Gå til innhold

Microsoft sliter med Vista

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke sannsynligheten for at vista blir mitt primære operativsystem er så veldig høy, ble mer og mer skuffet..

6309617[/snapback]

Av hva? :dontgetit:

6309810[/snapback]

Lurer jeg også på, bortsett fra at det blir en del tyngre da, men det må man nesten gjøre regning med med et nytt os.

Virker bedre en XP på alle måten os, sikkerhets og bruker messig, men det er andre grunner til at jeg holder meg unna Windows og MS så det blir nok aldri noe Vista på meg...

Lenke til kommentar
Til informasjon er dette hverdagen for mange mac-brukere. Tar du en tur i kontrollpanelet på OSX blir du etterhvert flink til å skrive inn passord. Riktignok kan du lage snarveier uten passord da...

6307281[/snapback]

Om det er System Preferences du tenker på så tar du nok feil.. her er det bare når du endrer brukerkonto at du må skrive inn passord. Om du ikke velger å låse instillingene dine da.. noe du kan gjøre ved å trykke på hengelåsen som du ser nederst til venstre på bildet.

picture52zs.th.jpg

På Mac må man derimot skrive inn passord hver gang man installerer et program som bruker Installer.. noe som gjelder kun de største typer software.. det meste av mail, chat, browser osv er bare en fil (.app) som du legger hvor du vil.

Lenke til kommentar
Jeg skulle akkurat til å si det samme som MCDr på en måte.

Det er jo rett og slett kopiert fra Mac. At man må skrive inn passord for alt.

6310337[/snapback]

...og Linux, og mange andre OS?

De smarte låner, geniene stjeler. Hvorfor ikke bruke et godt konsept?

Lenke til kommentar

Hehe, for noen tjolliser. De aller aller fleste geeks bruker ikke datamaskinene sine, de trykker på dem helt uten mål og mening. De tester ting. Bytter skjermkort annenhver uke. Installerer ekstra kjøling osv. For den -jevne- bruker som ikke utvikler dataprogrammer, eller skriver drivere eller noe slikt, så betyr dette absolutt noll og niks.

I beta2 er den imidlertidig noe overilt den sikkerheten, må jo være mulig å slette noen filer etc. Blir sikkert en ordning på det.

De som liker å installere nye programmer hele tiden, uten å lære seg noen av dem, kan like godt bruke linux for meg.

Lenke til kommentar
Hehe, for noen tjolliser. De aller aller fleste geeks bruker ikke datamaskinene sine, de trykker på dem helt uten mål og mening. De tester ting. Bytter skjermkort annenhver uke. Installerer ekstra kjøling osv. For den -jevne- bruker som ikke utvikler dataprogrammer, eller skriver drivere eller noe slikt, så betyr dette absolutt noll og niks.

I beta2 er den imidlertidig noe overilt den sikkerheten, må jo være mulig å slette noen filer etc. Blir sikkert en ordning på det.

De som liker å installere nye programmer hele tiden, uten å lære seg noen av dem, kan like godt bruke linux for meg.

6311239[/snapback]

Sant det, er som regel bare rett etter at os'et er installert dette vil være noe problem. Er jo som oftest da man legger inn alt av programvare man trenger for en god stund. Klokka stiller man ikke selv en gang, blir i allefall stilt automatisk i Linux og jeg tror den kan bli det i Windows også, men det er passord en gang så er det gjort.. Det eneste situasjonene jeg finner hvor jeg må taste passord regelmessig er ved oppdateringer.

Men er enig i den siste uttalelsen der :) Alle burde iallefall teste en live-CD med ubuntu eller suse (eller et eller annet), fordi mange som ikke har prøvd det elsker å snakke drit om det uansett og det er jo greit å vite hva man snakker drit om ;)

Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor ikke noen saksøker alle andre bilmerker fordi de har ratt!

6310761[/snapback]

Det er vel enkelte ting som ikke kan patenteres og dessuten går eneretten til patenter ut etter en stund, dvs man kan bruke patentet uten å betale. Det er også andre restriksjoner for å ta patenter, f.eks skal ikke konseptet/prinsipper/etc ha vært beskrevet av andre tidligere. Det inkluderer tidsskrifter etc, nå er patentreglene i USA noe merkelige, man kan sende inn en søknad og legge til "rettelser" underveis(ofte generaliserer man, slik at ingen kloke hoder finner måter å la samme sak, men på en litt annen måte), da det gjerne kan ta noen år før en søknad blir godkjent. Nå er det noen år siden jeg var oppdatert på disse reglene, så jeg ser ikke bort fra at de er endret siden dengang.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Første jeg gjorde når jeg (endelig) fikk bootet Vista x64 var å fjerne UAC faenskapen.

Før jeg skrudde av mye annet. Interessant at du må skru på firewallen før du kan enable Remote Desktop mot VIsta maskinen, så kan du skru firewallen av igjen....

Håper RC1 fungerer bedre (på mange områder), ellers blir det nok XP .. lenge.

Endret av instanto
Lenke til kommentar

Mitt forrige inlegg var ment ironisk :)

Men, det som irriterer meg er når dere linux geeker snakker om windows så sier de bestandig at de stjeler, å låne ideer er ikke noe galt, en ting er plagiat, en annen ting er å låne ideer. Og til dere som skiltet med mac eksempel, Microsoft har faktisk flereogtredve prosent av Apple aksjene :) (Mener å huske det ihvertfall).

