Gå til innhold

En stemme teller ikke, derfor stemmer jeg ikke


Anbefalte innlegg

Skjønner jo hva du mener, men jeg mener det fortsatt er feil å ikke bruke stemmeretten. Da vil jeg si at det er bedre å stemme blankt. Jeg mener South Park igjen gjør det best i episoden Douche and Turd . Hvor Stan sendes naken ut av byen, bundet til en hest, pga at han ikke ville stemme på skolevalget.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner jo hva du mener, men jeg mener det fortsatt er feil å ikke bruke stemmeretten. Da  vil jeg si at det er bedre å stemme blankt.

6316572[/snapback]

 

Personlig ville jeg aldri finne på å ikke stemme, jeg vill brukt stemmeretten og stemt blankt. Men strengt talt så er det faktisk manglende valgdeltagelse som får fokus. Så må man med ett spekulere i hvorfor folk ikke stemmer. Er folk ikke samfunnsengasjert? Er det noe partiene gjør galt? osv.

 

Jeg kjenner nok av folk som er høyst engasjerte, men som overhodet ikke ønsker å gi noen partier sin tillit. De ser da heller ikke poenget med å bruke tid på å gå til valglokalene da minkende oppslutning er et kraftig signal.

Lenke til kommentar

Stemmer blankt jeg også. Jeg synes partiene i dag er alt for prinsippfaste - det trenger ikke nødvendigvis gå en rød linje gjennom alt de gjør. Jeg er enig i litt fra hvert parti, men er i det store og det hele mest uenig i hele suppegjengen, og da kan de bare ha det så godt for min del.

Lenke til kommentar

Blanke stemmer forkastes. I følge valgloven skal en stemmeseddel godkjennes når "det fremgår hvilket parti eller gruppe velgeren har stemt på."

 

Stemmer man blankt, blir altså stemmen forkastet, og teller ikke med i beregningen av partienes andel av stemmene. (Men derimot i beregningen av valgdeltagelsen.)

 

Når stemmegivningen er godkjent kontrollerer valgmyndighetene om selve stemmeseddelen kan godkjennes. Kravene til godkjenning fremgår av valgloven § 10-3. Er lovens krav oppfylt blir stemmeseddelen godkjent. Dersom stemmeseddelen ikke oppfyller kravene blir den forkastet. Også blanke stemmesedler må etter loven forkastes. Selv om stemmeseddelen forkastes, telles den med ved beregning av valgdeltagelsen.

 

Kilde: Kommunaldepartementet

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tror det ligger i demokratiets natur at politikerne må juge til seg stemmer for å få makten.

6316970[/snapback]

 

Ting er ikke alltid så lett. Med et demokrati og en skjør maktbalanse er det ofte begrenset hva partier ene og alene klarer å utføre om politiske motfronter, ikke bare i storting, men også kommunalt og i fylkesting motarbeider politikken som partiet prøver å føre. Å si at di regelrett lyver blir for enkelt, selv for mannen i gata.

Lenke til kommentar

Klart det blir litt for enkelt å si at de lyver, men satt på spissen kan man si det slik. Det er riktigere å si at de forteller folket hva de ønsker å gjøre, men at mye ikke lar seg gjennomføre. De kunne selvsagt vært ærligere i forhold til hva de vet går an å få til, for det er mye politikerne sier som selv de må skjønne ikke er mulig.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de da det? Om de får nok oppsluttning kan de gjennomføre sin politikk til det fulle, så det å si at de ikke vil kunne gjøre det vil være å skyte seg selv i foten. Ville du stemt på et parti som selv sa de ikke ville kunne innfri sine velgeres løfter? Partiene jobber for sine mål og interesser, men det er også folk som jobber for andre mål og interesser, og om velgere ikke er klar over det ser de bare på den ene siden av tennisbanen under kampen.

 

Folk med grunnleggende politisk kunnskap er kjent med denne maktkampen, og vet med seg selv at selv om politikere sier de går inn for sin politikk at det er motkrefter som kan motarbeide dette.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Klart det blir litt for enkelt å si at de lyver, men satt på spissen kan man si det slik. Det er riktigere å si at de forteller folket hva de ønsker å gjøre, men at mye ikke lar seg gjennomføre. De kunne selvsagt vært ærligere i forhold til hva de vet går an å få til, for det er mye politikerne sier som selv de må skjønne ikke er mulig.

