Mr_Snuffles Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Jeg er på utkikk etter en bærbar som i første rekke skal fungere som en portabel HTPC løsning. Oppgavene vil hovedsaklig være media avspilling/enkoding, video redigering og surfing. Den skal også innimellom brukes til kodekompilering, databaser og diverse andre kontoroppgaver. Spillytelse er ikke prioritert, men den må takle Aero i Vista, så dedikert grafikkort er et krav. Jeg har trålet gjennom de ulike produsentene i flere uker nå, men har problemer med å finne bærbare som tilfredstiller de kravene jeg har for en slik maskin. Derfor lurer jeg på om det er noen her som vet om noen bærbare som tilfredstiller de følgende kravene, som finnes på markedet eller som vil bli lansert i løpet av sommeren: Absolutte krav -Maks pris 16.000,- -DVI utgang, evt. komponent utgang eller HDMI (for 720p output til HDTV) -Dolby Digital surround med digital utgang/optisk SPDIF (for kobling til surround forsterker) -Kompakt størrelse og relativt lav vekt (maks 15.4" skjerm og under 3kg) -Dual Core Processor -IR port + Fjernkontroll -Dedikert grafikk-kort (bør yte minst på nivå med ATI X1400 eller Geforce 7400) -Lavt støynivå under normal load -Grei batterilevetid (minst 2.5 timer under normal load) -5400 eller 7200rpm HDD, minst 80GB -God, lyssterk skjerm, uten nevneverdig baklyslekasje -Samboer-vennlig design Kjekt å ha -Windows XP Pro eller Windows XP Media Center Edition 2005 -TV Tuner -Dreibart webkamera -Bluetooth -DVD +/- RW Dual Layer Slot in Det er særlig kombinasjonen kompakt, DVI og digital surround ut som er vanskelig å finne. Det nærmeste jeg har kommet til nå, er denne: Targa Traveller 836W MT34, som selges hos Lidl for 9990,-. Den er dog ikke dual core, og jeg er noe skeptisk til byggekvaliteten. Andre alternativer jeg har sett på er: Acer Aspire 5672WLMi VoIP Acer TravelMate 4672WLMi Asus A6Ja Asus A6Jm Toshiba Qosmio F30-114 Multinote Compal HEL80 Er det noen som har noen andre forslag, evt. erfaringer med de bærbare nevnt over til HTPC bruk? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Hei! Av de tror jeg ville valgt Asus A6Ja. Men Core Duo er ikke så veldig fremtidsrettet siden de ikke så langt støtter 64bit. Ganske snart skal nok Turion X2 og Merom være på markedet, og begge to er bedre valg etter min mening. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
CatoHaug Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Synd du ikke har tusenlappen ekstra å bruke.. Då hadde du fått deg en Macbook Pro, som dekker alle kravene dine. Samtidig kan du da velge om du vil bruke OSX eller Windows, OSX med frontrow og den medfølgende fjernkontrollen gir en veldig bra mediemaskin. Den veier også inn på 2,5 kg, og designet er nok veldig samboervennlig Og selvfølgelig slot-in DVDRW! Men Asus A6Ja er billigere da, og innenfor grensen din. Bortsett fra den litt svakere harddisken på 4200rpm ser det ut som et veldig bra kjøp. Lenke til kommentar
Calc Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Hei! Av de tror jeg ville valgt Asus A6Ja. Men Core Duo er ikke så veldig fremtidsrettet siden de ikke så langt støtter 64bit. Ganske snart skal nok Turion X2 og Merom være på markedet, og begge to er bedre valg etter min mening. Hilsen, efikkan. 6310702[/snapback] Du anbefaler alltid A6ja, selv når han ønsker en raskere HDD.. Hva med Zepto 6615WD? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Hei! Av de tror jeg ville valgt Asus A6Ja. Men Core Duo er ikke så veldig fremtidsrettet siden de ikke så langt støtter 64bit. Ganske snart skal nok Turion X2 og Merom være på markedet, og begge to er bedre valg etter min mening. Hilsen, efikkan. 6310702[/snapback] Du anbefaler alltid A6ja, selv når han ønsker en raskere HDD.. Hva med Zepto 6615WD? 6311364[/snapback] Jeg synest den er ganske bra. Jeg anbefaler den absolutt ikke alltid, da følger ikke du godt nok med. Det er faktisk ganske få ganger jeg gjør det, bare når det er relevant. Harddisker kan dessuten byttes. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Hei! Av de tror jeg ville valgt Asus A6Ja. Men Core Duo er ikke så veldig fremtidsrettet siden de ikke så langt støtter 64bit. Ganske snart skal nok Turion X2 og Merom være på markedet, og begge to er bedre valg etter min mening. Hilsen, efikkan. 6310702[/snapback] Du anbefaler alltid A6ja, selv når han ønsker en raskere HDD.. Hva med Zepto 6615WD? 6311364[/snapback] Jeg synest den er ganske bra. Jeg anbefaler den absolutt ikke alltid, da følger ikke du godt nok med. Det er faktisk ganske få ganger jeg gjør det, bare når det er relevant. Harddisker kan dessuten byttes. 6313193[/snapback] Har hatt min A6JA i 2 uker nå og har ikke merket noe til den litt tregere harddisken. dessuten kan man også bruke mobilen som fjernkontroll via BT om man har sony ericsson vet ikke med andre merker. her enda ikke funnet noe jeg ikke liker med maskinen, solid byggekvalitet, stillegående, kraftig og pen design. min mening. Lenke til kommentar
coban Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Husk at mannen skal ha MediaCenter - samtlige av dere har ikke nevnt en maskin som blir levert med MediaCenter. Velg en Toshiba Qosmio G eller F. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Husk at mannen skal ha MediaCenter - samtlige av dere har ikke nevnt en maskin som blir levert med MediaCenter. Velg en Toshiba Qosmio G eller F. 6313662[/snapback] Kjekt å ha-Windows XP Pro eller Windows XP Media Center Edition 2005 Kanskje han mener det ikke er et behov Må jo ikke være Media Center Edition for at den skal kunne spille av mediefiler . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå