notorled Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Okey, jeg har altså blitt 1 av 5 som kom opp i matte eksamen fra en klasse på 32. Dette er muntlig. Og drier seg om pensum for 1M. Temaet jeg fikk tildelt var "Hvordan møter en fotograf mattematikken i yrket?" Jeg har noen notater men ikke så meget mye. * Kelvin skalaen, Brukes til å måle fargetempratur. (mer naturfag?) * Iso / blender opning / brenvidde * Lukkertid * Djubdeskarpleik * Konsumprisindeks for et kamera * Overføringshastigheter. USB / internett. * Budsjett. Drøfte; Hva ville lønne seg, freelancing eller fast jobb? Tenkte å trekke inn områder som Nominell lønn og Reallønn her. Men ellers må jeg si at jeg står litt fast.. Jeg har og et spørsmål om omvendt proposjonale funksjoner. - Når man snakker om brenvidde innenfor foto så er det slik, Dess lengre brennvidde dess mindre billedvinkel. Tatt ut ifra at man bruker et analogkamera med bileformat på 24x36mm. - 200mm brennvidde vil altså gi en billedvinkel på 12° - 135mm vil gi 16° - 50mm vil gi 45° - 35mm vil gi 64° - Såkalt "Fisheye" gir 180° Da vil vel Brennvidde være en omvendt proposjonell størrelse mot Billedvinklen? Hvordan skal jeg framstille dette som en graf? Endret 14. juni 2006 av Delroton Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Virker som om du har fått med deg en del her. Utenom kan du tenkte litt på det gyldne snitt som du kanskje kan få om: http://www.afl.hitos.no/mahist/geometri/ http://www.fototips.no/index.php?side=komposisjon#gylnesnitt Redigert: Obs, du var kanskje bare ute etter det spørsmålet? Uansett, bare et lite tips. Endret 14. juni 2006 av Torehs Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Gylne snitt innføres først ved 1Y/1X, så det er ikke noe du må snakke om, men det blir nok en fordel om du kan nevne det, får du et bilde å snakke om kan du jo sjekke om det er gyllent og fortelle litt rundt det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Kanskje du kan snakke litt om kjeglesnitt og parabler. Linsene er vel det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Det gyldne snitt er en stor del av 1M-pensum. Slik var det i hvertfall for meg. Det var nesten det eneste vi lærte første år på VGS og det kan uansett ikke skade å nevne. Lenke til kommentar
notorled Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 Joda, gylne snitt står på pensum listen =) Og har skrevet ned noe om det, samt lakt ved noen bilder for å vise hvordan det brukes innenfor fotografien. Jeg har tatt med litt om USB og Firewire overføringer, samt. uploading til internet, for å få med formelen for fart. Jeg har tatt med Konsumprisindeks, Reallønn, Nominellønn og skatt. 6MPX = 6 Millioner RGB piksler, dvs hvert punkt har 3 rgb verdier: 6 * 3 = 18 Megebyte. For et bilde tatt i .Tiff format (Dette stemmer ikke helt med tanke på at K = 1024. Men satser på at almenn sensorer sliter med å holde følge med alt fagstoffet innenfor media / fotografi.) Så har jeg tatt med blenderen, hvordan den fungerer opp mot Brenvidden i kameraet. Har også tatt med hvordan Pixels Per Inch fungerer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Tok meg den frihet å tegne opp grafen du tenkte på... Du kan jo selv prøve å tilpasse noe "y = a/x^n" hvor a og n er konstanter. Brukte matlab til å lage plottet, men et hvert regneark fikser noe sånnt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå