Gå til innhold

Billige LCD-TVer, hva kan være haken?

Anbefalte innlegg

Er lite keen på å brenne av for mange tusinger så ser på de "rimelige". Dvs under 10000 i hvertfall. En del som har tilbud på 32" til 6-7 tusen. Hva har disse ikke som de dyre har? Hvis man skal se på tall, hva teller mest? Pixler? Kontraststyrke? Andre tall å se nøye etter?

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lysstyrke

Kontrasatnivå (minimum 1000:1)

Tilkoblingsmuligheter (minimum VGA, DVI, Scart og S-vide)

Oppløsning (minimum 1366x768 som egentlig er 1280x768)

I tillegg har de dyre som regel en litt bedre modul for å konvertere analogt signal til digitalt for visning på skjerm. De dyre kan vise vanlig TV sendinger litt bedre.

Hvis signalet er 100% digitalt fra kilde til skjerm er det i mine øyne mindre som skiller de dyre fra de billige.

AKIRA

Lenke til kommentar
Lysstyrke

Kontrasatnivå (minimum 1000:1)

Tilkoblingsmuligheter (minimum VGA, DVI, Scart og S-vide)

Oppløsning (minimum 1366x768 som egentlig er 1280x768)

I tillegg har de dyre som regel en litt bedre modul for å konvertere analogt signal til digitalt for visning på skjerm. De dyre kan vise vanlig TV sendinger litt bedre.

Hvis signalet er 100% digitalt fra kilde til skjerm er det i mine øyne mindre som skiller de dyre fra de billige.

AKIRA

6307982[/snapback]

Vel, det er maaange måter å måle kontrast på og man kan derfor ikke gi noe minimumstall. Det jeg anbefaler er å gå i butikken og sammenligne (med samme signalkilde) for å finne et bilde som passer deg. Billige skjermer mangler ofte rødfarge i bildet og skjermen kan derfor oppleves som veldig blå- og lillaaktig. Innsynsvinkelen er heller ikke allverden på billige skjermer.

Lenke til kommentar

Som JacEr er inne på, se etter "HD-Ready"-logo. Mange billige TVer er desverre ikke HD-Ready og det er greit å investere i en HD-TV. Som nevnt tidliger: man bør se litt på spesifikasjonene men ikke stole blindt på dem.

Mange billige TVer mangler diverse nyttige innganger som f.eks HDMI, DVI, VGA, Komponent og diverse.

Det er greit å nevnes at mange billige TVer kan benytte seg av kjente paneler. Mao, dyre TVer kan ha samme panel som de billigere.

Anbefaler at du tar en titt på sticky'en i denne delforumet. Mange nyttige tips ang. kjøp av flattv.

Lenke til kommentar
Svært mange billige faltskjermer er ikke HD-klare. Nøyaktig hva HD er for noe, er det mange som vet bedre enn meg.

6323965[/snapback]

Ja, hd-ready er noe man bør ha i dag. Med xbox 360, stadig billigere dvd-spillere med skaler og digitalt bakkenett rett rundt hjørnet (de driver og graver og styrer utenfor huset mitt) er det bare tull å kjøpe noe annet. De aller fleste billige skjermer under 32" er hd-ready, men de billige plasmaskjermene er sjelden hd-ready.

Gode tilkoblinger er også et must. Mange billige skjermer har ofte kun scart og dvi, noe som er for lite. Skulle jeg kjøpt skjerm i dag, ville jeg i hvert fall hatt 1x HDMI (helst to), Component, Scart, Av-inngang, Vga og utgang til stereoannlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...