Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HUB og router

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et merkelig problem som ingen hare klart å svare meg på. Jeg har fem maskiner hjemme i forskjellig etasjer. Men jeg får koblet sammen kun fire. Jeg har en 5 porters switch, men får kun brukt fire. Tidligere hadde jeg en fire porters hub. Det var uplink på huben, det er det også på switchen. Det rare er at jeg har prøvd fire forskjellige huber og to switcher, og det skjer det samme hver gang. Jeg får ikke bruke port en på hub eller switch. Da henger alt. Jeg kan ikke engang bruke port 1 alene på hubene eller switchene. Da får de eplilepstisk anfall. Har vært inne på tanken på å kjøpe en 8 porter og bruke fem av de, men... jeg vil egentlig skjønne hva som foregår. Hva er det med port 1? jeg har nextgentel og de tilater vel fem maskiner etter hva jeg har hørt, alle kabler er sjekket og fungerer. Jeg kjører Win Xp nå, tidligere win 98 (med samme resultat). En ting til på slutten. Jeg kan bruke alle fem porter hvis jeg ikke er koblet til internet (bruker uplinken). Jeg har et Cisco 667 modem tror jeg det het.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det er ganske vanlig på de fleste mindre hub'er / switcher at uplinkporten deler resursser med enten den første eller siste porten. Dvs at når du bruker uplink er det ikke mulig å bruke en av de andre portene.

Men i og med at du har både en hub og en switch kan du jo kople de to sammen med en krysset kabel slik at du får nok porter tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Takker så mye. Det forklarer mysteriet. Jeg har allerede koblet de sammen og fått det til å fungere. Det føles lettere alikevel selv om det ikke gikk an å løse problemet på den ønskede måten. Nå slipper jeg å gå å tenke på om det er jeg som gjør noe galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...