Gå til innhold

Digital speilrefleks med fast optikk?Ala fz30/P815

Anbefalte innlegg

Hei!fikk en ide.Hvorfor kan man ikke lage ett speirefleks kamera med fast optikk linse/objektiv,noe ala panasonic fz 30 eller samsung pro 815 har?de er jo lyssterk og skarp .Det måtte jo vært fantastisk,tenk ingen støv på bildebrikke,zoom fra 28-430 mm,det hadde jo vært perfekt .Er det ingen som har tenkt på det??

Jo jeg vet at kamera produsenter vil tjene penger på å selge løse objektiver,men jeg bare lurer på om det vil la seg gjennomføre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lar seg gjennomføre, men er meningsløst. Årsaken er at når du først kvitter deg med konseptet om objektivbytte, så er det like greit å kvitte seg med det kompromisset som et speil tross alt medfører, retrofokus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Retrofocus

Det er fraværet av speil som gjør at Sony har klart å lage et zoomkamera med så god optikk som i R1. I tillegg kommer støy og vibrasjoner. Derfor kan du neppe regne med at noe slikt kommer på markedet.

Rettelse: Det finnes allerede, men konseptet er dødt. Olympus har hatt to slike kameraer som du beskriver på programmet, E10 og E20. De hadde en sensor som var samme størrelse som fourthirds, hvis jeg ikke husker feil.

Det jeg tror vi får se, før eller siden, er en kompaktmodell med fastoptikk og optisk søker med paralaksekompensasjon, som har brikke i samme størrelse som dem du finner i slr.

Lenke til kommentar

Olympus hadde ihvertfall en 5Mp dslr uten utskiftbar optikk. E-50 tror jeg den het.

Edit: PMnormal slo meg på målstreken, og klarte til og med å få modellnavnene riktig. :)

Denne løsningen har én åpenbar fordel fremfor "store kompakter", og det er god optisk søker og "kald" bildebrikke med mindre støy og lavere størmforbruk.

Edit 2: E-20 hadde jaggu noen morsomme egenskaper, som en raskeste lukkertid på 1/18.000 sekund(!) i 2.5Mp-modus og det som ser ut som ganske hvass optikk.

Edit 3(!): Og det ser ut som om det faktisk kan/kunne bruke LCD-skjermen til å komponere bildet. Olympus er åpenbart ikke redde for å gå sine egne veier. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det måtte jo vært fantastisk,tenk ingen støv på bildebrikke,zoom fra 28-430 mm,det hadde jo vært perfekt .Er det ingen som har tenkt på det??

Kan man ikke bare kjøpe ett speilreflekskamera med ett slikt objektiv å aldri bytte, blir jo det samme det men man har ihvertfall valget hvis man ombestemmer seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...