Gå til innhold

Hvordan partisjonere en disk i Windows?

Anbefalte innlegg

Japp, jeg innbilte meg at man gjorde det ved å skrive "compmgmt.msc" i kjør > diskbehandling > høyreklikke på en av diskene og oprette en ny partisjon derfra. Men dette får jeg ikke til å funke, kommer til diskbehandling, men får ikke et valg om å oprette en partisjon! Kan noen hjelpe? Kan likesågodt legge til et bilde:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal utføre noen mer avanserte funksjoner en ren formatering og oppretting av partisjoner, som eksempelvis å forstørre en partisjon, må du nok ty til tredjepartprogrammer.

Jeg forstår deg slik at du ønsker å fjerne DISE_BACKUP-partisjonen (håper du vet hva du gjør nå) og deretter forstørre C-partisjonen til hele harddisken. Da må du bruke programmer som f .eks. Partition Magic' (eller bedre). Dersom du i derimot kun ønsker å lage en ny partisjon på størrelse med DISE_BACKUP-partisjonen, kan du simpelthen velge Format i menyen på bildet og formatere som NTFS.

Lenke til kommentar

Nei, du kan bruke eksempelvis Parition Magic for å forminske partisjonen til det halve (uten tap av filer, som regel) og deretter formatere resten av harddisken, men dersom partisjonen er fylt til randen, er det nok lettest å bare ta backup av harddisken og reformatere den deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...