Gå til innhold

Et lite case om kopibeskyttelse

simenss

Anbefalte innlegg

Lille Erik har vært i USA og kjøpt seg en CD som man ikke får kjøpt i Norge. Lille Erik har mange venner som også ønsker å høre CD-en, men lille Erik er en lovlydig kar, så han vil ikke la vennene kopiere musikken ulovlig. Han brenner ut noen kopier av CD-en slik at alle kan låne samtidig, men krever en symbolsk sum på 1 krone per person, i tillegg til at alle må levere CD-en tilbake til han etter en uke. Er lille Erik like lovlydig som han skal ha det til? :)

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er han ikke. :)

Lille Erik distribuerer andres musikk videre og har til og med profitt på det.

Det at de må gi tilbake CD'n er like dumt som å si at de må slette mp3-filene en uke etter de har lastet de ned fra Piratebay, for da er det "greit".

Lenke til kommentar

Det er fremdeles ulovlig, det blir som å legge ut en torrent på Piratebay. Du har ingen kontroll over hva "vennen" din foretar seg med CD'n som DU har kjøpt.

Det eneste som er lovlig er å invitere vennene dine over for å høre på CD'n.

Den andre muligheten som du selvsagt har er å låne/gi bort originalen din. :p

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Lille Erik kan vel låne den originale CD-en, for at de selv tar kopi av den (ripper den til mp3) og Erik får den tilbake. Han kan ikke ta seg betalt for det.

I forrige uke eller noe snakket de om det på God Morgen Norge (:D). Det var noe slikt de sa da.

Lenke til kommentar
Det er meget synd folk ikke forstår dette og whiner ut om at det absolutt ikke er lov å dele pirat materiale med venner, Lars p... eneste du har rett i er at profitt ikke er lovlig. Kjøp stakkars erik en brus!

6308080[/snapback]

Hva er en venn?

Dvs at deling av materiale med opphavsrett på DC++ er lovlig siden alle de 10000 brukerne er dine venner?

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Det er meget synd folk ikke forstår dette og whiner ut om at det absolutt ikke er lov å dele pirat materiale med venner, Lars p... eneste du har rett i er at profitt ikke er lovlig. Kjøp stakkars erik en brus!

6308080[/snapback]

Hva er en venn?

Dvs at deling av materiale med opphavsrett på DC++ er lovlig siden alle de 10000 brukerne er dine venner?

6308321[/snapback]

Trodde du visste såpass at venner ikke inbefatter alle du møter på....

Lenke til kommentar
Trodde du visste såpass at venner ikke inbefatter alle du møter på....

6308351[/snapback]

Hah, jeg får venner raskere enn du aner.

Kan ikke noen rope på Cybbe, evt slenge ut de aktuelle paragrafene? :p

6308501[/snapback]

Likewise LarsP

Jeg fant dette, og skal finne mer etter lost.

Lenke til kommentar

6308080[/snapback]

Hva er en venn?

6308321[/snapback]

Ën venn er en person innenfor "vennekretsen".

Lenke til kommentar

Og hvem bestemmer at han er innenfor "vennekretsen" eller ikke? En jeg snakker mye med over msn, men ikke er med på ekte, er han min venn eller ikke min venn?

Edit: Og for guds skyld, bytt navn på tråden, er ikke informativ på noen som helst måte.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...