Gå til innhold

Windows 98 uten Firefox?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er vel heller ikke så voldsomt mange privatbrukere som benytter Win2K, så jeg utelot denne.

6311390[/snapback]

Jeg tror det er en del private som bruker Windows 2000 på gamle maskiner, men det er lenge siden vi har hatt en avstemning på OS her i forumet så nå har vi en mulighet til å se hvordan det står til med OS blandt forummedlemmene for tida:

Avstemning: Hvilket operativsystem (OS) bruker du? (2006)

Stem i vei :D

Lenke til kommentar
Er vel heller ikke så voldsomt mange privatbrukere som benytter Win2K, så jeg utelot denne.

Jeg tror det er en del private som bruker Windows 2000 på gamle maskiner, men det er lenge siden vi har hatt en avstemning på OS her i forumet så nå har vi en mulighet til å se hvordan det står til med OS blandt forummedlemmene for tida:

Gamle og gamle, jeg bruker Win2000 på min snart tre år gamle IBM T40p. Kan godt tenke meg å legge det inn på en ny bærbar også, men er redd jeg mister litt mye funksjonalitet da, dessverre.

Men ja, det er fremdeles ganske mange Windows-brukere som fremdeles kjører Win2000, først og fremst fordi det er mange som ikke skifter OS på maskinene, og fordi mange, med meg, synes at Win2000 er et system som fungerer bedre enn WinXP. Mange av forandringene de har gjort i XP har vært nettopp det - forandringer - ikke forbedringer, så hvorfor de er der i det store og hele er fremdeles for meg en gåte...

Lenke til kommentar

Har egentlig store problem med å forstå de som VIL ha win98/ME på sine maskiner.

Har enda mer problem med å forstå hvorfor man skal forsøke seg så langt som mulig å bruke mye tid og mye krefter på å lage en programvare til dette dinosaur os som win98/me er.

Uansett så er vel mozilla koden gpl regner jeg med (eller noe i den dur) så hvem som helst kan vel ta den koden og modde den for å lage en win98 vennlig applikasjon. ... så jeg ser absolutt ikke hva noen måtte skrike opp om.

De eneste som bruker 98/me er de som ikke vet bedre. Gamle tanter og slikt ... og de vet vel ikke engang hva en nettleser er, og enda mindre hva firefox er...

nei, dropp 98.... for være grenser...

Lenke til kommentar

Gamle og gamle, jeg bruker Win2000 på min snart tre år gamle IBM T40p. Kan godt tenke meg å legge det inn på en ny bærbar også, men er redd jeg mister litt mye funksjonalitet da, dessverre.

Men ja, det er fremdeles ganske mange Windows-brukere som fremdeles kjører Win2000, først og fremst fordi det er mange som ikke skifter OS på maskinene, og fordi mange, med meg, synes at Win2000 er et system som fungerer bedre enn WinXP. Mange av forandringene de har gjort i XP har vært nettopp det - forandringer - ikke forbedringer, så hvorfor de er der i det store og hele er fremdeles for meg en gåte...

6312032[/snapback]

Tja, det er mye, mye som er forbedret i WinXP kontra Windows 2000.

bare antallet restarts hvis du skulle finne på å installere nvidia dual view på din maskin for eksempel. I 2000: 1 for driveren, 1 for installasjon av dual view og en for aktiveringen av dual view (usikker her) mot 1 for driveren på XP....

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

6311390[/snapback]

Avstemning: Hvilket operativsystem (OS) bruker du? (2006)

Stem i vei :D

6311937[/snapback]

Problemet med avtemninger på hw.no er at resultatet ikke alltid gir ett representativt bilde :)

Lenke til kommentar

Opera 9 støtter fortsatt Win9x, så alle Firefox-brukere med gammel Windowsversjon får jo nå en stor fordel.

De kan nå stå imot alle "gode forslag" om å installere Firefox med kun ett argument; "Støttes ikke", og kan heller bruke tiden til å kose seg med Opera.

Lenke til kommentar

Merkelig avgjørelse. Det er sant nok at Windows 98 begynner å dra på årene, men for brukere av eldre maskiner er Windows 98 (og Linux) gjerne det eneste alternativet. Hvorfor ikke lage en seperat versjon som støtter Windows 98? Det kan da umulig ta så altfor lang tid.

Lenke til kommentar
Either way, dere klarer ikke å skremme meg til å trekke tilbake min uttalelse om Win2K. Never! :p

Tror nok XP Pro og XP Home vil dominere.

