Gå til innhold

Hvorfor ble harddisken så dårlig nå?

Onkel

Anbefalte innlegg

Har nettopp skifta hovedkort og prosessor (fra gammel slot-a athlon 600mhz til litt mindre gammel socket-a xp 2000+, HK chaintech 7AJA2). Hatt en del innkjøringstrøbbel, som for det meste er løst.

Men den ene av mine to HDD, en noen år gammel Fujitsu på 13 GB, har begynt å hakke. Den jobber sakte (skriver gj.sn 2 mb/s, leser ca 13), og henger ofte umotivert i 10-20 sek av gangen. Dette gjorde den aldri før jeg skiftet hovedkort, så jeg mistenker at det er en eller annen setting som den ikke liker, feks i BIOS. Det kan også nevnes at det er to partisjoner på denne disken, som begge lider av det samme problemet, mens en annen fysisk disk ikke har noen problemer i det hele tatt.

Ingen scan-programmer kan finne noen feil ved den, men enkelte ganger får jeg rapporter om at disken er "corrupted" (feks får jeg ikke lov til å installere win2000 på grunn av dette). MEGET irriterende.

Noen assosiasjoner? Feks PIO, DMA, cache, S.M.A.R.T., CMOS-virusscanning på HK, eller andre slike ting som jeg synes høres tøft ut men ikke vet nok om?

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-10-11 13:49 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke bruker den 13GB'en til windows, swap eller noe annet som trenger høy ytelse så sakker den ikke ned systemet bare ved at den er der.

Den skal riktignok ikke være så treg som du nevner. Jeg har en kamerat som hadde samme problemet og det viste seg at disken ikke tålte å settes inn i det nye systemet hans selv om han skiftet resten av delene tilbake. Samma problemet var med det gamle kabinettet under start av kald maskin (han kjøpte nytt pga problemene) Problemet lå i at den nye kabinettet var bedre utluftet og holdt disken kjøligere. Disker kalibrerer seg selv etter temperaturen over tid, + at det er litt "siging" i materialene over tid. Han løste det hele ved å legge disken i steikeovnen og ta den ut når den nådde i underkant av 50C og koble ut kabinettviftene i den nye PC'n. Da startet disken kjempefint og fungerte flott så lenge at han kunne kopiere alt over på den nye disken sin.

Den temperatur-kresne disken ble seff. sendt inn etterpå. (Venter nå på ny disk)

Du kan jo prøve samme prosedyre som han og se om det går raskere. Hvor lenge siden er det du kjøpte disken? [tenker på reklamasjon (2 eller 5 år) og garanti (sansynligvis 1, 3 eller 5 år)]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...