Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er underveis i et software-prosjekt og behandler en del data på en server. Ettersom prosjektet vokser, og jeg ønsker å ha en server i backup, er det viktig at denne nye serveren hele tiden mottar samme informasjon som den andre. Hvordan skal jeg få til dette? Selges det splittere beregnet for dette, i tilfelle hvor? Splitteren må forresten splitte ethernetsignal.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du utvikler dette selv, eller har mulighet til å gjøre dette i software, vil jeg tro det er den enkleste måten å gjøre dette på.

Ethernet er ikke en protokoll som garanterer levering, så om en pakke går tapt til backupserveren, men kommer frem til primærserveren, så vil ikke backupserveren få disse dataene.

Er bare en kjapp tanke fra min side rundt problemet, blir interessant å se om noen andre har noen synspunkter :)

Lenke til kommentar

Høres mer ut som om du er på jakt etter RAID 1, eller mer sofistikert "samarbeids"-system hvor to maskiner samarbeider om å gjøre det samme, samtidig som de replikerer hverandre.

Som Paull sier så vil du aldri være garantert at dataene kommer frem til begge stedene med nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg uansett vil få datatap grunnet de rent fysiske parameterne i nettverket, men siden det er et AIS signal jeg tar inn, vil hver eneste klient sende informasjon ~ en gang i sekundet. Det har ikke så mye å si om noe data faller vekk, da det viktigste er at backupserveren kan "ta over" prosessene hvis hovedserver faller ut. Serveren kjører nå både dataprosessering, databasebehandling og oppdatering av webgrensesnitt uten å ha problemer med dette. Selve dataen som kommer inn er forsåvidt viktig, men hovedproblemet er ikke at vi mister en pakke her og der.

Kanskje det ville vært en ide om jeg speilet disken i hovedserveren, men da ville den andre vært nokså avhengig av denne ved evnt. stans.

Lenke til kommentar

Er litt vanskelig å vite hva du har mulighet til og ikke, men en tanke kunne kanskje vært en daemon som kjører på begge maskinene, der backupserveren sender en ping ved jevne mellomrom, og tar over dersom den ikke har fått svar i et visst tidsrom.

Den samme daemonen kan være ansvarlig for å videresende inkommende data fra primærserveren til backupserveren, slilk at du vil ha en nogenlunde oppdatert kopi på backupserveren.

Dersom det er IP-basert trafikk klientene sender på (er ikke helt sikker på ha AIS er, noe ATM-relatert?), så kan du også få samme daemon til å skifte IP-adresse på backupserverens interface med en gang primærserveren er detektert nede, slik at klienter ikke trenger ta hensyn til at denne er nede.

Men det blir litt "skudd i blinde" når vi ikke vet mer om hva som skal gjøres, hvordan oppsett er, hvilke krav som stilles etc.

Lenke til kommentar

Det virket som en veldig god fremgangsmåte. Backupserver vil først og fremst være en ganske standard PC, til å begynne med. Vi går i dag til innkjøp av en FSC Server, som skal fungere som hovedserver. Trafikken er VELDIG iprelatert, så en løsning som du foreslår ville vært utmerket. Backupen vil mest sannsynlig kjøre Windows, og vi føler vi bør kjøre det på hovedserveren også, da vi føler oss litt for våte på beina når det gjelder Linux. Vet du om slike deamons som fikser xp/server?

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke noe spesielt i tankene, bare tenkte generelt på hvordan det kunne løses.. Men, etter litt googling så fant jeg denne: LifeKeeper for Windows. Virket litt interessant, siden det virker som om de fleste failover-løsningene krever SAN-disker eller annen delt lagring.

Du kan jo ta en titt på den og se om det virker som om den kan hjelpe til.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...