Gå til innhold

Tollregler - Datamaskin med på ferie

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å la min bærbare få være med på ferietur i år, mener den har blitt gammel nok til fortjene et avbrekk fra hverdagen :D

Det jeg lurer på i den forbindelse er om det er noen skjemaer og slikt man må fylle ut før eller ved utførsel av slikt elektrisk utstyr, dette for å unngå å måtte betale toll ved innreise igjen. Vet at sjansen for at man i det hele tatt blir stoppet er forsvinnende liten, men 'better safe than sorry' er det vel noe som heter.

Erfaringer og kunnskap om emnet mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har reist mye med datamaskin frem og tilbake over grensene, aldri tenkt så mye på det. Jeg regner med at utstyret ditt ser brukt ut da.

Det du eier har du lov å ta med hvor du vil (ikke våpen, bla, bla), så det må gå greit - særlig hvis du har en eller annen form av kjøpspapirer liggende hjemme.

Til og med ved innreise i Russland skulle man teoretisk deklarere alt man tar inn for å få lov å ta det med ut igjen. Men de russiske tollerne bare fnyste av oss - antageligvis var bærbart datautstyr for billig for i det hele tatt bry seg om det.

Endret av DidzisK
Lenke til kommentar

Maskinen ser brukt ut ja. Det er i realiteten jobben sin maskin, og det finnes vel en faktura på den maskinen et eller annet sted i systemet. Får vel bare legge den godt skjult i bilen på tur tilbake til Norge :D

Lenke til kommentar
Maskinen ser brukt ut ja. Det er i realiteten jobben sin maskin, og det finnes vel en faktura på den maskinen et eller annet sted i systemet. Får vel bare legge den godt skjult i bilen på tur tilbake til Norge :D

6305849[/snapback]

Det man skal gjøre for å være garantert problemfri tollpassering ved hjemkomst er å bruke skjemaet RD0031 som tollvesnet har. det er legitimasjonsbevis for reise-/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidig bruk i utlandet.

det er ment brukt for laptops, PDA, fotoutsyr og annet dyrere ustyr som du tar med deg på tur ut av landet for å bruke på ferie-/jobbreiser.

her finner du skjemaet og regelverk

det går som regel bra uten også, men man vet aldri, engang møter du tolleren som krever å se et slikt skjema for utstyret du har med deg inn i landet ved hjemreisen.

mvh

nutcase

Lenke til kommentar

Fakturaen kan skjules, ja. Ingen vits å skjule maskinen. Beste måten å forholde seg til tollen er å vise at du ikke har noe å skjule.

I 2000 flyttet jeg større antall eiendeler fra Latvia til Norge via Sverige. Det var både PC, stor skjerm (19-tommere var dyre), dyr DVD-spiller (brukt, men i fabrikkeske) osv. Alle passasjerseter fullt av ting. Og sykkel festet på tilhengerfesten. Da jeg snakket med svenske tolleren, så han alt, jeg bare forklarte hva det var og hvor jeg skulle bruke det. Han skulle egentlig se inn under bagasjelokket også, jeg gikk for å åpne, men det var blokkert av sykkelstyret, og da sa han at det var greit og jeg kunne bare kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...