Tore Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 pcn døde av influensa, å jeg var så lei av alle feilene den pcn til brormin klarte å komme med at jeg sa "pc'n er død, kjøp en ny"..... Pcn som døde er en P4 2,5GHz, MSI hk, 2x80Gb hd (resten er flyttet inn i ny pc) Så nå har jeg hentet den gammle pcn, har ingenting å teste med/mot, så har et par spørsmål... 1. Kan en CPU dø av virus.? 2. Kan et hovedkort/bios dø av virus (sikkert nok)...? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Hei! Så fugleinfluensa slo til likevel? Et virus kan ødelegge maskinvare ja. For eksempel ødelegge BIOS, svi minnebrikker og overklokke cpu til døde. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 Om cpu skulle være død, så hadde kanskje ikke pc'n startet i det heletatt.? (kommer til hvor den skal fiNe harddisk osv, da takker den for seg...) minebrikken (512Mb) overlevde å stå i den nye pc'n hans... jeg "misstenker" også at begge hd har overlevd, men tørr ikke teste de på annen pc... Eventuelt hvor mye kan man få for en 2,5GHz P4 på qxl..? ser den ikke til salgs lengre.... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Selv om det teoretisk er mulig har jeg aldri hørt om maskinvare som har blitt permanent ødelagt av virus. Tsjernobyl-viruset i 99 er det nærmeste hvor BIOS ble overskrevet (men 'lett' kunne bli skrevet tilbake) og allerede i 2000 ble hovedkort utstyrt med mekanismer som gjør at slike virus vistnok ikke skal fungere. Det jeg vil tro er de mest vanlige feilene situasjoner som din er: Brukerfeil - Instillinger i BIOS, montering av maskinvare Feil i RAM - Kjør et par timer memtest86 for å teste for dette Feil i PSU - her kan nok mye gå galt, kan testes ved å bruke en annen PSU Feil på hovedkort - Kondensatorer (gamle MSI hovedkort sliter vistnok med dette) som er sprengte kan føre til ustabilitet Jeg vil tro at det bare er en feil i systemet ditt og at alt resten fungerer flott, det gjelder bare å diagnosere og finne feilen. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Dette siste spørsmålet blir ot, men skittau, min tråd.. Tengte å starte på en server pc (filserver), så om jeg hadde fått til denne 2,5GHz pcn til en billig penge, hvor mye ram trenger en enslig filserver som blir stående på en bod eller noe og ikke blir brukt til annet før det blir overkill..? nok å kjøpe en billig 256Mb brikke..? Eller for å korte ned spørsmålet, hva trengs av HW på en serverpc før det går utover hastigheten og stabiliteten...? Bortsett at man må få til et fungerende 1Gb nettverk over hele leiligheten... Nytt hk med masse sata og n rambrikke så har jeg serverpc til under 800kr, bare å kjøpe til disker litt etterhvert så dama ikke merker det... Endret 15. juni 2006 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Hvilken maksinvare server-hosten trenger spørs helt på hvilket operativsystem, hvike servere den vil kjøre og hva lasten og bruksmønsteret mot de blir. En kalkulator kan være bra nok host for noen servere mens andre servere med annen last krever mange gigabyte RAM for å fungere optimalt.. det er rett og slett ikke mulig å svare da ordet 'server' kan bety "et program som tilbyr en tjeneste". Men generelt sett vil jeg si at uansett om du velger Linux, W2k eller WXP, Samba/Windows SMB eller FTP-server vil den maskinen fungere med 256MB RAM for en husstand dersom du ikke kveler den i XP med services. Endret 15. juni 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Tore Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 Det blir nok bare et lite hjemmenetverk med 3-4pc'er til slutt, hvor filserveren blir et sted og stue bort ting som tar plass ol, altså meget lite og meget enkelt nettverk... Sikkert nok XP Pro, om ikke kameraten min gjør alvor av tilbudet og kommer og setter opp linux og ftp... Kjøper bare en 512brikke jeg... hk til 500kr, og etterhvert et CM Stalker kabinett... om masse disker og og vips, prosjekt til mange tusen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå