Gå til innhold

Død WD2500, kan ibas fikse den på garantien?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, har IBAS satt opp prisene etter at de kjøpte opp den eneste konkurrenten i Norge (eller noe slikt)? Surprise, surprise...

Da jeg kontaktet dem for et par år siden ang. døde disker, så skulle de ha en tusenlapp for å se hva de måtte gjøre, og så antok de at det kunne komme på mellom fem og ti tusen for meg som privatperson.

Noen nevnte å bytte deler i disker... Er det andre enn IBAS som kan gjøre dette? Jeg har nemlig en SATA-disk som tydeligvis ikke vil spinne opp, og vet at det ikke er hakk i platene. Går det an å gjøre noe med dette da?

Lenke til kommentar

Det kan fort vaere elektronikkfeil som gjoer at disken ikke spinner opp. Om du har/kjoeper en identisk disk og flytter over elektronikken kan det hende den starter. Kan og hende den er like stille om det er noe mekanisk som har sett lyset :-)

En kjempegrei ting paa mange nye disker er at elektronikken ikke er fastlodda til resten av disken. De har bare kontaktflater mellom kretskortet og chassiet, saa du slipper aa herje med den lille flatkabelen som kommer ut fra innmaten.

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg blir skremt av en tanke om at produsenten av disker skal dekke data tap innenfor garantien. At noen i det hele tatt tenker tanken på å prøve å få igjennom noe slikt er enda mere skremmende. Som noen nevnte her så vil det jo føre til klare endringer i garantiene som jeg mener i dag fungerer utmerket, de gangene jeg har hatt problemer så har jeg fått ny disk i løpet av få dager og tapt data regner jeg som personlig feil dersom man ikke klarer å ta backup av det man mener er viktig. Ren egoisme og særdeles korttenkt å blande inn ibas i en hardware garanti sak. Nå vet jeg om ikke annet grunnen og slipper å bli alt for overrasket dersom 400gb disker som i dag er på vei ned mot 1000 lappen plutselig er å finne over 3000 kr :)

Lenke til kommentar

med tanke paa kostnaden for data recovery blir det fort mye mer enn 3000,- Folk vet at enkelte dokumenter tar man kopier av og legger originalen i bankhvelv. Hvorfor gjelder ikke den samme fornuften med datamaskiner? Bak maal og paalegge produsentene dette ansvaret.

Og jeg har hatt 2 deathstar kollapser, 3 Maxtor prolapser en WD og et par Fujitsu disker ta med seg mye data jeg gjerne skulle ha hatt. Jeg skylder ikke paa produsenten av disken men paa brukern som ikke tok backup (meg). Diskprodusentene kan ikke kontrolore bruksmiljoet saa dette vil aldri fungere. Da legger dem nok inn g-kraft maalere, temp-maalere og mye annet snacks i en blackbox i chassiet og ber brukern ta seg et tak naar dem leser ut maalingene som viser 55 grader temp og 20g impact...

Om en 400g disk koster 1000,- og dette lovverket settes i drift er det jo billigere for produsentene og selge to 3.5" disker i stack med HW speiling for 2500,- hvor 2000,- er diskkostnad og 500,- gaar inn i en slags forsikrings kasse.

Lenke til kommentar

Hei igjen, nå har jeg fått svar fra forbrukerrådet (tok 10 dager):

Forbrukerrådet i Bergen 

<[email protected]> to me

Forbrukerrådet viser til din e-post.

For å fremme et krav i denne sakene bør du rette en skriftlig reklamasjon

til selger.

Selger har generelt sett en informasjonsplikt. Når en forbruker kjøper en

vare som innholder lagringsmedium, må selger informere om viktigheten av

backup. Det presiseres i forbrukerkjøpsloven: Etter forbrukerkjøpsloven § 16

har selger opplysningsplikt. Selger skal gi opplysninger om "forhold ved

tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som

forbrukeren hadde grunn til å regne med å få".

