Gå til innhold

Fordeler med speilrefleks i praksis......


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange her tror så innmari at det er fotografen som ikke klarer gode nok bilder men det er samme fotograf som tok bildene med Exilim Z750 kameraet og de ble MYE bedre.

 

Dette er en stooor del av grunnen til at jeg ikke er fornøyd, fotografen har ikke så mye å si på full AUTO.

 

To forskjellige kamera på AUTO, ett motiv....  to heeeelt forskjellig bilder!

 

Tror dere meg ikke så bestill ett å test ut selv, kommer dere til at bildene er bra må dere ha ett annet kamera enn det jeg har eller være heeelt blind. Tør faktisk påstå det.... :p

6310107[/snapback]

 

Men så er spørsmålet: Hva er et godt bilde? Er det skarphet og farger som avgjør, eller er det komposisjon, motiv, originalitet osv?

 

For meg er forsåvidt begge deler viktig, men jeg vil heller se et godt komponert og originalt bilde med litt dårlig teknisk kvalitet, enn omvendt.

 

Akam's fargekart, som ofte brukes i testøyemed, blir jo veldig skarpt og fint med gode kamera, men jeg ville ikke henge det på veggen av den grunn...

 

Tommy

Lenke til kommentar
Denne debatten viser hvor håpløst det er å påstå at noe om hvilket av kameraene som har bedre bildekvalitetet enn de andre. KM 7D hadde enda svakere antialias-filter, og bildene fremstod enda skarpere. Det igjen fører til andre ulemper. Det blir uansett et utall variabler som man må ta hensyn til, og ingen av valgene er bedre enn de andre.

6329695[/snapback]

I utgangspunktet var mitt innlegg å prøve å finne ut hva som kan være forskjellig. Forskjellig behøver ikke betyde bedre/dårligere.

 

Min mening er at (entrylevel) kameraene (SLR) er svært like på bildekvalitet, slik som du sier det blir svært vanskelig å påstå hvem som har best bildekvalitet. Jeg mener de er så like at en kan heller tenke på hvilket tilleggsutstyr som er å få, byggekvaliteten etc til de forskjellige merkenavnene.

 

Når det gjelder kompakt har jeg intrykket at bildekvaliteten varierer enormt men har blitt forbedret de siste årene.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Fordel D50: Moro og ta bilder, både forberedelse/etterbehandling inkl.raw

KREVER INTERESSE FOR FOTOGRAFERING

Fordel Compakt.

Lett å bære/knipse bilder, topp kvalitet i godt lys(men fotografering er det ikke)

 

Kjøper meg nå IS3 for "moro skyld", og håper Video ikke lyden summer som på 700/750. Den må da ta like gode bilder? som IXUX som er svært gode.

6332022[/snapback]

 

Hei. Det høres jo fornuftig ut. Har selv erfaring med at diverse kompakt funker bra i godt lys. Noen ganger bommer automatikken, men de kompaktene du har kan styres manuelt så inget problem der heller.

 

s3is:

Det finnes bilder sortert etter kamera bl.a på http://www.pbase.com/cameras

Desverre sier det ingenting om lyden altså.. Har du sett denne ? http://www.dpreview.com/reviews/canons3is/ under konklusjoner: "Stunning movie mode with high quality stereo sound". :cool:

Endret av sNx
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har nettopp hatt en uke ferie, der jeg både hadde med ett Nikon D70 digitalt speilreflekskamera og ett Olympus (husker ikke modell) kompaktkamera.

Underveis merket jeg diverse forskjeller mellom disse to kameraene. Dette er da min mening om de to forskjellige typene kamera.

- Si i fra om jeg har feil, enten skrivefeil eller feil om kameraene.

 

Digital speilrefleks

 

+ Veldig rask oppstart

+ Mulighet for å skifte objektiv

+ Går vel for det samme, men: kameraet avgjør ikke zoom

+ Mange instillinger (som 30 sek. lukkertid og slikt)

+ Mulighet for ekstern blits

+ Godt å holde i

+ Mulighet for både manuell og automatisk fokus

- Lett å legge igjen, fordi det er stort og dyrt

- Vanskelig å ta "naturlige" bilder, siden alle legger merke til kameraet

 

Kompaktkamera

 

+ Lite og hendig

+ Lett å ta med seg, overalt

+ Legges ikke så godt merke til

+ Mulighet for filmsnutter

- Få instillinger

- Ikke mulig å endre objektiv

- Få utvidelsesmuligheter

- Dårlig zoom

 

Etter min mening er det digitale speilreflekskameraet egnet til det meste.

Det har flere funksjoner og utvidelsesmuligheter, og det passer for de som vil sette seg inn i det.

Kompaktkameraet er fint å ha med seg inn til byen, så man slipper å drasse (bære på) en kamerabag med ett større kamera.

Det er også litt lettere å henge utfor kanten på båten med kompaktkameraet enn det digitale speilreflekskameraet, for meg iallefall.

 

Kunne jeg valgt ville jeg selvfølgelig valgt det digitale speilreflekskameraet!

Lenke til kommentar

Du har glemt å ta med superzoom og semikompakt. De har stort sett større zoomområde enn slr. I denne tråden tror jeg et av poengene er om det er noen poeng i kjøpe slr i steden for en stor kompakt, og du er jo inne på en del av poengene i denne diskusjonen også.

En ting glemte du, og det er et viktig poeng: bruk av lcd som søker. Tidligere i dag fikk vi spørsmål av en som bruker sterke briller om hva som er det beste for ham. Det er ikke et entydig spørsmål å svare på, men en ting er helt sikkert. Et tradisjonellt slr er i hvertfall ikke noe for ham, sett bort fra de få modellene som har skikkelig pentaprisme. I hans tilfelle er lcd som søker et uvurderlig hjelpemiddel.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...