f00b Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Når man installerer f.eks. Windows Server 2003 så vil man bli bedt om å skrive inn 'Full DNS name', her er det mest vanlig å skrive inn domene.local, eller domene.no, hvilken betydning har det om man bruker .local eller .no? Er det noen fordeler/ulemper mht. hvilket man velger? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 .no er vel vis du har registrert et .no domene og har lyst til å bruke det så andre kan finne serverene dine enkelt fra internett. Lenke til kommentar
f00b Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 .no er vel vis du har registrert et .no domene og har lyst til å bruke det så andre kan finne serverene dine enkelt fra internett. 6310075[/snapback] Takk for svar, men kan du forklare dette litt nærmere? Vil det være noe forskjell på dette om man velger .no istedenfor .local? Og hvordan mener du å nå serveren utenifra? Tenker du på f.eks. å nå exchange fra web-grensesnittet utenifra da?Beklager om det er litt dumme spørsmål, installert server for første gang her, da vil jeg gjerne vite hvorfor jeg velger hva Lenke til kommentar
f00b Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg har fått høre at dersom man har et nettverk som ikke skal asosiere seg med et offisielt domene, så bør man velge .local, det er greit. Men vil det ha noe å si om man velger lokal selvom man skal asosiere nettverket med et offisielt domene? Har dette valget noen hensikt idetheletatt? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Vel, det er noen år siden eg satte opp domenekontroller(w2k), men eg hadde det som regel å ALLTID bruke enten .local eller .lan. Først og fremst pga alle henvendelser til .no domenet skulle dns-serveren som handlet .no domenet ta seg av, og ikke domenekontrolleren. Et annet gitt eksempel som eg ser mye av for tiden er at om man har eposten sin hos en annen leverandør, og henter denne inn via exchange til enkelte brukere, men ikke alle. Eller man kan også ha flere alias en kun ei adresse hos leverandøren, men det er ikke satt opp på exchangen. Da vil exchange automatisk, om den er satt opp med .no, ta mailen, behandle den selv, og ikke klare å sende den. Noe mer fornuftig en det klarer eg ikke å surre i sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå