Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en skrur seg av

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en selvbygget PC jeg har hatt i nesten tre år, riktignok med noen oppgraderinger. Den har plutselig begynt å slå seg av ved ujevne mellomrom, men det er som regel ikke mer enn en time mellom hver gang. Dette startet for 1-2 dager siden, og det eneste jeg har gjort i PC'en er å skru inn en ekstra skrue til en koppholder. Etter at problemet startet har jeg også fjernet en del støv.

Hovedkortet er ABit IC7-G, og det er satt opp til å pipe ved varm prosessor, 5 grader før PC'en slås av. Skjermkortet ligger på rundt 70 grader, men ifølge nVidia-programmet så gjør ikke kortet noe før det kommer opp i 145 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids forsøke å deaktivere temperatur-sikringa og se om problemet vedvarer.

Du sier at temperaturen på skjermkortet er ca 70 grader. Er det kun når du spiller, eller har du den tempen hele tiden? Skjermkortet bør ikke ha så høy temperatur når det ikke kjøres tyngre 3D-programmer (typisk spill) på maskinen.

Har du noen som helst indikasjon på hva som gjør at maskinen slår seg av? F.ex hvis det er et varmeproblem, så vil du få det problemet et stykke uti spill, men skjeldent når du driver med kontor-aplikasjoner.

Ellers så kan det jo alltids være software-problemer. Det kan være alt fra korrupte drivere til virus egentlig, hvem vet.

Lenke til kommentar

Takk!

Dette skjer mens jeg bare har skrivebordet oppe. Jeg kjører Linux, så det utelukker virus :), og det samme skjedde mens jeg brukte en såkalt «LiveCD», hvor PC'en startes med en ferdiglaget CD.

Endret av Rutebil
Lenke til kommentar

Du kan likevel ikke være bombesikker på det. Typisk hvis cpu ikke har ordentlig kontakt med cpu-kjøler. Da blir cpu overopphetet likevel. Dagens prosessorer blir overopphetet i løpet at et øyeblikk uten kjøling.

Ellers så kan det være både hovedkort og strømforsyning som kan være dårlig. Se etter dårlige kondensatorer. Ta en kikk på badcaps.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Noen ganger når jeg nå prøver å slå på PC'en, så er det eneste som skjer at DVD-brenneren og andre ting får strøm, men selve PC'en starter ikke. Lyset på hovedkortet går allikevel fra gult til rødt, sånn som det skal, og jeg må holde av-knappen inne i fire sekunder for å slå maskinen av. Hverken kabinettviften eller prosessorviften starter når dette skjer.

Er dette en indikasjon på noe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...