Gå til innhold

hjelp til kjøp av kamera - Acer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er enda et eksempel på dataprodusenter som forsøker å lage kamera. Det som er spennende med dette kameraet, er at det har 6x optisk zoom. Det som er negativt, er at de presser hele 8 megapixler inn på en liten sensor.

Jeg er generelt skeptisk til dataprodusenters første fomlende forsøk på et område der de ikke har den nødvendige kunnskap og kompetanse. Å lage god optikk har ingenting med digitale chips å gjøre, og de fleste dataprodusenter faller gjennom her.

Jeg ville heller gått for et kamera fra en kjent produsent, og ikke minst med færre megapixler. Vil tro du får langt bedre bilder om du gjør det. Canon har et Powershot A700 som har 6x optisk zoom, 6 megapixler og koster omtrent det samme. Det er i mine øyne et langt bedre valg.

Lenke til kommentar
oki,, men

http://www.fotoknudsen.no/fotoutstyr/produ...&pf%5Fid=151831 da?? er den grei nok til vanligt bruk?

Sikkert helt grei det. Men igjen er det 8Mp på en liten sensor. Hvis jeg var deg, ville jeg kikket på kameraer i 4-5-6 Mp-klassen. Du kan vurdere Nikon L-serien og Nikon P2, som alle er bra kameraer uten overdrevent høy oppløsning (som i de fleste kompaktkameraer fører flere problemer enn fordeler med seg).

Siden du er i prisklassen 2000-3000,- kr, burde du også kikke på Ricoh R4, som har fått veldig god kritikk. Har 6Mp, 7x zoom og vibrasjonsreduksjon på CCD-brikken, som gjør teledelen av zoomen brukbar. Slett ikke verst mtp. vidvinkel heller. Dersom du tar flest bilder i godt lys, kan også forgjengeren R3 være et alternativ, men R4 er "selvfølgelig" bedre.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Enig med k-ryeng. Se etter færre megapixler da det stort sett vil gi deg bedre bildekvalitet enn mange megapixler. Grunnen til at det kameraet du så hos Fotoknudsen har kostet så mye, er ene og alene megapixlene og kanskje design, for verken optikk eller kameraet i seg selv er spesielt bra.

Se heller på Nikon Coolpix P2. Det får du til 2000 nå, men har kostet 3000. Grunnen til at det kostet 3000 kroner er ikke pga. megapixlene (har fem megapixler), men fordi det er lagt penger i optikk, bildesensor, signalbehandling, software i kameraet og lignende ting som faktisk teller. Så for 2000 får du mye mer bildekvalitet for pengene om du går etter FÆRRE megapixler... ikke flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...