Gå til innhold

Samletråd om slanke/deffekosthold

Anbefalte innlegg

Her kan man poste tips, eller komplette dietter for å gå ned i vekt. Har sett en del tips rundt omkring i forumet, men følte for en mer oversiktlig tråd som bare tar for seg dette emnet.

Her er noen tips jeg har plukket opp:

- Drikk mye vann.

- Spis mye fiber. En god kilde til fiber er knekkebrød, f.eks. Wasa Sport eller Wasa Fiber Pluss. Et annet tips for å få i seg mer fiber, er å alltid spise selve frukten istedet for juice. Mange grønnsaker som f.eks. brokkoli har høyt innhold av fiber.

- Kutt ned på karbohydrater og øk proteinmengden i kosten. Gode kilder til protein er kjøtt, helst kylling eller annen fugl da dette kjøtte ikke innholder mye fett, egg og fisk. Hvis man ikke klarer å få i seg nok proteiner på annet hvis kan man også alltids kjøpe proteintilskudd på f.eks. www.proteinfabrikken.no

- Spis samme mengde mat som før, men del denne mengden mat opp i flere måltider per dag. Dette hjelper forbrenningen å holde tempoet oppe.

- Drikk kaffe. Før trodde jeg at kaffe alltid var bra uansett, grunnet dens milde fettforbrennende effekt. Men jeg har blitt tipset om at hvis man drikker kaffe mens man spiser et måltid, så vil dette bare føre til at man binder fett til kroppen. (husker ikke hvorfor) Drikker man derimot kaffe midt mellom måltidene vil man oppnå en mild fettforbrennende effekt. Jeg ble fortalt at man helst ikke skal drikke kaffe tidligere enn 1 time før, eller 1 time etter at man har spist. Dette er et "deffetips" fra en meget dyktig bodyfitnessutøver, så regner med at det stemmer. Han sa faktisk at dette ville man merke forskjell på om man gjorde eller ikke.

- Kutte karbohydratrikemåltider noen timer før man legger seg. Dette sammen med utholdenhetstrening på morgenen er visstnok veldig effektivt.

- Hold deg unna "nei-mat". Hvis man først "må" sprekke, er nøtter et godt alternativ, da de inneholder en del proteiner og har stort sett sunne fettkilder. Selvsagt i moderasjon, som med alt annet.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

få med deg noen så dere kan sammen hjelpe hverandre underveis.. er lettere om dere går 2 om det da kan dere støtte hverandre også....

unn deg noe godt i helgene...så har man alltid noe og se fram til..

Lenke til kommentar

Hvordan funker f.eks. Rugsprø og gulost som mellommåltid? Slik jeg har forstått det senker fiber GI på det måltidet du spiser det til, men vil det da si at det har liten virkning å spise slikt som et eget måltid?

Godt er det hvertfall :)

Lenke til kommentar
Hvordan funker f.eks. Rugsprø og gulost som mellommåltid? Slik jeg har forstått det senker fiber GI på det måltidet du spiser det til, men vil det da si at det har liten virkning å spise slikt som et eget måltid?

6329982[/snapback]

mine mellomåltider består alltid av et halvt glass havregryn med vann som jeg drikker ned på 2 sek. kjapt og enkelt. samt en proteinshake (ca 20g 8 ganger om dagen)

Lenke til kommentar

6329982[/snapback]

Høres ut som et fornuftig mellommåltid det der ja. Rugsprø har jo en god del fiber og 100% fullkorn, hvis jeg husker riktig. Er en del fett i de fleste typer ost, men man må få i seg en del fett uansett. Lønner seg å kjøre lav-karbo istedenfor lav-fett fordi man blir mettere av fett. Jeg spiser ofte Wasa Multigrain + peanøttsmør som mellommåltid. Godt, kjappt og sunt.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Det jeg syns virker aller best er lav/moderat trening over lang tid. For eksempel gå/gå på ski i skogen en helg. Masse tørket kjøtt og frukt, og karbohydrater 3 ganger om dagen. Ikkeno godteri eller sjokolade. Bading underveis inngår! Skal love at 2-3 helger med dette gjør underverker på magen. Mye frukt i uken er selvfølgelig også bra.

