Gå til innhold

MiniDV leser til pc

Anbefalte innlegg

jeg har et panasonic nv GS75E.

Og dette går på miniDV og SD kort.

For tiden sliter jeg med at kameraet på stå på i real time for at jeg skal kunne

overføre filmer. og da kan jeg ikke bruke det på den timen det tar.

Finnes det en ekstern usb enhet eller firewire som kan

lese og laste over miniDV kasetter?

takk for alle svar.

Han som lurker i skyggene - LC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finst "eksterne" avspelarar for mini-DV-kassettar ja, men dei eg har sett har kosta to til tre gonger so mykje som kameraet ditt... Det vil med andre ord vere meir fornuftig økonomisk å kjøpe det billegaste DV-kameraet på marknaden, eventuelt kjøpe eit brukt, og bruke det til å spele over video.

Men er dette eigentleg eit problem, om du har fleire kassettar? Då kan du jo - etter å ha filma ferdig - setje på overføring medan du gjer noko anna.

Lenke til kommentar
Kan ikkje hugse å ha høyrd om, eller sett noko slikt, dessverre. Trur overføring av miniDV-opptak må skje i sanntid.

Mener ganske bestemt at jeg har brukt DV-streamere som overfører rådata fortere enn sanntid (dette er noen år siden også), men dét var i hvert fall profesjonelt utstyr som kostet altfor mye til at privatpersoner ville vurdere det. Kan selvfølgelig være prisen har gått ned noe siden da (må vel ha vært i begynnelsen av 2002), men tror markedet for slikt utstyr er for lite til at det er i forbrukerprisklasse ennå.

Men ja, det finnes i hvert fall eksterne bokser som kan gjøre det i sanntid, selv om det som incanus sier trolig er billigere å kjøpe billigste sort DV-kamera i stedet...

Lenke til kommentar
JVC har et konsumentprodukt til rundt 12.000.- som er kombinert med DVD og harddiskoptaker.

Alternativt er det prof. utstyr til 2...3 ganger prisen....

6311633[/snapback]

Jeg bruker en JVC DR-DX5, men dette er ikke en DV-deck i den forstanden at du kan koble til pc-en gjennom firewire. I hvert fall har ikke jeg funnet programvare for grensesnittet mellom pc og DR-DX5. PC-en kjenner igjen utstyret, men får ikke styrt det fra f.eks. Adobe Premiere. Jeg tror dette er en måte å skille mellom proft og forbrukerutstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...