Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Starter ikke når jeg setter inn ny ram.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå kjøp 2 nye ram brikker (2gb). Jeg hadde 512mb fra før. Det er 2 ram plasser på hk.

Når jeg setter i begge rambrikkene (de nye) starter ikke windows... Jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner, og har kommet fram til at de nye rambrikkene ikke er deffekte.

Må jeg reinstallere windows eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Nix, RAM har ingenting med Windows å gjøre sånn sett. Hvis du vet at RAM'en er defekt, er det bare å vente på nye brikker, kline inn og starte opp.

Er du sikker på at de nye brikkene støttes av hovedkortet?

Funker det med den gamle brikken?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Da kan det kanskje være mulig at du har kjøpt f.eks. DDR2-brikker, mens hovedkortet bare støtter DDR(1)?

Hvis du ikke er sikker, legg ut noen linker til din hardware, så kan jeg ta en titt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
Hvis jeg leser denne lista riktig (scroll helt ned), så ser det ikke ut som om hovedkortet ditt støtter større brikker enn 512 mb!

Kikk i manualen til hovedkortet ditt for sikkerhetsskyld du...

6308595[/snapback]

Hehe, ser jo nesten slik ut.. Men allikevel står det i beskrivelsen over:

"Supports up to 3GB memory size."

Aner ikke om det betyr per brikke eller totalt, men uansett var dette tallet litt rart..

Hovedkortet skal jo støtte disse brikkene egentlig, men hvis det eventuelt er sperre på 512 MB per brikke så er det vel litt vanskelig.. Uansett hadde dette vært litt rart, hadde det ikke...? :dontgetit:

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Nei det er feil hovedkort. Jeg har dette, og det støtter opp til 2gb ram.

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=633

6309313[/snapback]

Ah... ok I den første posten din skrev du bare MSI KT-6 eller noe sånt, og den i den serien var det en del.

Greit nok at HK'et støtter opp til 2gb Ram totalt, men hvor store minnebrikker støtter det? Regner med at du finner svaret i manualen til hovedkortet, pleier å stå en liste over hva slags komboer av ram det støtter der.

Lenke til kommentar

Ok.. takker. :)

Hovedkortet ditt støtter brikker på 1 GB hver. Har du prøvd å skru opp CPU klokkefrekvensen som det står på den sida du akkurat posta?

Jeg hadde et lignende problem på et gammalt hovedkort, fikk ikke mer enn 700 og et eller annet RAM da jeg hadde satt i èn på 512mb og to på 256mb. Jeg skrudde opp frekvensen, så virka det.

Lenke til kommentar

Okei...Nå har jeg testa litt her...

Jeg satte i begge ram brikkene (2gb).

Satte NED klokkefrekvens til 133 Mhz, og starta pc'en. Den starta.

Satte den OPP til 166 Mhz, og starta pc'en. Den starta.

Så satte jeg den OPP til 200Mhz, og starta pc'en. Da gikk den over den vite linja til Windows, så kommer svart skjerm med en liten strek øverst til venstre på skjermen som blinke. Ingen ting skjer. Jeg tester med klokkefrekvenser fra 200 => 185 mhz. Det laveste jeg kom for at windows skulle starte var 185 mhz. Men på 185 mhz starta den og kom inn i windows. Deler av startlinja kom med ingenting mere skjer. 185 mhz tilsvarer 2,04 ghz. Jeg satte i 512mb ram brikken og starta med 185 mhz klokkefrekvens og det gikk helt greit!? HVa er feil.. ?? :no:

Lenke til kommentar

Du har nå støtt på problemet med at HK faktisk ikke takler 2Gb på 400Mhz.

Har samme problemet selv.

Får maskina til å kjøre stabilt med en FSB på 186Mhz.

Kjører derfor minnet asynkront med FSB på 200 og minnet på 166Mhz.

Synes maskina er mest responsiv med dette opsettet på tross av at både super PI og 3Dmark gir flest poeng med minnet synkront og FSB på 186Mhz.

Er bare å akseptere at det er slik desværre.

Lenke til kommentar

Da kan det hende maskina ikke er stabil under last enda.

Jeg fikk start med minnet på 200Mhz men maskina fikk "hard lock" under last ned til 186Mhz.

Nå har vi forskjellige hovedkort med forskjellige chipsett (NF7S-v2) men uansett så er dette et kjent problem når man kommer til yttergrensen av hvor mye minne hovedkortet takler.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...