IntelAmdAti Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 piratkopiering er fælt når den blir misbrukt, men jeg er helt for det egentlig. ofte får jeg lysten på ett spill etter og ha lest rewievs, sett trailer og bilder og spilt demo - men når jeg kjøper/laster ned spillet blir jeg drittskuffa og jeg sletter spillet. jeg har en del piratkopier liggende, men jeg sverger på jeg har kjøpt alle som jeg liker og synes er verd de pengene det koster. spill jeg har kjøpt er hopkins fbi, starcraft, fallout1 og snart 2'eren, ignition, kanskje snart battlefield, sega rally, delta force og ett par til - mange av disse spillene hadde jeg aldri kommet til og kjøpe. jeg husker f.eks. jeg snudde pakka til fallout på en flyplass og tenkte fy så dritt kjedelig det der, ett år senere fikk jeg testet piratkopi av 2'eren, det var dritkult så kjøpte jeg eneren og det var like gøy. det plager meg og se at usa skal ha 5 års fengsel (dødsstraff følger vel etter) til folk som laster ned mp3 og spill ifra internett. hadde det vært det hadde jeg kjøpt mindre spill, fordi jeg ikke leker lotto o spilforretning. hadde de vært lure hadde de funnet på nye betalingsmåter, 500 kr på engang for noe du ikke aner kvaliteten på er altfor mye, og jeg liker og kjøpe ett spill som er konge for de pengene istedenfor og ta sjansen på å få ett som er gøy, så jeg har sluppet og ha noen fullversjoner liggende som jeg ikke liker. [ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-10-11 13:25 ] Lenke til kommentar
CAH1 Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Spill er jo dyrt, men det er jo derfor vi har sider som gamer.no som anmelder spill og andre sider som legger ut demoer av spill. Jeg synes som oftest at en demo av et spill er nok til å avgjøre om jeg vil ha det eller ikke. Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Spill og software generelt er alt for dyrt. Særlig dårlige spill og programmer er alt for dyrt. Jeg er tilhenger av "try before you buy", men det beste hadde kanskje vært om kan kunne teste demoer istedenfor å piratkopiere. Men misforstå meg rett, jeg synes politikken til de som gir ut overprisa varer suger "#¤%". Fengsel for piratkopiering er helt sykt. Ok, hvis man driver og selger piratkopier så er det like kriminellt som å selge piratkopierte bøker, musikk eller video. Men å straffeforfølge en stakkar fordi han/hun har lasta ned et cracka spill er bare latterlig. De fleste kjøper jo de spilla de vil eie. Bare et lite mindretall er ekslusivt brukere av piratkopiert software. Folk i dress som sitter på kontoret sitt og skjelver mens de regner på hvor mange millioner dollar de taper i timen på piratkopiering har misforstått fullstendig. 99,999% av all piratkopiert software ville aldri blitt kjøpt av "piraten" fordi: a) Han/hun har ikke råd til programmet. B) Programmet er ikke verdt å kjøpe. Håper at det blir en slutt på den vanvittig overdrevne lobbyismen som råder blant de store software firmaene. Grådigheten har jo tatt helt av! Det er pinlig å se hvordan de oppfører seg for å tvinge fram sin mening. Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Ehm, en liten oppfølging på det jeg sa. Hva om de som skriver omtaler av spill begynner å skrive hva de synes spillet er verdt (i penger) istedenfor å gi det en score. F.eks. så synes jeg Halo er verdt ca. 600 kr. - forutsatt at man liker FPS. Blood Wake er verdt ca. 200 kr. En sånn "score" vil gjøre folk mer prisbevisste, og kanskje få de som selger spilla til å skjønne at pris må gå hånd i hånd med kvalitet. Lenke til kommentar