For at ting skal bli sikre/brukervennlige er det umulig å lage noe som ikke ligner noe som er lagd tidligere.

Og til dere som sikkert tror at jeg aldrig har prøvd linux, jeg kjører Win/ubuntu dualboot på bærbaren, og jeg har en serverpc som kjører ubuntu også.

:love: Ubuntu :love:

Lenke til kommentar

Synes ikke denne funksjonen er så ille jeg. De fleste som har prøvd andre OS enn microsoft sine iløpet av sin karriere, vet at dette ikke er noe nytt. Slutt å suttre! Folk maser hele tiden om at Windows ikke er sikkert nok, og dette er jo et godt tiltak i riktig rettning. Greit at funksjonen ikke er 100% gjennomført, men det er en BETA vi snakker om!

Lenke til kommentar

Hehe.. saksøke andre fabrikanter pga av ratt ja.. Jeg lo godt når jeg leste den!!

Blir vel noe av det samme som å bli beskyldt for plagiat for att låsesmeden nå har satt inn en ekstra sikkerhetslås i døra mi og securitas har montert alarm.. Er vel noen i Sparebankens forum nå som tar helt av..

Nei. det er sikkert 1000 andre ting å fundere på over i Vista enn akkurat dette.

ps. all denne klagingen over plagiat og brukt fra før... Har sett det i mange andre forum også.. DET er plagiat ;)

God sommer.

Nok en ubrukelig "post" av meg!

Lenke til kommentar
Jeg skulle akkurat til å si det samme som MCDr på en måte.

Det er jo rett og slett kopiert fra Mac. At man må skrive inn passord for alt.

6310337[/snapback]

...og Linux, og mange andre OS?

De smarte låner, geniene stjeler. Hvorfor ikke bruke et godt konsept?

6310382[/snapback]

Lurer på hvorfor ikke noen saksøker alle andre bilmerker fordi de har ratt!

6310761[/snapback]

Men, det som irriterer meg er når dere linux geeker snakker om windows så sier de bestandig at de stjeler, å låne ideer er ikke noe galt, en ting er plagiat, en annen ting er å låne ideer. Og til dere som skiltet med mac eksempel, Microsoft har faktisk flereogtredve prosent av Apple aksjene :) (Mener å huske det ihvertfall).

For at ting skal bli sikre/brukervennlige er det umulig å lage noe som ikke ligner  noe som er lagd tidligere.

Og til dere som sikkert tror at jeg aldrig har prøvd linux, jeg kjører Win/ubuntu dualboot på bærbaren, og jeg har en serverpc som kjører ubuntu også.

6311698[/snapback]

Var den "linux-geeker"-opplegget myntet på meg, må jeg få lov å opplyse om at jeg bare gjenga et berømt sitat, og at det ikke var ment som et Microsoft-angrep.

Det burde du også ha skjønt, av setningen:

Hvorfor ikke bruke et godt konsept?

Ser ut til at du misforstod, men det er sånt som skjer. No worries. ;)

Lenke til kommentar
Folk maser hele tiden om at Windows ikke er sikkert nok, og dette er jo et godt tiltak i riktig rettning. Greit at funksjonen ikke er 100% gjennomført, men det er en BETA vi snakker om!

6311710[/snapback]

Rettelse:

Gråtekoret og enkelte idioter klager over at Windows ikke er sikkert nok fordi de da unnskylder sine egne feilgrep med at "systemet fungerte ikke".

Du ser det samme i andre områder av samfunnet...

Uansett har du misforstått poenget med en BETA Test, Alpha, Release Candidate, og whatever.:

T I L B A K E M E L D I N G E R på hvordan systemet fungerer/ikke fungerer.

At folk klager over UAC er en tilbakemelding.

Og er det èn ting linux fanatikere IKKE skal utale seg om så er det brukergrensesnitt.

Endret av instanto
Lenke til kommentar

For at ting skal bli sikre/brukervennlige er det umulig å lage noe som ikke ligner  noe som er lagd tidligere.

6311698[/snapback]

Jeg skjønte at det var ment ironisk, men kunne ikke dy meg til å svare da det ikke er det å "stjele" som er problemet, men det å dele samt fokusering fra media.

Jeg har aldri sagt at de stjeler, det er jo ikke det de gjør heller, de låner ikke heller, det lager sine egne koder som de ikke deler. Alt som er open source er tilgjengelig for alle også uansett om man ønsker å benytte kodene.

Problemet er at MS kan ta fra open source miljøet, og open source miljøet kan lage sine formater og programmer kompatible med Windows, men open source miljøet kan ikke ta fra MS og MS liker heller ikke å gjøre ting lettere for open soure miljøene.

Grunnen til at jeg tror mange sier at MS "stjeler" eller at "dette har x-os hatt lenge" er fordi hver gang MS kommer med noe "nytt" så blir det ofte fremstilt som om det aldri har vært i tidligere operativsystemer, grensesnitt, etc.

I forhold til brukervennlighet, utseende og nytenking synes jeg MS får alt for mye oppmerksomhet. I forhold til moral og samfunnsrelaterte standspunkt så synes jeg ikke at MS fortjener de markedsandelene de har. Hadde det ikke vært for alle problemene MS skaper for open source-miljøene så hadde jeg ikke brydd meg noe om jeg var den eneste brukeren av et annet os.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...