6312332[/snapback]

Veldig mange av oss som bruker XP Pro i dag har brukt både Windows 2000 og NT4 før det. At det ikke er veldig mange igjen som bruker w2k på hovedmaskinen kan godt være tilfelle, men før XP og en tid etter vil jeg tro at antallet brukere av w2k var betydelig, hvertfall her på forumet. Dvs avstemningen kommer litt sent for å svare på min påstand :)

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at 98 plutselig ikke skal støttes lenger? Skal Mozilla gjøre slik at programmet bevisst ikke skal fungére? I utgangspunktet skal de fleste program for XP også gå på 98/Me, med mindre det er designet for at det ikke skal gjøre det. Det er liksom det som er idéen med en "standard" for program.

Men de fleste som sitter med 98 nå har nok gamle pcer, og bruker de vel til kontorbruk. Så da kan de like godt bytte til Ubuntu. Men det er mange skoler som har store maskinparker med 98 ennå.

Lenke til kommentar

Tror jeg også. Jeg brukte W2k beta fra midt(?) 99 til en gang i fjor da jeg fikk to fysiske og to logiske prosessorer (2k Pro støtter ikke så mye), men hver gang jeg tar i en 2k maksin tenker jeg "fyttikatta så rask den er". I forhold til XP flyr W2k på moderne hardware og det er en drøm å bruke.

Støtten for 98 er droppet av alle som betyr noe og de eneste som sitter igjen (som jeg bryr meg om) er nok de med spesielle ISA-kort kun støtter 9x. For alle andre vil nok en desktop-linux med en lett WM fungere mye bedre, så for min del ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at 98 plutselig ikke skal støttes lenger? Skal Mozilla gjøre slik at programmet bevisst ikke skal fungére? I utgangspunktet skal de fleste program for XP også gå på 98/Me, med mindre det er designet for at det ikke skal gjøre det. Det er liksom det som er idéen med en "standard" for program.

Jeg trodde vel det var omvendt, dvs at program stort sett var laget for å støtte begge deler. Windows 98 og XP/NT er jo fundamentalt forskjellige OS og min erfaring er at eldre programmer laget til Win98 stort sett fungerer dårlig med XP/NT, det er vel også noe av årsaken at du kan kjøre Windows XP i "kompatibilitetsmodus" for Windows 98, ME, Windows 2000 etc.

Lenke til kommentar

Jeg trodde vel det var omvendt, dvs at program stort sett var laget for å støtte begge deler. Windows 98 og XP/NT er jo fundamentalt forskjellige OS og min erfaring er at eldre programmer laget til Win98 stort sett fungerer dårlig med XP/NT, det er vel også noe av årsaken at du kan kjøre Windows XP i "kompatibilitetsmodus" for Windows 98, ME, Windows 2000 etc.

6313005[/snapback]

Det er en del programmer som trenger spesielle "tjenester" fra systemet, og hvis det da er beregnet på 98 så kan det bli problemer i for eksempel XP ja. Men utenom det skal det i utgangspunktet gå fint. Men noen program får problem siden mappestruktur og struktur i registeret er annenledes.
Lenke til kommentar

Hehe.

Windows 98.. Trodde det var helt dødt, helt til vi skulle starte firma i Romania. Der får man fortsatt kjøpt nye pc'er med Win98!

De selger også XP, men de billigste pc'ene ble levert med Win98. :)

-KnutM

Lenke til kommentar
Hehe.

Windows 98.. Trodde det var helt dødt, helt til vi skulle starte firma i Romania. Der får man fortsatt kjøpt nye pc'er med Win98!

De selger også XP, men de billigste pc'ene ble levert med Win98. :)

-KnutM

6313218[/snapback]

Det spørs om Microsoft vil selge ut restopplag da?

Men Windows 98 er faktisk egentlig brukervennlig og fin (til å være Windows altså), men problemet er drivere til nyere maskinvare og få oppdatéringer fra Microsoft.

Lenke til kommentar
Har egentlig store problem med å forstå de som VIL ha win98/ME på sine maskiner.

6312127[/snapback]

Bullshit! Jeg bare spør: Har du også problemer med å forstå at folk IKKE kaster fullt brukbare maskiner i søpla?

Har selv en gammel aptiva fra 98' og den fungerer utmerket med win98. Spesifikasjonene er lavere enn minstekravene til win2k. Fin kontormaskin egentlig, og med brannmurprogram og sunt nettvett så har jeg ingen problemer med å holde den virusfri :D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...