Gå til innhold

Kjør Windows og OS X samtidig

Anbefalte innlegg

Den kuben er sikkert inspirert av 3Ddesktop for kde. Hadde vært kult om det samme var mulig med Linux og Windows.

OSX, Linux og Windows på samme maskin, kjørende samtidig =)

6313873[/snapback]

Kubeeffekten har vært i flittig bruk i Mac OS X siden fast user switching (kom med Panther i oktober 2003) og Keynote (kom i januar 2003). Jeg vet ikke når 3Ddesktop for kde kom.

Det er allerede mulig med Windows og Linux samtidig hvis man bruker for eksempel vmware, men jeg tror ikke de har fancy kubeeffekter.

Endret av gekko513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forsøket der er gammelt. Laster ned et image som er 4.5 gb stort. Det skal inneholde drivere som er prioritet nummer én når man skal installere et operativsystem. Skal først se hvilke problemer som oppstår ved vanlig booting fra DVD.

Lenke til kommentar

En kompis av meg hadde OSx på laptopen sin for en stund siden. Før jul en gang.

Han kaller seg rstange her på forumet. Men er ikke heilt sikker på hvor ofte han er på her. Men du finner han og mange andre som sikkert har prøvd det på www.mac1.no

Husker ikke så mye utav OSx kjøringen på laptopen hans enn at han fant ikke drivere som virket til skjermkortet (ATI) eller wLAN kortet (intel ett eller annet)

PM meg hvis du vil komme i kontakt med fyren;)

Lenke til kommentar

Det ser ut til at jeg ikke kan installere OSX på en partisjon, men trenger en egen harddisk. Har ikke testet det ennå dog. Prosessoren min støtter SSE3 visstnok, så det skal ikke være noen problemer med det imaget jeg laster ned nå.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Hadde vært moro om Apple lanserte OS X som en konkurrent til windows på vanlige pc'er. Driverproblemet kunne de overlate til hw-produsentene og open source miljøet...

6317292[/snapback]

Mac OS X er vel UNIX, så da finnes det vel en del drivere allerede??
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe nytt.. vmware og virtual pc har gjort dette lenge.. Dette blir først interessant når man kan kjøre pc programmer med 3d og ikke bare crappy standard programmer.. Da er det ihvertfall farvel til windows for meg..

OFFTOPIC: Enda Apple på lang sikt sikkert ikke er stort bedre enn MS, leste de hadde sweatshops / slavearbeidere til å lage Ipods i Kina.. Alt av multinasjonale selskaper virker igrunn som renspikka nazister spør du meg :-|

Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt OSX på min laptop. Det var betaversjon av Intel utgaven. Som sagt over her må man bruke en egen HD til installeringen, om man har Windows på disken vil den bli korrupt. Installeringen gikk helt smertefritt, derimot var det ikke helt stabilt når det var oppe å kjøre. Programmer hengte seg opp rett som det var, men det kan jo skyldes at det var en betaversjon. Det eneste jeg ikke fikk til å fungere var trådløskortet som er innebygd i laptopen, selv om det er fra Intel.

Her er et bilde jeg tok under installasjonen:

macinst.jpg

Lenke til kommentar
Det er tydelig vil mulig å kjøre OS X på vanlige pcer:

http://www.youtube.com/watch?v=Vj-q3P8uyIA...ggested&search=

Her et eksempel med en AMD proessor.

6313951[/snapback]

Ble overrasket over hvor kjapp oppstarten var på det systemet. :dribble:

6314385[/snapback]

Nååja... vil nå neppe kalle ~30 sekunder for "veldig raskt". Mitt nåværende system booter da betydelig raskere, uten at jeg har tweaket det noe spesiellt for å oppnå det (10 sekunder fra eller til på boot irriterer meg ærlig talt ikke... lår ikke av og på maskinen SÅ ofte tross alt).

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe nytt.. vmware og virtual pc har gjort dette lenge.. Dette blir først interessant når man kan kjøre pc programmer med 3d og ikke bare crappy standard programmer.. Da er det ihvertfall farvel til windows for meg..

OFFTOPIC: Enda Apple på lang sikt sikkert ikke er stort bedre enn MS, leste de hadde sweatshops / slavearbeidere til å lage Ipods i Kina.. Alt av multinasjonale selskaper virker igrunn som renspikka nazister spør du meg :-|

6317401[/snapback]

Helt enig... virtualisering er uten tvil veldig nyttig, men det imponerer meg ikke før det blir mulig å kjøre 100% kompatibel modus. F.eks. å kjøre OSX, for så å skifte til WinXP on-the-fly for å starte et 3D-spill f.eks.

