Gå til innhold

Problemer med harddisk

Anbefalte innlegg

Hei kjøpte en harddisk i dag Seagate Barracuda 7200.9

250 GB IDE interface i s-ata kobling. Kobla den opp og formaterte den. Når jeg skulle stikke på min datamaskin så jeg at jeg hadde bare 137 gib som jeg fikk brukt og den harddisken er det 250 gb på. Noen som vet feilen eller som kan hjelpe meg?

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan legge til de resterene GB ved å gå inn på:

>Kontrollpanel>Administrative Verktøy>Datamaskinbehandling>Diskbehandling.

Der skal du kunne se de GB du mangler, formater den i NTFS filsystem

Endret av DaCool_ck
Lenke til kommentar

Gammelt hovedkort/operativsystem? Må vel ha støtte for LBA 48 i bios for å se størelser over 137GB.

Er ikke 100% sikker på det her, men dette er et vanlig problem med gammle bioser og litt eldre overativsystemer. Usikker på hvordan det er med 2000/XP, mulig du må ha inn en SP eller noe for å få støtten på plass.

Dette finner du helt sikkert mer om på google. :)

Men ta en sjekk i bios og se hva disken detekteres som der. Og se om du har noen mulighet til å slå på LBA 48. Om bios påstår den er 137 og du ikke finner noe LBA48 greie kan det være lurt å se etter en biosoppdatering før du vurderer nytt hovedkort.

Men som sagt, jeg tar dette bare fra hodet og har aldri satt meg noe særlig inn i det. Finner helt sikkert mye relevant info på google da dette er et valig problem.

Lenke til kommentar

har ikke så gammal pc skjønner du. Den er egentlig ganske ny. Så tror ikke det har noe med det å gjøre. Er noe som har blitt sperra her tenker jeg. Sikkert på 130 gib for jeg kunne ha 160 gib harddisk å da gikk det men nå er den plutselig på 130:s

Lenke til kommentar
Kan jo ikke formatere c da for da sletter jeg systemet:S

6309970[/snapback]

Du kan legge til de resterene GB ved å gå inn på:

>Kontrollpanel>Administrative Verktøy>Datamaskinbehandling>Diskbehandling.

Der skal du kunne se de GB du mangler, formater den i NTFS filsystem

Du formater ikke C disken men du lager en ny som du må formatere i NTFS filsystem.

Måtte gjøre de med min Seagate 300gb S-ATA disk. jeg kunne også bare se 137 Gb men gjorde det som står beskrevet ovenfor.

Endret av DaCool_ck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...