lohelle Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Kommer til å oppgradere fra VMWare GSX server til ESX Server 3 (heter vel nå Virtual Infrastructure 3) Jeg har tenkt å gå over til SAN med ISCSI for lagring. Noen som har forslag og overslag til priser på dette? Trenger mulighet til et par TB med lagring i første omgang (ca 50 "partisjoner" til ESX) 2 stk med realtime speiling hadde vært bra (multipath osv), men nattlig speiling er et must visst ikke.. Forslag? minst 2x gigabit.. Lenke til kommentar
paulsen Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Kommer til å oppgradere fra VMWare GSX server til ESX Server 3 (heter vel nå Virtual Infrastructure 3)Jeg har tenkt å gå over til SAN med ISCSI for lagring. Noen som har forslag og overslag til priser på dette? Trenger mulighet til et par TB med lagring i første omgang (ca 50 "partisjoner" til ESX) 2 stk med realtime speiling hadde vært bra (multipath osv), men nattlig speiling er et must visst ikke.. Forslag? minst 2x gigabit.. 6309364[/snapback] Hvis dette er lokale servere som står like ved siden av SAN'et så anbefaler jeg deg sterkt å gå vekk fra tanken om iSCSI. Jeg er så utrolig dårlig fornøyd med server->disk-ytelsen at jeg får lyst til å kaste opp. iSCSI er flott for lagring over lange avstander, men ellers er det bare poenløst å bruke iSCSI istedenfor FC/U320. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Kommer til å oppgradere fra VMWare GSX server til ESX Server 3 (heter vel nå Virtual Infrastructure 3)Jeg har tenkt å gå over til SAN med ISCSI for lagring. Noen som har forslag og overslag til priser på dette? Trenger mulighet til et par TB med lagring i første omgang (ca 50 "partisjoner" til ESX) 2 stk med realtime speiling hadde vært bra (multipath osv), men nattlig speiling er et must visst ikke.. Forslag? minst 2x gigabit.. 6309364[/snapback] Hvis dette er lokale servere som står like ved siden av SAN'et så anbefaler jeg deg sterkt å gå vekk fra tanken om iSCSI. Jeg er så utrolig dårlig fornøyd med server->disk-ytelsen at jeg får lyst til å kaste opp. iSCSI er flott for lagring over lange avstander, men ellers er det bare poenløst å bruke iSCSI istedenfor FC/U320. 6873357[/snapback] har testet en del med esx 3.0 og iscsi target (linux med IET) og har hatt meget god ytelse! Likevel har jeg funnet ut at jeg heller vil kjøre mange mindre servere i lengden (8 GB RAM) slik at jeg slipper unna med Starter edition. Har kjøpt inn et par fete servere som skal kjøre som NFS servere osv. Starter edition støtter lokal storage + NFS... Men jeg har som sagt god erfaring med ytelsen på iscsi.... (kjører et array med 8 x 15000 RPM 147GB scsi-disker) Lenke til kommentar
wsp Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Det som er viktig når man velger SAN er at man velger både SAN og HBAer (merk at det fortsatt kun er eksperimentell støtte for iscsi-hbaer) som er på HCL. Multipathing er ikke støttet med iSCSI, kun støttet med vanlig fibersan. Realtime speiling avhenger veldig av infrastruktur, avstander det skal replikeres mellom og hvor avansert teknologi du ønsker. Det billigste alternativet for replikering er esxReplicator, mens ordentlig replikering fort koster en god del mer (er forresten usikker på om esxReplicator er støttet på esx3). Har ingen erfaring med iSCSI selv, kun vanlig fiberbasert SAN. Husk at ulike SAN har stor ytelsesforskjell og enkelte av boksene som selges som SAN egentlig er bokser med vanlig diskkontroller og fiberinterface (feks HP MSA-serien). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå