Gå til innhold

En stemme teller ikke, derfor stemmer jeg ikke

Anbefalte innlegg

Hvis jeg sier at jeg ikke stemmer på neste stortingsvalg så sier de fleste: men se for deg hvis alle hadde tenkt som deg.

Men da svarer jeg: det er ikke tilfellet, de fleste tenker ikke som meg, derfor stemmer jeg ikke, men merk: hadde alle sammen begynt å tenke som meg, da hadde jeg stemmt. Nettopp fordi min ENE stemme ville da ha utgjort en større % del.

Kommentarer?

Endret av willbend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stemme teller så derfor mener jeg at du tar feil.

6312999[/snapback]

Pls da, du skjønner hva jeg mener, en stemme utgjør ingen merkbar/avgjørende forskjell.

Endret av willbend
Lenke til kommentar

6312999[/snapback]

Pls da, du skjønner hva jeg mener, en stemme utgjør ingen merkbar/avgjørende forskjell.

6313037[/snapback]

Nei, det gjør ikke det. Men likevel er det viktig, i mine øyne, å vise hva man står for.

For all del, jeg skal ikke tvinge en eneste en til å stemme.

Lenke til kommentar

6312999[/snapback]

6313037[/snapback]

Plz! Et hav består ikke at bøtter med vann, men av dråper eller molekyler og atomer om du vil (oi! for en sammeligning :) ). Det er enkeltmennesker som stemmer, sånne som deg vettu (mennske). Lurer på hvor mange som tenker slik som du gjør? Tror det er ganske mange. Men kan man fortsatt bare si: "en stemme fra eller til har ikke noe å si"?

Lenke til kommentar
Hvis jeg sier at jeg ikke stemmer på neste stortingsvalg så sier de fleste: men se for deg hvis alle hadde tenkt som deg.

Men da svarer jeg: det er ikke tilfellet, de fleste tenker ikke som meg, derfor stemmer jeg ikke, men merk: hadde alle sammen begynt å tenke som meg, da hadde jeg stemmt. Nettopp fordi min ENE stemme ville da ha utgjort en større % del.

Kommentarer?

6312839[/snapback]

Ja:

Selv en tusen mil lang reise begynner med et skritt
Lenke til kommentar

6312999[/snapback]

6313037[/snapback]

Plz! Et hav består ikke at bøtter med vann, men av dråper eller molekyler og atomer om du vil (oi! for en sammeligning :) ). Det er enkeltmennesker som stemmer, sånne som deg vettu (mennske). Lurer på hvor mange som tenker slik som du gjør? Tror det er ganske mange. Men kan man fortsatt bare si: "en stemme fra eller til har ikke noe å si"?

6313395[/snapback]

gi meg et bevis på at et parti har vunnet med èn stemme så skal jeg bytte side.

"de vant med 2364 stemmer, hadde ikke jeg stemt hadde de vunnet med 2365!"

Lenke til kommentar
In 1800 Thomas Jefferson ran against Aaron Burr, and the first vote was a tie in the Electoral College! When they voted again to break the tie, Jefferson won by ONE VOTE! Exactly the same thing happened in 1876 when Rutherford B. Hayes won the White House by a single vote after the Electoral College deadlocked, and strange to tell, the Indiana congressman who broke the tie and put Hayes over the top had earlier won his own seat by a single vote too! When Congress voted to make California a state, the motion passed by ONE VOTE! Exactly the same thing happened with Texas, Idaho, Washington, and Oregon! In Lansing, Michigan, councilman Jack Gunther won by two votes, was challenged, and won the recount by ONE vote!

These are just a few examples, but there are thousands of them and I have to stop somewhere. Recent presidential elections have been so close that it would seem only an idiot would say, “One vote doesn’t count.” You’d think that everybody would finally learn the important and obvious lesson from all this, the lesson that EVERY VOTE COUNTS. Even one vote makes a difference. You’d think that as a species, humanity would have figured it out by now, and whenever there’s an election, everybody would go and vote. 100% turnout.

http://holyjoe.org/homilies/homily45.htm

Lenke til kommentar
De som ikke stemmer har heller ikke lov til å klage i ettertid.

6315678[/snapback]

Neivel? Om jeg tar et standpunkt at jeg ikke akter å gi noen partier min tillit så er nå det like legitimt som om jeg velger å gi et parti tillit.

Er alternativene for dårlige så må man nå få lov til å klage på det, og i tilleg få lov til å være politisk engasjert av den grunn.

Nå er det å stemme blankt en mulighet, men sålenge den kommer i samme gruppe som "forkastet" er det muligens større signal å sende ved å rett og slett la vær å stemme.

Greit nok, politiekerne kan bortforklare det med at folk ikke er samfunnsengasjert. Men det er en sannhet med store modifikasjoner. Da ignorerer man bare det åpenbare. Det finnes nok av mennesker som er samfunnsengasjert og som således velger å ikke stemme eller å stemme blankt.

Lenke til kommentar
Nå er det å stemme blankt en mulighet, men sålenge den kommer i samme gruppe som "forkastet" er det muligens større signal å sende ved å rett og slett la vær å stemme.

6316454[/snapback]

Gjør den? Det er vel bare slik at media ikke gidder å ta med "blankt", for det er ikke noe problem å finne ut hvor mange blanke stemmer som ble avlagt sist. Tror faktisk jeg gjorde det i en tråd her for lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...