Gå til innhold

tatt i 131 i 80 sonen!

rosahuse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som er latterlig er bøtenivået i norge, ikke folk som ikke bremser i nedoverbakker!

Jeg ble tatt i 127 i 80 sona og fikk 7.5k i bot, 7mnd uten lappen og må ta oppkjøring på nytt. Politiet la fram forslag om at jeg skulle få 10k i bot, 7mnd uten lappen og 18 dagers fengsel! DET er sykt det, for å kjøre litt for fort.

6333495[/snapback]

vær glad du fikk det og ikke drepte noen i samme slengen. 47 km over grensen er bare dumt.

Lenke til kommentar
Jepp jepp, fortsett å klage på et land hvor dere har 10 år med gratis utdannelse, gode lønninger og gode oppvekstvilkår. Nice job.

6335846[/snapback]

Gratis, nå må du tenke litt lengre. Hvorfor har vi skatter og avgifter i Norge? En plass må pengene til alt som er "gratis" hentes, og nei, oljepengene er ikke alene om å dekke dette!

Skolen i dag er ikke gratis den heller, se på alt av turer og slikt skolene skal ha ungene på, der må foreldrene tyne lommeboka ofte. Har selv betalt for ene broren min når foreldrene mine har vært på ferie, for slikt dukker opp dagen før turen går av stabelen, og det er ikke en 50-100kr man må ut med, jeg måtte ut med over 200-300kr for den utstyrslista skolen kom med :(

Forresten, kjøre i 80 i en 70-sone er å være til fare i trafikken og sette andre i fare. Men når 70-sonen blir økt til 80 uten noe som er gjort for å bedre samme veg, så er man ikke til fare? Merkelig, må tenke litt på den!

Lenke til kommentar
Forresten, kjøre i 80 i en 70-sone er å være til fare i trafikken og sette andre i fare. Men når 70-sonen blir økt til 80 uten noe som er gjort for å bedre samme veg, så er man ikke til fare? Merkelig, må tenke litt på den!

6376280[/snapback]

Må også tenke slik at grensa på 70 er til for å overholdes. Si man ikke hadde fått bot for å kjøre 20 km/h over fartsgrensen men man får for 25 km/h. Da ville alle kjørt i 90 i 70 sonen. Hva hvis det er trafikkfarlig at alle kjører i 90? Jo da måtte grensen settes ned til 50 ettersom alle har lov til å bryte den litt. Det hadde blitt helt feil, derfor det strengt på at man skal holde fartsgrensen akkurat og ikke ligger 10 over.

Jeg syns forresten fartsgrensen er latterlig lav på enkelte steder der den kunne vært høyere da men man må nesten bare følge den. Har også sett høye fartsgrenser på svingete og farlige landeveier hvor den burde vært lavere... Hvorfor er det farligere å kjøre i 80 på en bred og rett vei hvor fartsgrensa er 70 enn å kjøre i 80 på en smal og svingete landevei der det er lov? Man skal riktignok regulere farten selv etter det som er forsvarlig...

Lenke til kommentar

Skal du kjøre i 130 km/t finnes det baner man sikkert kan få lufta bilen for noen kroner. Der slipper du å miste lappen og kose seg to uker i fengsel, i tillegg så sparer du samfunnet for en ganske stor trussel. Jeg har ubeskrivelig lite lyst å møte en 18åring som har hatt lappen i to månder i 131Km/t i 80-sona!!

Lenke til kommentar

Hehe, var ikke tilfeldigvis i Harstad ?

En kompis gjorde noe liknende stunt i en 60 sone.

143km/t i 60 sone = 2,5 år uten lappen (skulle egentlig være 3 år), 30 dager på "Las Pallas", altså værdalen. Når det gjelder bot er jeg usikker da.

Uansett, gjør du sånne stunt, må du regne med å bli pisket med en flisete wire, så ta straffen som en mann !

Lenke til kommentar

6376280[/snapback]

Må også tenke slik at grensa på 70 er til for å overholdes. Si man ikke hadde fått bot for å kjøre 20 km/h over fartsgrensen men man får for 25 km/h. Da ville alle kjørt i 90 i 70 sonen. Hva hvis det er trafikkfarlig at alle kjører i 90? Jo da måtte grensen settes ned til 50 ettersom alle har lov til å bryte den litt. Det hadde blitt helt feil, derfor det strengt på at man skal holde fartsgrensen akkurat og ikke ligger 10 over.

Jeg syns forresten fartsgrensen er latterlig lav på enkelte steder der den kunne vært høyere da men man må nesten bare følge den. Har også sett høye fartsgrenser på svingete og farlige landeveier hvor den burde vært lavere... Hvorfor er det farligere å kjøre i 80 på en bred og rett vei hvor fartsgrensa er 70 enn å kjøre i 80 på en smal og svingete landevei der det er lov? Man skal riktignok regulere farten selv etter det som er forsvarlig...

