Gå til innhold

Skru sammen ny pc, oppskrift?

Anbefalte innlegg

Har da fått alle delene til min nye pc.

lurer da på hvordan jeg gjør det...?? :)

lurer litt på selve cpu'en, og hva "skjer" etter at jeg har skrudd alt sammen? bios? annet? Skal sette i en harddisk med xp som jeg bruker i en annen pc akkurat nå, , må jeg da installere xp på nytt på den? må jeg installere bios? noe annet som må installeres? evnt "oppskrift" på det?

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett at du har alle delene som trengs:

[Første trinn, hovedkortet]

Legg hovedkortet oppå den antistatiske matten som fulgte med. Dette for å unngå fysiske skader på kortet som følge av bøyning når cpu/ram skal inn. Anbefaler deg å holde hovedkortet i skruehullene da det minskar sjansen for å utsete det for statisk elektrisitet (esd).

[Prosessor]

Sett på plass prosessoren. Dette krever en del fysisk makt. Anbefaler å bruke et vanlig flatskrujern til dette.

[RAM]

Sett rammen på plass. Ram-brikkene kan kun settes ned én vei. Passer de ikke, så ikke tving brikken ned.

[kabinett]

Sett hovedkortet ned i kabinettet. Ps: det bruker å følge med en aluminiums-brikke som bl.a ps2, usb, seriell portene skal passe inn i. Sett den på plass i kabinettet før du setter hovedkortet inn.

Når du skrur hovedkortet fast, så må du for all del ikke tenke som en bilmekaniker. Skruene skal skrus in ja, men du skal ikke skru hardt til, for det kan ødelegge hovedkortet. Fra nå av, så bruker du kabinettet som jordingspungt (ikke der det er malt, altså).

[Harddisk - en stk]

Skru harddisken til. Har du IDE, sett disken som master. Har du sata, trenger du ikke å gjøre noe som helst. Eller jo, du må da ha diskettstasjon for å kunne installere windows på den (avhenger litt hva slags kontroller du har og om det er en nyere windows -støtte for sata- du har)

[CD-rom]

Skru inn CD-rom/dvd-rom eller brenner for den saks skyld. Samme prosedyre som for IDE-harddisk. Untatt hvis du vil ha den på samme kabel som harddisken. Da kan du sette cd-rommen til slave og harddisken til master, eller motsatt. Normalt skal den enheten som står ytterst på IDE-kabelen være master, og det vil i de fleste oppsett bli cd-rom. Anbefaler av ytelseshensyn at du bruker separat kabel for harddisk og cd-rom.

[to harddisker]

Har du et oppsett med to hardisker (IDE) så anbefaler jeg (hvis mulig) at du setter dem med diskettstasjonen imellom, for å hindre overoppheting ved at de står for nær hverandre. Av praktiske årsaker anbefaler jeg at systemdisken (den du vil installere windows på) står øverst og den andre disken står nederst i 3,5 tommers brønnen. Så gjør du systemdisken til master og den andre til slave. Nå vil du se at IDE-kablene vil passe uten unødvendige "knuter" og andre vridninger.

[skjermkort]

Du installerer skjermkortet etter at harddikene er montert, fordi skjermkortet sansynligvis står i veien når du skal sette på plass harddiskene. Kommer veldig an på kabinettets design, noen har smartere løsninger enn andre. Kan harddiskbrønnen vippes utover er ikke dette et problem, men mange kabinett er sånn at hd-brønnen må dras bakover for å løsne og da kan det bli trangt om plassen.

[kabler]

Installer først hovedstrømkabelen til hovedkortet. Denne har enten 20 eller 24 pinner. Hvis hovedkortets kontakt har 20 pinner og strømforsyninga har 24, så vil 4 pinner stikke utafor. Her er det relativ stor sjanse for å ødelegge hovedkort og strømforsyning, så du bør skaffe til veie en overgang. Deretter setter du datakabelen til floppy, harddisker og cd-rom. Etter det setter du strømkabler til det som trengs (hdd, floppy, cd-rom, skjermkort, vifter)

[andre kort]

Nå er hoved-elementene på plass. Har du lydkort og ekstra nettverkskort er det bare å montere disse inn. Vifter også for den saks skyld.

Nå gjenstår bare å skru til sidepaneler på kabinettet for å lukke det.

Software

Nå er det egentlig bare installasjonen av windows som gjenstår. Husk å ha klar disketten med driverne til sata-kontrolleren hvis windows installeres på sata-disk.

Videre anbefaler jeg å ikke bruke mer enn 20 Gb til windows-partisjonen. Så kan du sette av en partisjon til installerte programmer, en til temporære filer og til slutt en partisjon for diverse filer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...