Lenke til kommentar

Spis en frukt når du lager middag. Da spiser du ikke så mye. Og ta små posjoner istedet for en stor, og heller forsyn deg flere ganger. Normenn er oppvokst til å spise det vi har på fatet, selv om det er mer enn at det gjør deg mett.

Spis minst fem måltider per dag

Stek alltid med olivenolje

Kutt ut smør på brødet

Drikk 8 glass vann hver dag

Jeg også bruker rugsprø med brunost som mellommåltid. Det smaker utrolig godt, du føler deg passe mett, og det er sunt.

Bak ditt eget fullkorn brød.

Lenke til kommentar
Jeg også bruker rugsprø med brunost som mellommåltid. Det smaker utrolig godt, du føler deg passe mett, og det er sunt.

6359963[/snapback]

Absolutt, i tillegg til å være kalorifattig (227 kcal/100g) så innehar rugbrød en rekke andre gode egenskaper, les mer HER.

Nyttige lenker:

Iform - Matvaretabell - detaljert oversikt over næringsinnhold til en rekke matvarer.

Iform - Kostplanlegger - Hvor mye trenger du å ha i deg?

Iform - Forbrenningskalkulator - Hvor mye forbrenner du?

Iform - Komponèr dine måltid selv - Sett sammen gode, næringsrike måltid.

Iform - Proteinkalkulator - Hvor mye protein trenger du å innta hver dag?

Iform - Aktivitetskalkulator - Hvor mye forbrenner du per time?

Lenke til kommentar

Her er en oppskrift på en type rugbrød som jeg nermest levde på i ett halvt år. Nå takler jeg ikke synet av det engang, men jeg gikk ned 20 kg, så det funker som faen. Med litt fantasi, så smaker det helt greit, selv om det ser litt ut som ekskrementer.

Ingers rugbrød

3 brød i 2 litersformer eller 4 brød i 1,5 liters former.

1,3 kg sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl. knuskali

1,8-2 l vann, elle 1 l søt eller surmelk pluss 8 dl vann

1dl linfrø

1dl solsikkekjerner

Bland alt det tørre. Løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt. deigen blir ganske løs. Forhev så i 1 time, slå den ned og hevi ytterlige 30 min. Slå deigen ned igjen. hell eller spa den løse deigen over i smurte former, gjerne sprayet med formfett. Skal ikke etterheves, men settes i ovn ved 220 grader, og stekes i underkant av en time. Ved varmluft settes ovnen på 200 grader, med samme steketid.

Lenke til kommentar
Ingen som kan lage en guide til hvordan man skal gå OPP i vekt?? :p Sliter med at jeg er for tynn....

6384383[/snapback]

spis masse, pump vekter, spis proteiner.....

pass på å få i deg karbohydrater til vhert måltid, helst trege karbohydrater. spis opptil 10 ganger om dagen

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

For å gå opp i vekt kan du droppe frokosten og elles ete raske karbohydrater heile tida. Då unngår du å brenne fettet du har, og du legger fort på deg også. Om det er sunt, eller "riktige" måten er ein anna sak. :p

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Spis en frukt når du lager middag. Da spiser du ikke så mye. Og ta små posjoner istedet for en stor, og heller forsyn deg flere ganger. Normenn er oppvokst til å spise det vi har på fatet, selv om  det er mer enn at det gjør deg mett.

Spis minst fem måltider per dag

Stek alltid med olivenolje

Kutt ut smør på brødet

Drikk 8 glass vann hver dag

6359963[/snapback]

stek med oliven olje?

det er dyrt, matolje/ aka rapsolje er like tyntflytende og koster 11kr literen.

tynnere oljer mindre egnet til steking. evt bland i meieri smør. soya olje. peanøtt olje så det ikke damper vekk.

heller legge maten på papip så fettet tørker av.

Lenke til kommentar
Ingen som kan lage en guide til hvordan man skal gå OPP i vekt?? :p Sliter med at jeg er for tynn....

6384383[/snapback]

Steike er det ett problem det også. Kan leve sammen med meg en stund så skal vi nok få deg opp i vekt :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...