Gå til innhold

Er kameraet mitt bra nok?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dette spørsmålet finnes det utrolig mange svar, så det vil jeg ikke gå inn på. Jeg vil anbefale deg å enten kjøpe en fotobok (en abc), evt lese et av de mange kompendiene som finnes på nettet. Les deg til litt grunnkunnskap om eksponering og komponering, så kommer resten av seg selv. Coolpix 5000 burde være et flott kamera til den læreprosessen.

Lenke til kommentar

P, A og S er alle automatikk. Ta en titt på denne siden angående eksponering:

P - (Program). Automatisk valg av både A og S verdi. Passer bra til å fange øyblikket uten å tenke på annet enn å ta bilde.

A, S:

Med A og S kan fryse du hhv. Aperture eller Shutter. Jeg er enig med PMnormal. Det er mange meninger om hva som er best. For min del har jeg bare eksperimentert og kjøpt en bok til hjelp. Et eksempel på forskjellige meninger er sport fotografering: S kan være greit å låse lukkertid på alle bildene, f.eks S=1/250s. Andre vil påstå at A er best å bruke til sport fordi et raskt kamera har stor åpning, så kan en med A bare fryse åpningen på maks så blir lukkeren rask, og kamera tar seg av lukkeren for å slippe inn riktig dose med lys. Noen vil også påstå at M er det beste å bruke innendørs i sportshaller fordi lyset er jevnt rundt i hallen. Et argument jeg fikk angående å bruke M innendørs var: "Bakgrunnen forrandrer seg mye ettersom du svinger kamera etter håndballspilleren, noe som kan lure automatikken til å tru lyset har forrandret seg". Det er bare et eksempel på at det kan være forskjellige meninger om hva som er passelig. I noen tilfeller hvor du vil ha bilde av dama ved utsikten fra ekebergsletta. Du vil jo ha begge deler skarpt, så da vil P instillingen gi middels, mens du med A kan bestemme at jo her skal begge deler bli skarpt.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
poster du noen bilder når du har fått testet ? :) (spent)

6323222[/snapback]

Har satt opp et lite galleri her, og det skal går rimelig tydelig fram hva jeg sliter med. Hvis noen mot noen formodning skulle like bildene, så kan du sikkert på en kopi av de (har 2560px utgaver)

Kjøpte meg idag boken Fotografering med John Hedgecoe, så jeg skal lese litt nå...

Lenke til kommentar

Kikket litt på bildene dine, og bevegelsesuskarphet går som en rød tråd gjennom bildene dine. Et stativ og selvutløser vil være viktige hjelpemidler, hvis du skal fortsette å ta slike bilder. Et så lite kamera trenger ikke så solid kamera, og selvutløseren er en funksjon i alle digitalkameraer.

Ellers er du ikke flink til å få horisonten rett. Sett bort fra i spesielle situasjoner, så må horisonten altid være rett.

Alt dette kommer du til å lese om i boken din.

Lenke til kommentar

Dette med horisontalen har nok litt med mangel på stativ, og at svaberg aldri er rette. Men dette var faktisk en effekt jeg ville framheve. Jeg ville kanskje sagt at problemet med bildene er lukkertiden, og ikke noe annet. Jeg har ikke tenkt å gjøre fotografering til en stor sak, men at det skal være mulig å ta gode bilder, uten stativ, tar jeg som en selvfølge.

Lenke til kommentar

Bevegelsesuskarphet = lang lukkertid.

Ellers har du en veldig svak unnskyldning for de skeive horisontene. Svaberg er like lite for oss andre også, og jeg bruker også sjelden stativ. Dette skyldes altid at man enten ikke vet om den regelen, eller at man slurver.

Da ser jeg naturligvis bort fra når det er bevisst valgt. Hvis det var bevisst valgt her (som du skriver), så er det ikke tydelig nok. Detter hører dog til under bildekritikk, så jeg forlater temaet og ønsker deg lykke til med et fint kamera. Kjøper det gjerne av deg hvis du ønsker noe mer avansert/nyere. Med den boken du har kjøpt så skal du nok utvikle deg bra i fremtiden :thumbup:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Slett tråden. Kameraet mitt ser ut til å ha gått til de evige jaktmarker, etter et ublidt møte med en flaske lidl fanta. OGSÅ LIDL DA!. Modern bare ga meg en flaske til å ha o baggen da jeg skulle gå, jeg gikk 5 skritt...*shake shake* *mentos+Diet coke-effekt*

Jeg er så forbanna nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...