Gå til innhold

Skru sammen ny pc, oppskrift?

Anbefalte innlegg

Har da fått alle delene til min nye pc.

lurer da på hvordan jeg gjør det...??

lurer litt på selve cpu'en, og hva "skjer" etter at jeg har skrudd alt sammen? bios? annet? Skal sette i en harddisk med xp som jeg bruker i en annen pc akkurat nå, , må jeg da installere xp på nytt på den? må jeg installere bios? noe annet som må installeres? evnt "oppskrift" på det?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette sammen en pc er lettere enn man tror... men hvis jeg skal forklare i detaljer er det litt lurt å vite hva slags kabinett du har?? Og om du har kjøpt noen ekstra kjølere??

Jeg pleier å gjøre det i ca denne rekkefølgen:

- Skru sammen kabinett (hvis det trengs)

- Montere hovedkort

- Sette på CPU-en på hovedkortet

- Sette inn PSU-en, og koble til strømkabelen til hovedkortet (ATX)

- Sette inn hard-disk, og koble til strøm og ide/s-ata til den

- Sette inn cd/dvd-rom og koble til strøm og ide til den

- Sette på CPU-kjøler

- Sette inn andre kort som f.eks. skjermkort, lydkort og allt annet (med evt. kjølere)

- Koble sammen alle kabler som skal koble... Lurt å DOBBELSJEKKE her...

Så er det bare å starte pcen, sette inn windows(?) cden og restarte... så skal alt gå bra.

Trenger ikke en harddisk med OS på fra før.

Tror det finnes en guide her på HW.no... men dette er i korte trekk hva du BØR gjøre... framgangsmåten er jo selvfølgelig forskjellig etter hva slags utstyr, men bare du får festet alt sånn det skal, og koblet alle kabler riktig er det ikke noe stress...

Håper det hjalp litt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal sette i en harddisk med xp som jeg bruker i en annen pc akkurat nå, , må jeg da installere xp på nytt på den? må jeg installere bios? noe annet som må installeres? evnt "oppskrift" på det?

Mvh

6310314[/snapback]

Siden du allerede har fått svar på resten av spørsmålet ditt så kan jeg svare på dette.

Nei, du må ikke, men du burde. Xp som har vært installert på ett annet system, vil i beste fall gå urtregt på det nye systemet pga blandt annet driverproblematikk. (forskjellig type hovedkort prosessor o.l) det er teknisk mulig å få dette til. Men, er mye mer jobb enn å bare formatere og legge alt inn på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...