ulovlig er hendt, og at slike ting bør du finne ut selv før du kjøper.

Da er det jo svindel det alle butikkene driver med også: De selger jo 120GB disker (milliarder bytes)

MEN det er jo ikke det du får, for det er jo egentlig ca 112 milliarder bytes du får.

BTW: Noe som vil kjøpe en 9.1 GB (gigabyte) :smile: 80pin SCSI harddisk?

Lenke til kommentar

Varens stand henviser til slitasjeskader etc. Dette for å sikre at f.eks. et bord som originalt hadde fire bein, hvor et av de nå er knukket, ikke blir solgt til en pris som tilsvarer et bord med 4 bein. Dette er selvsagt når selger ikke opplyser at bordet er ødelagt og prisen forespeiler kjøper at det gjelder et komplett bord. Den gjelder m.a.o. ikke varer som er i perfekt "Stand".

Lenke til kommentar

Quote:

Talon skrev (2002-10-12 00:45):

Varens stand henviser til slitasjeskader etc. Dette for å sikre at f.eks. et bord som originalt hadde fire bein, hvor et av de nå er knukket, ikke blir solgt til en pris som tilsvarer et bord med 4 bein. Dette er selvsagt når selger ikke opplyser at bordet er ødelagt og prisen forespeiler kjøper at det gjelder et komplett bord. Den gjelder m.a.o. ikke varer som er i perfekt "Stand".

§17-1 sier:

"Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen"

§18-1 sier:

"Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirkning på kjøpet."

Nå er dette bare lovteksten, og langt fra noen rettsdom, men jeg tolker dette som at selger har et klart ansvar til å opplyse om at det er Mbit og ikke MB som oppgis.

Lenke til kommentar

§17-1 sier:

"Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen"

Avtalen er jo holdt, selv om kjøper ikke viste at det gjaldt Megabit/Gigabit eller lignende. Så lenge spesifikasjonene som er gitt i annonsen er korrekt.

§18-1 sier:

"Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirkning på kjøpet."

Som i punktet nevnt over. Så lenge selger har gitt riktige spesifikasjoner med Mb/Gb, så svarer varen til opplysningene.

-

Jeg kan derfor ikke se at noen av disse er gyldig i denne saken.

Som nevnt tidligere er et veldig godt eksempel høyttaler industrien der produsentene kan manipulere Watt formelen de selv ønsker det (omtrent) uten å få "Straff" for det. Dette fordi varen fremdeles svarer til opplysningene. Hvem har ikke hatt 500Watts høyttalere fra Elkjøp til 99kr ved siden av skjermen sin? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Talon skrev (2002-10-12 01:54):

§17-1 sier:

Avtalen er jo holdt, selv om kjøper ikke viste at det gjaldt Megabit/Gigabit eller lignende. Så lenge spesifikasjonene som er gitt i annonsen er korrekt.

Du finner INGEN butikker som selger minne til sluttbrukere som Mbit. Alt som selges er MB. Derfor er dette å spekulere i å gå missledende informasjon. Her med spesielt hensyn på mengde. Men, når det er sagt så dreier denne saken seg om at en må være forsiktig. Det er mange måter å bli lurt på og Mb / MB er en av de.

Quote:

§18-1 sier:

Som i punktet nevnt over. Så lenge selger har gitt riktige spesifikasjoner med Mb/Gb, så svarer varen til opplysningene.

Igjen det er ingen butikker som selger brikker i Mbit. Om denne 1024 Mb brikker virkelig er en 128 MB brikke så koster 128 MB compact flash ca 450,- nye i butikken. Jeg finner det helt klart at dersom det i dette tilfellet er Mb som er oppgitt så er det med overlegg og med den hensikt å misslede kjøpere.

Jeg kan også legge til at vi har fått flere henvendelser fra folk som har blitt lurt av Mb trikset og ingen av de synes det er spesielt korrekt måte å oppgi tall på.

Vi vil ikke ha annonserer for varer med Mb, varer som er stjålet eller priratkopert programvare i bruktmarkedet. Sånn er det. Vi ønsker at en skal kunne være så trygg som mulig når en handler der.

Lenke til kommentar

De aller fleste webshoper/butikker selger lagringsbrikker til forbrukerne med Mb spesifikasjoner. Og en kjapp titt i prisguiden deres avslører at en ca pris på 400kr for en 128MB brikke ikke stemmer helt. Du kan finne priser opp til 4000kr.

Tåler forresten ikke Hardware.no selvkritikk ettersom denne posten er fjernet fra "Tilbakemeldinger"? Meget dårlig..

[ Denne Melding var redigert av: Talon på 2002-10-12 17:36 ]

Lenke til kommentar

Hovedkort er et godt eksempel på at Flash minne kommer (også fra leverandør) oppgitt i Mb. Bios brikken(Som forresten i nyere dager er en standard Flash brikke) f.eks. er ofte oppgitt under spesifikasjoner som "2Mb". Dette sammens med alle de andre cache brikkene på kortet.

Selger butikken bærbare audio produkter(personlige eller for bruk i bil) kommer som regel alltid buffer størrelsen oppgitt i Mb fra leverandøren selv.

Dessuten er egentlig alt dette uvesentlig ettersom spesifikasjonsmetode kan man velge selv når man selger et produkt. Det flyter daglig igjennom bruktmarkedet en hel haug med produkter som har spesifikasjoner som er oppgitt "utenom standard", så hvorfor dere skal gå så hardt på Mb/Gb, aner jeg ikke. Men det er kanskje fordi det er det eneste området dere tror dere har rett i grunnet manglende kompetanse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 17:35, skrev Talon:

De aller fleste webshoper/butikker selger lagringsbrikker til forbrukerne med Mb spesifikasjoner. Og en kjapp titt i prisguiden deres avslører at en ca pris på 400kr for en 128MB brikke ikke stemmer helt. Du kan finne priser opp til 4000kr.

Det stemmer at en del webshoper faktisk skriver Mb, men dette betyr allikevel MegaByte med tanke på lagringskapasiteten. Det kan godt være at de er uklare, men de er iallefall uklare i *riktig* rettning.. Det er ingen som faktisk oppgir CompactFlash brikker til MegaBit, t.o.m. på brikken så står det klart at det er snakk om et tall, f.eks. 128 som i realiteten er MegaByte, og skrives av Komplett som Mb.. Go figure.

(Komplett ser ut som om de bruker MB i varenavnet, og Mb i vareteksten.

Kort fortalt, så lenge brikken blir markedsført og solgt som MegaByte, så skal en *redelig* selger oppgi varen i samme mengdeenhet. Så lenge selgeren bruker hele betegnelsen, altså mbit eller megabit så er det forsåvidt greit nok for meg, men synes hele diskusjonen har avsporet. Når det er snakk om bruktsalg, så er en rimelig avhengig av at selger og kjøper kan stole på hverandre, og da er det bare naturlig at selger er ærlig og nøyaktig på beskrivelsen på salget av varen. Noe annet vil bare føre til ubehageligheter i ettertid, og fort føre til at den selgeren vil få problemer med å selge noe mer i det forumet.

Mvh.

Tore K.

Mvh.

Tore K.

Lenke til kommentar

Quote:

Talon skrev (2002-10-12 17:35):

https://prisguiden.no/fritekst_sok....t%20flash%20128

440,- koster den rimeligste 128 MB Compact Flash brikken.

Quote:

Tåler forresten ikke Hardware.no selvkritikk ettersom denne posten er fjernet fra "Tilbakemeldinger"? Meget dårlig..

Hva mener du? Noen som har slettet noe av det du har skrevet?

Lenke til kommentar

Går man på denne linken:

http://forum.hardware.no/viewforum.php?forum=60&8498

Som er linken til "Tilbakemeldinger", finner man ikke lengre denne forumtråden. Jeg snakket med fler i går som var forbauset over at denne plutselig forsvant.

Men tilbake til saken. Som selger er man alltid interessert i å få mest mulig penger for salget, og da velger man aldri den billigste prisreferansen, man tar gjerne den man får mest penger for. I dette tilfellet så viser det seg å være EuroFoto som selger et 128MB kort til nesten 4000kr (I følge deres prisguide).

Dere skriver i artikkelen at salg av Mb/Gb lagrinsmedia er "Svindel". Kan du da enkelt og greit da svare meg på hvorfor MSI/ASUS/Abit/Hynix/ECS/Compaq/Dell etc. selger slike produkter til sluttbrukere?

En gang kommer dere til å brenne dere skikkelig på slike feil. Dette er den værste jeg har sett hittil, men den er ikke alene i rekken.

Lenke til kommentar

Quote:

Det stemmer at en del webshoper faktisk skriver Mb, men dette betyr allikevel MegaByte med tanke på lagringskapasiteten. Det kan godt være at de er uklare, men de er iallefall uklare i *riktig* rettning.. Det er ingen som faktisk oppgir CompactFlash brikker til MegaBit, t.o.m. på brikken så står det klart at det er snakk om et tall, f.eks. 128 som i realiteten er MegaByte, og skrives av Komplett som Mb.. Go figure.

(Komplett ser ut som om de bruker MB i varenavnet, og Mb i vareteksten.

Kort fortalt, så lenge brikken blir markedsført og solgt som MegaByte, så skal en *redelig* selger oppgi varen i samme mengdeenhet. Så lenge selgeren bruker hele betegnelsen, altså mbit eller megabit så er det forsåvidt greit nok for meg, men synes hele diskusjonen har avsporet. Når det er snakk om bruktsalg, så er en rimelig avhengig av at selger og kjøper kan stole på hverandre, og da er det bare naturlig at selger er ærlig og nøyaktig på beskrivelsen på salget av varen. Noe annet vil bare føre til ubehageligheter i ettertid, og fort føre til at den selgeren vil få problemer med å selge noe mer i det forumet.