Dreadlord Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-11 13:48, skrev Ratatosk:Fengsel for piratkopiering er helt sykt. Ok, hvis man driver og selger piratkopier så er det like kriminellt som å selge piratkopierte bøker, musikk eller video. Men å straffeforfølge en stakkar fordi han/hun har lasta ned et cracka spill er bare latterlig. Bare organiserte grupper og viktige medlemer/ ankerpunkt som blir tatt for slike ting. Politiet har bedre ting å ta seg av, de driter i lille Magnus som laster ned gta3 hjemme i stua en lørdag ettermiddag. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2002 av ren erfaring, så er ikke en demo og noen reviews nok, en som reviewer spill, hvem er han egentlig? han er en alminnelig gamer og hans mening om spill er like verdt om en 10 år gammel gamer i trøndelag sin mening om ett spill. piratkopier redder meg ofte ifra og kjøpe spill jeg har fått lyst på etter og ha testet demo og lest reviews, og noen ganger kjøper jeg spill jeg har lastet ned men ikke hørt om før. jeg er helt enig ratatosk, men 100 spillanmeldere ville kanskje gitt hver sin pris-score, så hvordan akkurat det ville gå vet jeg ikke. jeg ville f.eks. gitt halo 50 kr verdt, og project gotham racing 0, dead or alive 3 0 og pontifex 100, liero 50, starcraft 500, cs 500, final fantasy 5 200 osv. spill blir ikke bedre med årene, men grafikken blir det. sc er fortsatt det beste rts spillet, cs er fortsatt det mest spilte men om det er best er jo ganske så diskutabelt. Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Interessant artikkel, vet ikke om dere har sett den før: http://www.laric.com/razor/various/wired.html Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg er enig i at kun de virkelig store innen warez skal kunne straffes, om man skulle straffe alle i Norge som laster ned MP3 hadde de fått litt av en jobb... Til evil snowman: spillanmeldere skal helst skrive om spillet så objektivt som mulig. Stoler du ikke på den gjennomsnittlige spillanmelder, les http://www.gamespot.com eller http://www.ign.com. Der er det så seriøst som du får det! Og den kampanjen Britney Spears og de andre soperne holder på med er jo bare tull. "Å laste ned mp3 er å stjele" sier de. Musikk har kanskje ikke så mye med programvare å gjøre, men disse to industriene bruker de samme argumentene. Det med den harde straffen i USA beviser jo bare nok engang at den amerikanske regjering er kjøpt og betalt av bedrifter. Lenke til kommentar
storeelg Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg skjønner ikke hvorfor mange mennesker har den holdning at ett åndsverk som er i kode er noe annerledes enn noe annet produkt. Fordet om programvare er lett å laste ned fra nettet er det ikke 'riktig' uansett hvordan man vender og vrir på det. Det er markedet som styrer priser, takk og lov - og programvare selskaper selger self. til høyeste pris mulig. De driver da ikke blåkors. Når det er sagt, så betyr ikke det att jeg er noe bedre enn andre. Jeg har også min del av warez liggende. Men det betyr ikke att jeg ikke veit att det er galt. Dere må være utrolig flinke til å lyve for dere selv dersom dere mener att dere av en eller annen merkelig grunn har rett til å laste ned warez. Grunnen til att mange gjør det er fordi de veit at muligheten for å bli hekta er omtrent lik 0. Lenke til kommentar
Konrad Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg ville da aldrig købe en bog hvis jeg ikke havde læst noget mere end bag på bogen.. De bøger jeg ejer, er nogle jeg har købt efter at have lånt dem på biblioteket.. Jeg har lige downloaded demo'en til 'Hegemonia' og grafikken ser rigtig godt ud..men gameplayet er jeg ikke blevet klogere på..så ud fra demo'en ville jeg ikke købe spillet men hvis jeg fik prøvet en pirat så måske... Piratkopiering er ikke i orden men når der ikke er andre muligheder for rigtigt at prøve spillet bliver det sådan.. jeg hader at have for 400kr spil liggende i skuffen.. Lenke til kommentar
