Gå til innhold

Er kameraet mitt bra nok?

Anbefalte innlegg

Ok, her er problemet. For 2 uker siden var jeg i Sveits, og lette litt etter et digitalt speilrefleks kamera. Jeg fant mange fine, og gode kameraer, men endte til slutt opp med et Nikon Coolpix 5000, som slett ikke er et speilrefleks kamera, men et digitalt kamera..

Jaja, kameraet kostet knappe 200 franc, som tilsvarte en pris på rett under 1000 kroner. Dette synes jeg faktisk var en grei pris på et kamera, siden mesteparten av de andre kameraene jeg så på, hadde en pris på et ukjent milliarder mer enn det kameraet jeg så på, og siden jeg aldri hadde tatt noe spesiellt med bilder før.

Det problemet er nå, er det at jeg lurer på hva dette kameraet kan gjøre. Hva yter kameraet....

Jeg vil ikke si at jeg har gjort et bomkjøp, men heller et økonomisk kjøp. Jeg har skjønt at jeg ikke kan ta samme bildene som med et digitalt speilrefleks kamera i 10k+ klassen, men lurer da på hva jeg kan klare å ta. Vil det være muligheter for å ta gode bilder av dryppende vann, fosser osv(slike spørsmål)...

Jeg fikk med manual på tysk, og den sa meg ikke så mye, men leter etter en på engelsk. Får finne ut mer da, men hvis noen har noe de kan bidra med, så må ded gjerne hjelpe

Jon :)

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest mange av disse omtalene, men nå spør jeg dere mer direkte, hva kan et kamera, med disse kriteriene, gjøre?

Nb; Ja, jeg var klar over at kameraet var fra 2002, og at dette gjorde det billig. Men som sagt, jeg ville bare begynne et sted, og synes det ble for teit å begynne med et kamera til _masse penger_ for så å finne ut; nei, dette var ikke noe gøy.

Kan jeg gjøre noe, i det hele tatt? :wee:

Edit:

Og jeg noterer meg...

Jeg synes 16.000 kroner er en stiv pris for Coolpix 5000, selv om ytelsene er svært gode og mulighetene mange. Kameraets styrke er at det er nærmest alene om å være så kompakt og likevel by på 5 megapixels oppløsning.
Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

du kan gjøre ganske mye. sjekk specs på dpreview sida opp mot ett speilrefleks, så ser du at det er mye av de samme mulighetene, bare litt begrensede i utvalg av verdier. Men det betyr ikke at du kan ha det gøy med det kamera også.

Det beste er vel egentlig å prøve selv, så oppdager du jo etterhvert hvor det "trykker" :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som et godt kjøp. Det kan gjøre det meste du trenger å gjøre, spesiellt til utendørs fotografering. Kunne tenkt meg en slik i kofferten i tillegg til slr'en jeg, når jeg er ute og reiser.

Kjøp deg en bok om digital fotografering, og bruk kameraet til å lære deg teknikkene. Kanskje du får nok interesse til å kjøpe noe nyere, men det er ingen vits i å handle noe for deg enda. Når du finner ut at du trenger noe som f.eks. er raskere, kan du tenke på å bytte. Bildekvaliteten bør det ikke være noe galt med på Coolpix 5000.

Lenke til kommentar

Hei . 100kr sier du, det har jeg aldri sett på det norske bruktmarkedet. Har du sett på prøvebildene på www.dpreview.com ? jeg synest de er bra nok til små bilder (10x15) eller kanskje litt mere.

http://img2.dpreview.com/gallery/nikoncp50...118-0957-44.jpg

Dette bildet viser mye problemer med kromatisk abberasjon (de lilla linjene i taket som egentlig ikke er der). Det er noe som er forbedret med tiden. Anyways er glasset i coolpix svært bra generelt. Sammenlikner du disse 5mpixel med en 5mpx speilrefleks ser du at detalj per pixel er mye høyere på speilrefleks. Det var vanlig å blåse opp pixlene i 2002. Det kan vel anses som juks å kalle et kamera for 5mpx når pixlene egentlig er interpolert (oppblåst). Men, som redaktør i fotografi sier, ble pixlene interpolert i kamera for å gi penere forstørrelser på papir. Bildene ble ikke skarpere av den grunn. Et annet problem for 4 år siden var også gjengivelsene av mørke og lyse partier.

ps. legg merke til at bildene tatt med nikon cp5000 på dpreview er alle bildene tatt i "godt lys". Noen er tatt innendørs, men også inne er sola belysningen. Bildene sier ingenting om hvor bra bildene blir med innendørsbelysning.

Du har gjort et godt kjøp. Hvis du vil lære og se om du er interessert så har dette kamera instillinger som også gjøres på speilrefleksen. Se her:

http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5000/page7.asp (exposure modes)

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...