Gå til innhold

Hvordan hente ut bare litt fra en .txt fil?

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan kan jeg hente ut bare litt av en tekstfil?

Ola Normann:Norgeveien 1:1234:Oslo:Norge

Hvordan kan jeg hente ut f.eks. KUN navnet eller KUN bostedet i tekstfilen hvis den ser sånn ut?

EDIT: Og hvordan kan jeg oppdatere bare en ting f.eks. endre postnummeret til 4321, men alt det andre skal være som det var!?

Endret av YaNkEs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, hvordan kan jeg hente ut bare litt av en tekstfil?

Ola Normann:Norgeveien 1:1234:Oslo:Norge

Hvordan kan jeg hente ut f.eks. KUN navnet eller KUN bostedet i tekstfilen hvis den ser sånn ut?

6313072[/snapback]

Splite den til et array?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes en grunn til at man bruker databaser, skal man gjøre slikt med tekstfiler må man lese inn hele filen, så bestemme hvilke deler som skal endres før hele filen skrives på nytt.

Lenke til kommentar

Som nevnt over er tekstfiler veldig tungvindt, og ofte helt unødvendig. Det du gjør ved å lagre info i txt filer er å finne opp hjulet på nytt. Du må selv lage deg funksjoner som lagrer, henter, oppdaterer og sletter data. Hvorfor gjøre allt dette om igjen når det finnes ferdige produkter som gjør jobben raskere, lettere og langt mere effektivt en noen av oss her på HW forumet noen gang kommer til å klare å lage?

Har du ikke tilgang til mySQL så finnes det da andre databasesystemer som er både raskere og noen ganger bedre.

husk at SQLite er inkludert i PHP5 og ikke spesielt vanskelig å bruke, er dessuten bevist raskere enn mySQL, men er jo ikke så avansert, fungerer derimot perfekt til slik lagring fu ønsker her.

I SQLite lagres infoen i .db filer på webhotellet ditt. Og støtter alminnelig SQL kode

Lenke til kommentar

er ikke så alt for vanskelig å få tak i en mySQL database.

kjenner du noen som har et webhotell så er det ganske sikkert

at de også har en mySQL database også. så bare spør dem om de kan sette den opp for deg. er egentlig jævlig lettvidt å bruke det...

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har fått til det første jeg spurte om nå!

Men det etter EDIT'en da?

6313096[/snapback]

Du må lese inn hele filen i et indeksert array, gjerne multi-dimensjonalt.

Så gjør du endringer i array, og skriver hele pakken til filen på nytt.

Dette er den sikreste og enkleste måten. Alternativet er å søke og mikse med filpekere, og skriver over deler av filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...