Egentlig litt merkelig at ikke hardware og software produsentene jobber mot et slikt mål, for da ville jo brukermassen økt vanvittig om folk kunne jobbe sømløst mellom forskjellige operativsystemt og programvare. Hadde nok være VELDIG mange som hadde kjørt en kombinasjon av Windows og enten OSX eller linux da ja... = mer penger inn i lisenser for programvareutviklerene.

I stedet klorer selskapene seg fast til propritær og ikke-kompatibel teknologi som bare ender opp meg å begrense brukerenes frihet. Men who knows... kanskje det er på vei mot å endres? Det er lov å håpe =)

-Sigma

Lenke til kommentar
Tenker jeg skal prøve å installere Mac OSX på min datamaskin. Noen tips før jeg prøver?

Post nr. 2222!

6315184[/snapback]

Det krever vel en del forarbeid og konfigurasjon utenfor os nivå, men å søke på google etter framgangsmåter er et godt tips.

Her er det første jeg fant, vet ikke hvor seriøst det er:

http://www.uneasysilence.com/os-x-proven-h...an-ordinary-pc/

6315841[/snapback]

Den ble postet for 10 måneder siden, sannsynligvis med "developer preview" versjonen av OSX for intel. Denne var det flere som greidde å installere på vanlige PCer. Kan ikke huske å ha sett noen suksess-historier med den nåværende OSX intel-versjonen på vanilla PCer, bla vil du vel trenge EFI?
Lenke til kommentar
Går det med OS X under windows?

Og kan man installere OS X på en vanlig pc nå som mac har gått over til intel?

6313118[/snapback]

1) Nei.

2) Nei (i alle fall ikke på en enkel eller lovlig måte)

6313220[/snapback]

1) Ja, du kan fint kjøre OS X i wmware

2) Ja, og det er veldig lett. Mange guider og mye bra hjelp her http://osx86project.org/

(btw, så lenge du eier en kopi av OS X er dette også en helt lovelig ting å gjøre)

Endret av etjazz
Lenke til kommentar

6313118[/snapback]

2) Ja, og det er veldig lett. Mange guider og mye bra hjelp her http://osx86project.org/

(btw, så lenge du eier en kopi av OS X er dette også en helt lovelig ting å gjøre)

6318789[/snapback]

NEI, det er absolutt ikke lov å installere OS X på en vanlig PC. Når du kjøper OS X står det i brukeravtalen at den kun skal brukes på Mac.

Installasjon av OS X på PC er også en latterlig ting å gjøre. Du vil ikke få et feilfritt resultat, du vil ikke få systemoppdateringer, dårlig driverstøtte og i tillegg vil du ikke få den flotte maskinvaren.

- Ikke gjør det, det er ulovlig, og det er teit.

Lenke til kommentar

6313118[/snapback]

6318789[/snapback]

NEI, det er absolutt ikke lov å installere OS X på en vanlig PC. Når du kjøper OS X står det i brukeravtalen at den kun skal brukes på Mac.

Installasjon av OS X på PC er også en latterlig ting å gjøre. Du vil ikke få et feilfritt resultat, du vil ikke få systemoppdateringer, dårlig driverstøtte og i tillegg vil du ikke få den flotte maskinvaren.

- Ikke gjør det, det er ulovlig, og det er teit.

6319614[/snapback]

Og du er bare en merkelig skrue. Om folk har kjøpt Osx og ikke skal få bestemme om de vil installere det på en pc for å spare MASSE penger i fprhold til mac så er det deres sak spør du meg. Nå høres du ut som du er er kjøpt og betalt av Steve Jobs. Mac hwen er idiotisk overpriset(stort sett bare femi design man betaler for idag). Om folk liker Osx men syns en mac er for dyrt så er de jo smarte om de pakker det i en pc og i tillegg får det til å fungere. Folk som er nerder(liker å bruke mye/all tid på hobbyen) ser på utfordringen som halve morroa med å få det til. Du bør ta deg en tur å snakke med noen M$ tilhengere, for du og de har mye felles å prate om. Ja store firmaer er kun snille, og alt de sier skal vi adlyde. For vi som forbrukere er bare her for å betale og godta alt som de sier. Store firmaer med properitiære teknologier som Itunes har jo kun rett, se litt hva som skjer i Norge for tiden og brukt hodet...det er til for å brukes. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...