Videre heter det at selger skal gi "nødvendige opplysninger om installering,

montering, bruk, stell og oppbevaring". Dersom selger ikke gir slike

opplysninger, vil dette i seg selv kunne regnes som en mangel som gir kjøper

rettigheter. Videre vil det i praksis begrense selgers mulighet til å kreve

at kjøpers erstatningskrav etter harddisk-kræsj skal settes ned fordi kjøper

ikke har tatt backup.

En prinsippavklaring i rettsvesenet vil forhåpentligvis fjerne noe av

usikkerheten rundt dette spørsmålet.

Vi gjør oppmerksom på at vårt svar er basert på framstillingen av

saksforholdet og problemstillingen i din henvendelse. Andre opplysninger som

vi ikke kjenner, kan være relevante og medføre et annet resultat.

Med vennlig hilsen

Trond H. Nilsen

Førstekonsulent

Forbrukerrådet i Hordaland,

Sogn og Fjordane

Telefon: 815 58 200

Telefaks: 55 903677

e-post: [email protected]

nettadresse: www.forbrukerportalen.no

Her er min email:

Hei jeg har en litt over 2 år gammel harddisk som har sluttet å virke. Jeg

lurer på om det har kommet noen konklusjon i saken dere har hatt sammen med

Ibas om at reparasjon og uthenting av data skal dekkes av produsentens

garanti? Hvordan går jeg eventuelt fram for å få kostnadene dekket av

garantien?

Jeg kan ikke huske å ha fått noen spesiell info når jeg kjøpte disken, ble vanlig OEM del såvidt jeg husker.

Til dere som mener dette er tull og vil føre til høyere priser på harddisker, det kan stemme, men det handler også om forbrukerrettigheter. Dessuten vil kanskje produsentene begynne å lage litt mer pålitelige harddisker dersom de må dekke slike saker i fremtiden. Jeg har før hatt en IBM Deskstar harddisk som jeg og flere hundre andre kjøpere hadde store problemer med, og nå har jeg trøbbel med Western Digital. Så det blir aldri mere nye harddisker fra disse produsentene på meg (IBM sluttet å lage harddisker etter Deskstar fadesen og solgte hele harddisk-avdelingen).

Det er jo ikke urimelig å forvente at en harddisk skal vare i mer enn 2 år?

Endret av zathan
Lenke til kommentar

For det første så tror jeg harddisk-produsentene gjør sitt ytterste for å produsere pålitelige harddisker. For det andre så tror jeg ikke de kommer til å investere vesentlig mer i utvikling fordi ett lite molboland i nord pålegger dem å dekke utgifter til data-recovery om noe går galt.

De aller fleste harddisker varer vesentlig lengre enn 2 år. Vet ikke eksakt feilprosenten, men den er ikke høy. Hvis det blir slik at de må dekke slike utgifter, så kommer garantert prisene til å bli høyere. Folk kommer til å bli sløvere med backup, og IBAS kommer til å få mye å gjøre, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

når en harddisk burde vare i 5 år , noen gir også garanti opmot 5 år.

og selger ikke sier noen tig om hvordande skal brukes så burde sleger eler produsent ta konsekvensen av det .

det er jo ikke alle som monterer datautsyr som har likke mye peilig eller er likke forsiktig under monteringen.

nei, jeg har ikke tenkt å beskylde trådstater for å vere uforsiktig med utstyre. jeg vet jo ikke eng gang om det er han som nonterte disken

engående backu man tar bakup når man regner at utstyrer begynner å bli dårlig. alså på en har disk så venter man vanligvis noen år før bakup blir viktig. eneste untaket er hvis datafilene er valdig viktige.

det kan komme situasjoner der grantien/forsikringen må deke reperasjon av hardisken din.

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at harddisken dør en gitt dag er sannsynligvis større om denne dagen er i de to første årene av livet til harddisken enn om den er i feks år 2-4, det er oftere mere feil i starten.

Ellers så burde vel de fleste vite at mekaniske ting kan gå i stykker, og sørge for å ikke komme seg opp en situasjon der de får alvorlige problemer om den mekaniske tingen svikter, om de kan unngå situasjonen.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...