 

Vel, jeg synes ikke å lyve er det rette å si de gjør.

I mange tilfeller tror jeg rett og slett partiene ikke vet hvor vanskelig det er å få igjennom et forslag, og må trekke det i bitterhet senere(klaging om løftebrudd som sanksjon kommer som fin bonus). I andre tilfeller kan partier være i regjering i samarbeid med andre partier som er uenig med forslaget, og det kommer seg ikke gjennom.

 

Har faktisk aldri hatt politikerforakt overhodet. Da kjenner jeg heller igjen forakten for voksne mennesker som ikke bryr seg om politikk overhodet, og de som stemmer og vektlegger mer på politikere fremfor den faktiske politikken til partiene. Med mindre det er en god grunn.

 

S,

Lenke til kommentar

Kan man ikke stemme på det beste av de værste partiene? Hvis kommer og påstår at alle partier (og virkelig mener det!) er like. Må de granske både hodet sitt og partiprogrammene. Hvis valget står mellom diktatur og neste-diktatur, er vel ikke valget så vanskelig? Get it?

Lenke til kommentar
Kan man ikke stemme på det beste av de værste partiene?

6317957[/snapback]

 

Om valget hadde stått mellom Hitler eller Mussolini (selvfølgelig uten sammenligning til dagens politikere) så ville jeg valgt å ikke stemme, evt stemme blankt. Man kan ikke hive alle prinsippene sine på bålet til fordel for politikerne. Man skal jo kunne stå for de valg man tar, også valget med å stemme på et parti.

 

 

Stemmer man FRP eller KRFmå man forsvare at man støtter et parti som er for diskriminering av homofile, samt at religiøs kan få starte skoler for å hjernevaske ungene.

Stemmer man SV må man forsvare at man støtter et parti som vil ha oss ut av NATO samt redusere forsvarsbudsjettet med milliarder.

Stemmer man AP, SV, Venstre og Høyre må man forsvare at det er grei å diskriminere på bakgrunn av kjønn.

Stemmer man AP eller SV må man forsvare at man støtter partier som vil nekte foreldre å velge skole og barnehage til sine barn

osv osv osv.

 

Et sted går grensen for hver og en.

Lenke til kommentar
Hvis jeg sier at jeg ikke stemmer på neste stortingsvalg så sier de fleste: men se for deg hvis alle hadde tenkt som deg.

 

Men da svarer jeg: det er ikke tilfellet, de fleste tenker ikke som meg, derfor stemmer jeg ikke, men merk: hadde alle sammen begynt å tenke som meg, da hadde jeg stemmt. Nettopp fordi min ENE stemme ville da ha utgjort en større % del.

 

Kommentarer?

6312839[/snapback]

 

Enig med deg.

Det finnes ikke noe parti idag som er helt 100% enig med meg, så da stemmer jeg ikke.

Liten vits(les: min mening) i å stemme på at parti som har feil ideologi.

Lenke til kommentar
Pls da, du skjønner hva jeg mener, en stemme utgjør ingen merkbar/avgjørende forskjell.

6313037[/snapback]

 

 

I ytterste konsekvens kan den da gjøre det. Din stemme kan i et "vippe-tilfelle" gjøre at ditt parti får en representant til på Stortinget. Lite sannsynlig, men dog fullt mulig...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener det er en plikt å bruke stemmeretten. Mener også at folket skulle få være med på å ta andre viktige/prinsippielle avgjørelser ved å bruke stemmeretten. Sånn som: Innsyn i partienes regnskaper, støtte til krigføring, kontantstøtte osv.

Lenke til kommentar
Skjønner jo hva du mener, men jeg mener det fortsatt er feil å ikke bruke stemmeretten. Da  vil jeg si at det er bedre å stemme blankt. Jeg mener South Park igjen gjør det best i episoden Douche and Turd . Hvor Stan sendes naken ut av byen, bundet til en hest, pga at han ikke ville stemme på skolevalget.

6316572[/snapback]

 

Man har like mye rett til å ikke stemme som man har til å stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...