Sleepers-Neo Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Syntes det er fint at det er så mange som piratkopierer spill og mp3, de korrupte svina i spill og musikkbransjen fortjener ikke bedre. Ca 170kr for en cd og 5/600kr for et spill er jo galskap!!! Men jeg er enig i at hvis man liker spillet, så kan man kjøpe det, og det har jeg også gjort med de som er vært å sammle på. Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-12 05:59, skrev Sleepers-Neo:Syntes det er fint at det er så mange som piratkopierer spill og mp3, de korrupte svina i spill og musikkbransjen fortjener ikke bedre.Ca 170kr for en cd og 5/600kr for et spill er jo galskap!!!Men jeg er enig i at hvis man liker spillet, så kan man kjøpe det, og det har jeg også gjort med de som er vært å sammle på. Er enig i at de virkelig store artistene ikke trenger så mye penger av oss forbrukere. Men når det gjelder de mindre artistene er saken en annen. Veldig mange av disse tjener ikke en dritt på CD-salg (heller tvert imot). 150 kroner er ikke mye å betale for en CD (for meg, iallefall), men så kjøper jeg ikke så mye av dem, da. Jeg har ingen anelse hvor mye spillutviklere tjener, så jeg vil ikke uttale meg om prisen på dataspill. Lenke til kommentar
magma_81 Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-11 18:55, skrev storeelg:Jeg skjønner ikke hvorfor mange mennesker har den holdning at ett åndsverk som er i kode er noe annerledes enn noe annet produkt. Det er jo annerledes i den form av at du kan ta en kopi, uten at noen taper på det. Stjeler du en bok i en bokhandel, så sitter butikken igjen med et tap. Kopierer du boken på biblioteket, derimot, er det ingen som taper på det (såfremt du ikke hadde tenkt til å kjøpe åndsverket uansett. Da taper jo produsentene en forventet inntekt) My .02$, Magnus Lenke til kommentar
bob_kaare Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 d at spill koster som de gjør har sin enkle forklaring at d faktisk tar en del tid å lage dem, og stort sett under hele produksjonen skal faktisk kode slavene ha lønn :razz: .Derfor skjønner jej prise. 5 år i USA sa u? vel vel...d var vel ikke uventet i d barbar landet. uansett....spill er en ting, som man godt kan si er for dyre, men en annen ting er at software pakker kan koste godt over 10 000 og d som skiller på d du får i butikken og d du får på nettet kan til tider være en serial kode :razz: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 Når det gjelder MP3, har jeg lest at platesalg faktisk ikke har sunket nevneverdig, at MP3 er blitt en sånn "ulv, ulv"-greie. For, tenk på all den nye musikken som er så lett tilgjengelig? Man hører mye nytt, veldig fort. Og liker man det, kjøper man CD'en/LP'en. Fordi det gir en god eie-følelse. Å ha original-CD'en i hylla er deilig. Det er mye jeg har hørt via MP3'er, som jeg senere har kjøpt. Lenke til kommentar
NoC Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Sitter her med nok et ubrukelig spill, kjøpt og betalt med egene penger.. og nok en gang så angrer jeg ræva av meg.. hvorfor laster jeg ikke ned spill sier jeg til meg selv, så slipper jeg denne møkka her. Emperor: Rise of the Middle Kingdom funker ikke.. cd keyen er feil i fra utgiver.. hallo!!? og hvorfor har det seg slik at 80% av problemene jeg har med nye spill kommer av elendig cd copy protection ? Nesten alle problemene jeg har med spill fikses med nocd patch.. er det ikke helt nydelig ? nocd patch på orginalspill kjøpt i butikk lmvfao Jeg er en hardcore gamer med 300+ spill, og bare 3 av dem er piracy.. System Shock 2, Delta Force 2 og Mafia.. 2 første fikk jeg aldrig kjøpt i butikk og siste var i ren lykkerus over å ha fått bredbånd. Kunne like gjærne lastet ned alle spillene, for jeg må jo hente nocd patch til mesteparten av dem uansett.. ps før var jeg stolt over å bare ha 2-3 piracy spill, nå er jeg flau av samme grunn.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå