Gå til innhold

Ny PDA med GPS til bruk i bil og ute

rvenes

Anbefalte innlegg

Har lyst på ein PDA med GPS.

Har sett på Dell.no og Dell Axim x51v.

Den GPS'n som følger med der har kabel, til bilbruk så du kan legge den langt framme i frontruta... Det er ikkje så genialt når man skal bruke PDA/GPS'n uten å være i bilen.

Vil ein PDA med GPS som CF kort få dårlige signal i bilen?

Finnes det gode topo pda gps software?

Kva med å bruke denne i båt seinere? vil det gå bra?

Kor lang er batterilevetida på ein slik PDA?

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Qtek 9100 og en bluetooth GPS.

Jeg bruker Garmins topografiske kart når jeg er ute og går tur. Programvaren jeg bruker heter PTGmap, veldig fornøyd med dette programmet (og det koster bare €15!). :)

Til sjønavigering sjekker jeg fortiden ut om det er mulig å bruke Garmins Bluechart, men foreløpig ser det ikke lovende ut. Et alternativ jeg vurderer er Maptechs BSB-kart til bruk med OziExplorer CE.

Til navigering i bil fungerer Tomtom utmerket. :)

Lenke til kommentar

Vurderer også Dell Axim x51v. Er heller ikke spesiellt begeistret for hverken bluetooth eller kabel til GPS. Veldig interessert i å høre om erfaringer ved bruk av GPS CF kort.

Hvor mye koster et slikt kort? Hvor får man tak i det? Fant det ikke hos komplett.

EDIT: Var igrunn ikke så vanskelig å finne dette i prisguiden.

Når det gjelder signal, så er det uttak for ekstern antenne på GPS CF kortet. Dette er noe som kan være aktuellt i bil. Tror igrunn ikke det er noe problem, fordi mange komplette GPS systemer leveres med liknende antenner.

Er det mye forskjell på x50v og x51v?

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_kategori.ph...25&submit=S%F8k

pass på at det er med sirf3 chipset =) anbefaler heller en bluetoothgps siden den har eget batteri noe som bevarer batterilevetiden på pdaen (gps suger mye strøm) f.eks. holux gr236 eller den som følger med i tomtom sin pakke. en annen fordel er at en ekstern gps er veldig plasseringsvenlig og holuxgpsen kan enkelt kobles til bilens strømforsyning og skru seg på når du starter bilen og av igjen når du skrur den av hvis den bare skal brukes til bil

Lenke til kommentar

Jeg har en trofast x50v med Tomtom blåtannmottaker (sirfstar III). I tillegg kjører jeg Tomtom Navigator. Det fungerer utmerket. Jeg bruker samme mottaker når jeg kjører Tomtom/Pocket streets på min Qtek 8300. Førstenvnte bruker jeg ved bilkjøring og sistnevnte når jeg er til fots evt. sykkel.

Batteriet til Axim (1100) varer ca. 2 timer med tomtom. Det finnes mulighet for å kjøpe et ekstra batteri (2200), men da må den monteres uten batteridekselet da den er tykk.

Jeg kjøpte følgende car mount fra www.pocketsolutions.com. Den kom i løpet av en uke. Batteri er også mulig å køpe her.

I tillegg kjøpte jeg en travel kit (med 12v) fra www.gpdforless.co.uk for å være sikker på at jeg fikk riktig kontakt. Denne kom i løpet av 4 dager. Synckabelen gjør også at du kan lade opp via PC.

Jeg har vært storfornøyd med Axim. Jeg vurderer allikevel den nye Qtek 9600som kommer til høsten da jeg savner muligheten til 3G overføring.

Blåtannmottaker anbefales dersom mobilitet er viktig.

EDIT: Kjøp 12v lader fra (car charger) pocketsolutions. Synckabelen gjør at du ikke kan lade og bruke pdaen samtidig på 12v. Det kan du derimot gjøre med den fra pocketsolutions.

Endret av Koma
Lenke til kommentar

Angående 2200 mA batteri: jeg kjøpte dette til min x50v, og fikk med et nytt deksel tilpasset det tykkere batteriet. PDA'en blir litt tykkere, men fantastisk med lengre batterilevetid.

mvh

Jeg har en trofast x50v med Tomtom blåtannmottaker (sirfstar III). I tillegg kjører jeg Tomtom Navigator. Det fungerer utmerket. Jeg bruker samme mottaker når jeg kjører Tomtom/Pocket streets på min Qtek 8300. Førstenvnte bruker jeg ved bilkjøring og sistnevnte når jeg er til fots evt. sykkel.

Batteriet til Axim (1100) varer ca. 2 timer med tomtom. Det finnes mulighet for å kjøpe et ekstra batteri (2200), men da må den monteres uten batteridekselet da den er tykk.

Jeg kjøpte følgende car mount fra www.pocketsolutions.com. Den kom i løpet av en uke. Batteri er også mulig å køpe her.

I tillegg kjøpte jeg en travel kit (med 12v) fra www.gpdforless.co.uk for å være sikker på at jeg fikk riktig kontakt. Denne kom i løpet av 4 dager. Synckabelen gjør også at du kan lade opp via PC.

Jeg har vært storfornøyd med Axim. Jeg vurderer allikevel den nye  Qtek 9600som kommer til høsten da jeg savner muligheten til 3G overføring.

Blåtannmottaker anbefales dersom mobilitet er viktig.

EDIT: Kjøp 12v lader fra (car charger) pocketsolutions. Synckabelen gjør at du ikke kan lade og bruke pdaen samtidig på 12v. Det kan du derimot gjøre med den fra pocketsolutions.

6370784[/snapback]

Lenke til kommentar

Da har eg hatt min Axim i 1 veke alt, glemte denne posten.

Tomtom fungerer fint.

Kjøpte bilholder på komplett, sånn universal sak, og venter på billader fra ein ebay dood.

Nå trenger eg topografiske program og kart. Har snust litt på OziExplorer, men ikkje fått det heilt til enda.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...