6376396[/snapback]

Er enig med du skriver, men det dukker opp mange slike spørsmål i hodet når det gjelder Norge og fartsgrenser. Nesten som jeg tror de bare setter opp fartsskilt etter hva de har på lager :p

Lenke til kommentar
Jepp jepp, fortsett å klage på et land hvor dere har 10 år med gratis utdannelse, gode lønninger og gode oppvekstvilkår. Nice job.

6335846[/snapback]

Gratulerer med den mest usaklige kommentaren i posten *golf-clap*

Er så typisk norsk å finne seg i alt, og bare tenk "jaja, vi har det jo egentlig godt". Bøtesystemet trenger en grundig gjennomhaling, ta for eksempel meg.

Jeg og Martin Andresen ( http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117568 ).

Ble tatt for samme ulovlige handling, hva er forskjellen på straffen vi fikk?

Hvor lenge må jeg arbeide for å tjene opp nok penger til å betale bota?

Hvorfor ikke lage bøtesystemet inntekts styrt, så rike betaler så det svir like mye på pungen som menigmann og fattige slipper å måtte ta lån. Mange andre land har det slik, hvorfor ikke vi også?

Lenke til kommentar

RIP: I tillegg vil det gjøre at de slipper å sette opp pengeslukene (fotobokser) over alt, for å hale penger ut av folk. I dag har disse boksene lite hensikt annet enn å skaffe penger, som hvertfall ikke brukes på å øke veistandaren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stiller meg tvilende til alle som kommer med utsagn som: "130 i 80 sonen? Da fortjener du ikke bedre"... Har du sett veien han kjørte på? Nei, ikke jeg heller. Mange av veiene i norge er dugandes for mye høyere hastigheter enn det de har som fartsgrense, selvsagt basert på bil/føre/sikt osv. Finnes rettstrekninger med jorder på begge sider som har 80kmt som grense, her er 130 på grensen til forsvarlig. Derimot finnes det 80 soner med krappe svinger der man ikke har nubbsjans til å se hva som befinner seg 50 meter lenger fremme, mener du at man her burde tviholde på fartsgrensen?

Har nettop tilbragt noen måneder i England med bil der fartsgrensene er vesentlig høyere enn her på tilsvarende veier. Ikke har de fler ulykker pr pers og ikke kjører folk unødvendig fort heller. Så fort man kommer seg utenfor tettbygde strøk er grensen 60mph, altså rundt 100kmt, men folk kjører ikke i samme hastighet over alt på disse veiene, de bruker faktisk hodet! Ofte er det også skiltet foreslåtte hastigheter før krappe svinger, og disse skiltene er det som regel god grunn til at står der.

Sett mer fornuftige fartsgrenser så ville folk faktisk ta de seriøst! Om politiet også kunne se forskjell på rask kjøring og farlig kjøring så hadde hele trafikk bildet fått en vesentlig bedre flyt og i min oppfatning blitt sikrere.

At laserkontroller og fotobokser alltid settes opp i enden av lange rettstrekninger der det er trygt å kjøre fort, fremfor i uoversiktlige svinger eller steder der det er farlig å bryte fartsgrensen er et godt bevis på hensikten med disse kontrollene; innsamling av mest mulig penger!

Lenke til kommentar
Stiller meg tvilende til alle som kommer med utsagn som: "130 i 80 sonen? Da fortjener du ikke bedre"... Har du sett veien han kjørte på? Nei, ikke jeg heller. Mange av veiene i norge er dugandes for mye høyere hastigheter enn det de har som fartsgrense, selvsagt basert på bil/føre/sikt osv. Finnes rettstrekninger med jorder på begge sider som har 80kmt som grense, her er 130 på grensen til forsvarlig. Derimot finnes det 80 soner med krappe svinger der man ikke har nubbsjans til å se hva som befinner seg 50 meter lenger fremme, mener du at man her burde tviholde på fartsgrensen?

Har nettop tilbragt noen måneder i England med bil der fartsgrensene er vesentlig høyere enn her på tilsvarende veier. Ikke har de fler ulykker pr pers og ikke kjører folk unødvendig fort heller. Så fort man kommer seg utenfor tettbygde strøk er grensen 60mph, altså rundt 100kmt, men folk kjører ikke i samme hastighet over alt på disse veiene, de bruker faktisk hodet! Ofte er det også skiltet foreslåtte hastigheter før krappe svinger, og disse skiltene er det som regel god grunn til at står der.