Mvh.

Tore K.

Dette stemmer, men butikker/webshoper selger fremdeles (lagrings)produkter der det er skrevet Mb/Gb uten at dette er en standard skrivefeil. Ta en titt i instruksjonsboka til hovedkortet ditt og slå opp på BIOS brikken, der vil den høyst sannsynlig være oppgitt med en størrelse på "2Mb", noe som er den samme informasjonen butikker/webshoper gir ut. Dette er bare en type produkt i en lang rekke hvor dette er tilfelle.

Tar du en tur innom de som faktisk lager disse flash brikkene (ikke de som pakker de inn i ny plastik og setter ny logo på) så er ingen oppgitt som MB/GB, men Mb/Gb... go figure

At salg av produkter med Mb/Gb hvor de kommer fra produsent oppgitt som MB/GB kan være uetisk, kan jeg skjønne, men det er ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en harddisk 6GB av en person for over et år siden. Denne var oppgitt i avisen som 48Gb. Dessverre hadde jeg ikke så mye greie på data dengangen og ble selvsagt fly forbanna for å si det mildt. Det første som slo meg etter en telefonsamtale med personen som solgte meg disken var politianmeldelse, men ettersom dette er en _meget tungvindt løsning og siden mange slike saker blir henlagt tok jeg først kontakt med forbrukerrådet for å høre med de om regelverket. Etter en god del informasjonsutveksling både her og der med forbrukerrådet og fagpersonell innså jeg min egen feil da forbrukerrådet så på dette salget som helt lovlig. Denne saken har blitt et meget hot tema på diverse irc kanaler i det siste der jeg ble henvist til denne linken etter å ha lest artikkelen på forsiden. Jeg ville derfor ha vært mer forsiktig om jeg var hardware.no, ettersom innholdet i artikkelen helt tydelig er feil.

Lenke til kommentar

Quote:

Talon skrev (2002-10-12 23:20):

Går man på denne linken:

Som er linken til "Tilbakemeldinger", finner man ikke lengre denne forumtråden. Jeg snakket med fler i går som var forbauset over at denne plutselig forsvant.

Du må trykke på linken som heter "Vis leste". Den ligger og har alltid ligget under tilbakemeldinger.

Quote:

Men tilbake til saken. Som selger er man alltid interessert i å få mest mulig penger for salget, og da velger man aldri den billigste prisreferansen, man tar gjerne den man får mest penger for. I dette tilfellet så viser det seg å være EuroFoto som selger et 128MB kort til nesten 4000kr (I følge deres prisguide).

Ja, en skal og bør fremheve positive egenskaper med varer en selger, men en skal ikke gi opplysninger med den hensikt at folk skal missforstå.

Når det gjelder prisen så er den 440,- Ikke 3.000,-

Ref. linken jeg har postet tidligere. -> PCMAX Memory Card 128MB (Compact Flash) IOdata 440,-

Quote:

Dere skriver i artikkelen at salg av Mb/Gb lagrinsmedia er "Svindel". Kan du da enkelt og greit da svare meg på hvorfor MSI/ASUS/Abit/Hynix/ECS/Compaq/Dell etc. selger slike produkter til sluttbrukere?

Ser gjerne at du viser til hvor disse produsentene selger harddisker eller minne kun oppgitt i Mbit.

Eneste som jeg kan komme på som oppgis i Mbit er størrelsen på BIOSen som brukes og det er ikke en vare en kjøper. Ei heller er det da snakk om minnebrikker eller harddisker.

Når det er sagt så dreier selve saken seg om at en må vise normal forsiktighet i alle bruktmarkeder. Med personer som selger stjålet datautstyr, lurer folk med Mb/MB osv viser det seg hvor klart behovet for en slik advarsel er.

Slik jeg ser det er det helt klar snakk om svindel når en utgir en vare for å være 1024 Mb (som alle vil tolke som 1024 MB) og så selger en 128 MB brikke. Eller en 120 Gb harddisk som viser seg å være en 20 GB disk...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 01:54, skrev Talon:

Som nevnt tidligere er et veldig godt eksempel høyttaler industrien der produsentene kan manipulere Watt formelen de selv ønsker det (omtrent) uten å få "Straff" for det. Dette fordi varen fremdeles svarer til opplysningene. Hvem har ikke hatt 500Watts høyttalere fra Elkjøp til 99kr ved siden av skjermen sin? :wink:

Dette er et dårlig eksempel, eller så vet du ikke helt hva du snakker om. "Wattformelen", hva mener du da?

Effekt i høyttaler/forsterkersammenheng kan oppgis på flere måter. PeakMomentaryPerformanceOutput er "luremåten", men det skal alltid klart oppgis om effekten er oppgitt i RMS, DIN eller PMPO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...