Gå til innhold

Er CPU ødelagt?

Sashaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg ny hovedkort (Asus P5P800-SE, I865PE, Socket-775, ATX, (Supports Pentium D)SATA,GbLAN,DDR,AGP8X ) og CPU (Intel Pentium D 805 2.66GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte). Jeg hadde en strømfosyning 20-pin på 300W. CPUen ble skikkelig varm (80 grader). Da kjøpte jeg 400W forsyning. Men i tillegg kjøpte jeg kjølepasta. Jeg tok av en liten grå firkant (thermal pasta) på CPU vifta og satt på kjølepasta i stedet som anvist her (http://www.arcticsilver.com/ceramique_instructions.htm). Problemet er at når jeg skrur på maskinen virker den i 10 sekunder og skrur seg av. Hvis jeg skrur på en gang til virker dt i mindre tid. Og hvis jeg skrur på en gang til virker det i enda mindre tid, den skrur seg av umiddelbart.

Det er også det at når jeg hadde en 300W strømforsyning så fungerte alt greit, bare CPU ble veldig var. Men så tok jeg på kjølepasta og det er da dette problemet startet at pcen slår seg av etter kort tid! Så alt fungerte normalt (bortsett fra CPUen ble varm) til jeg satt på kjølepasta, da funger pcen bare max 10-15 sek.

Så hva er problemet? Kan jeg ha ødelagt CPUen?

Håper på deres hjelp!

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg høres det ut som om du ikke har kontakt mellom cpu og kjølingen, er du sikker på den faktisk har det?

I tillegg skal det være riktig lite kjølepasta på cpu, bare så du akkurat får et tynt lag jevnt fordelt, er vanskelig tenke seg tykkelsen, kanskje 1/20 dels mm?!

Lenke til kommentar

likgna litt på same problem som eg hadde med min D 930 då eg overklokka den til 4 ghz. Maskina kom ikkje seg i windows, den slo seg berre av. Men så fant eg ut at det var temperaturen som blei får høg.

SÅ konklusjonen min er at det er det same problemet ditt er; høg temperatur....

Lenke til kommentar

Jeg har sett mange Sokkel-775-prosessorer med feilmontert kjøler. Noen av disse kjølerne kan være skikkelig ekle å få festet skikkelig. Må presse så man tror man knekker hovedkortet i to. Så ofte har ett av de 4 festene løsnet og det har blitt dårlig kontakt, og skyhøye temperaturer etterfulgt av at maskinen slår seg av.

Så sjekk at alle 4 festene er presset godt fast og låst, og at kjøleren sitter skikkelig i ramma. Har du uoriginal vifte så sjekk at den ikke ligger oppå noen komponenter på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...