Sett mer fornuftige fartsgrenser så ville folk faktisk ta de seriøst! Om politiet også kunne se forskjell på rask kjøring og farlig kjøring så hadde hele trafikk bildet fått en vesentlig bedre flyt og i min oppfatning blitt sikrere.

At laserkontroller og fotobokser alltid settes opp i enden av lange rettstrekninger der det er trygt å kjøre fort, fremfor i uoversiktlige svinger eller steder der det er farlig å bryte fartsgrensen er et godt bevis på hensikten med disse kontrollene; innsamling av mest mulig penger!

6476944[/snapback]

Dette er egentlig samme type argumentasjon som noen forsvarsadvokater bruker ved voldtekt: Den fornærmede hadde på seg utfordrende klær, og er skyld i det selv.

Lenke til kommentar
Dette er egentlig samme type argumentasjon som noen forsvarsadvokater bruker ved voldtekt: Den fornærmede hadde på seg utfordrende klær, og er skyld i det selv.

6477261[/snapback]

Øhm, say what now? Hvilken del av innlegget mitt refererer du til? Om du sikter til det at norske fartsgrenser gjør flere til "trafikkbøller" enn strengt tatt nødvendig så, eh, ja. Å sammenligne det med voldtekt var derimot bare en billig måte å trekke dette poenget ned i søla.

Hovedtanken er vel egentlig bare at å kjøre fort ikke alltid er det samme som å kjøre gris, derfor blir jeg litt oppgitt over enkelte medlemmer her på forumet som dømmer folk bare fordi de har brutt en av norges relativt tilfeldig bestemte fartsgrenser. Er du uenig i mine utsagn så må du gjerne formidle det, men forsøk å være litt mer konkret enn du var.

Lenke til kommentar
Øhm, say what now? Hvilken del av innlegget mitt refererer du til? Om du sikter til det at norske fartsgrenser gjør flere til "trafikkbøller" enn strengt tatt nødvendig så, eh, ja.

6479844[/snapback]

Dersom du er uenig i fartsgrensene, kan du jo alltids engasjere deg (nei, ikke på en slik måte at du stemmer FrP), men heller skrive en mail til statens vegvesen. Dersom nok folk gjør dette, vil de muligens revurdere fartsgrensa.

Det er ikke fartsgrensa som gjør folk til trafikkbøller. Det er deres egen mangel på respekt for lover som gjør folk til trafikkbøller.

Jeg holder sjeldent fartsgrensa, men det blir for dumt dersom man skal prøve å forsvare at man bryter loven.

Alle vet at dersom man bryter loven, får man en smekk. Jeg fikk har fått en bot, får sikkert fler, men jeg vet hva som venter meg og jeg syter ikke som en liten unge når det skjer! Hvorfor? Fordi jeg LETT kunne forhindra det dersom jeg holdt fartsgrensa. JA, folk som kjører for fort, fortjener bøter.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
RIP: I tillegg vil det gjøre at de slipper å sette opp pengeslukene (fotobokser) over alt, for å hale penger ut av folk. I dag har disse boksene lite hensikt annet enn å skaffe penger, som hvertfall ikke brukes på å øke veistandaren.

6395500[/snapback]

Det er en vei som går under ei jernbanebru et støkke oppover i Buskerud.. Husker ikke hvor, men anyhow... De hadde først mange ulykker der, deretter satte de opp fotobokser på begge siden av ulykkesstrekningen samt. skilting med ATK og *vips* plutselig stoppa uhellene. Hvis fotoboksene gjør at folk bremser ned før denne undergangen, så gjør de jo nytten sin da?

Lenke til kommentar

6335846[/snapback]

Hvorfor ikke lage bøtesystemet inntekts styrt, så rike betaler så det svir like mye på pungen som menigmann og fattige slipper å måtte ta lån. Mange andre land har det slik, hvorfor ikke vi også?

6390489[/snapback]

Dét er et bra forslag! Jeg skjønner ikke hvorfor det tar sånn tid å utvikle det..

Jeg nyter Norge! Det er et utrolig deilig land og jeg betaler gjerne for at det skal være like deilig for meg og alle andre.

Lenke til kommentar

Det er en vei som går under ei jernbanebru et støkke oppover i Buskerud.. Husker ikke hvor, men anyhow...  De hadde først mange ulykker der, deretter satte de opp fotobokser på begge siden av ulykkesstrekningen samt. skilting med ATK og *vips* plutselig stoppa uhellene.  Hvis fotoboksene gjør at folk bremser ned før denne undergangen, så gjør de jo nytten sin da?

6479922[/snapback]

RV 7 v/ Svenkerud nord for Nesbyen ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...