hean Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Skulle til å kjøpe en Nikon D50 men på grunn av litt liten oppløsning søkte jeg litt og fant denne fra Sony. Gleder meg til den kommer og håper huset får en pris på under 7000,- Dette blir spennende!! Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Og her kom linken da: http://www.akam.no/nyhet/speilrefleks/sony...skamera/26705/2 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Vi gleder oss alle til å se hvor god den er nå. Vi får håpe den setter ny standard i klassen. Jeg mener det er verdt å vente. I midten av juli skal den være å finne i butikkhyllene, og Japan Photo tar opp forhåndsbestillinger allerede. De tilbyr kamera til 7500, hvis du slår til allerede nå. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Akam's egne testfotografier virket ikke overbevisende. Det var overraskende mye støy på alle bilder over ISO100 samt at detaljene var utviskede på samme. Det er ganske begrensende. En annen ting jeg ikke liker er byggekvaliteten som ser ut til å være veldig hardplastaktig, og dårlig sammensatte byggelementer. Tror ikke dette blir så bra nei. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Dette med hardplast ville jeg ikke tatt så tungt. Mitt Nikon D50 er i hardplast, og kvalitetsfølelsen er ihvertfall bedre enn alle mine digitale kompaktkameraer. Men jeg er enig i at støyen i bildene ikke virket så lovende. Spesielt med 800 og 1600 ISO virker støyen mye mer markant enn med mitt Nikon D50. Selv ved ISO 400 er det synlig støy, og på mitt D50 er det ISO-verdien jeg bruker som standard, og der får jeg bortimot helt støyfrie bilder(!) Men som det er påpekt: Det kan være et utslag av dårlig fokus i denne utsnittsdelen også. Ville nok avventet seriøse tester før jeg trakk noen konklusjon... Endret 14. juni 2006 av Sarge Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Ville dere skaffet denne dersom dere opprinnelig hadde tenkt 350D? JapanPhoto sin forhåndsbestilling virker spennende, men trenger noen skikkelige omtaler først. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Enig med brainware. Dersom hands-on testen Akam har gjort er representativ for hvordan dette Sony-kameraet endelig blir, skuffer det STORT. Veldig overraskende, rett og slett! Støy på moderat til høy ISO er jo katastrofe. På kompaktkamera-nivå. ISO 800 er jo tilnærmet det samme som på 20D satt på 3200. Og ikke bare støy, med detaljene også, som er betydelig dårligere. I tillegg fokuserer det feil. (manglende detaljer får jo sammenheng med dette da, når fokus bommer) At lysmåleren er 'ute å kjøre' kan man til en viss grad kompensere for vha overstyring, men selvsagt er heller ikke dette bra. (man må vel vente på de mer systematisk gjennomførte tester enn det å sitte på en krakk å fyre av noen bilder, før man kan trekke noen slutning, men testbildene sier sitt for å si det sånn....) Endret 14. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Ville dere skaffet denne dersom dere opprinnelig hadde tenkt 350D? JapanPhoto sin forhåndsbestilling virker spennende, men trenger noen skikkelige omtaler først. 6304996[/snapback] Nå har vi jo kun et førsteinntrykk å ta utgangspunkt i, men basert på det ville jeg definitivt ikke forhåndsbestilt kameraet. Bildestabilisering kan ikke kompensere for dårlige støyverdier i alle situasjoner (spesielt gjelder det action-shots). Endret 14. juni 2006 av Sarge Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Ja, var derfor jeg ville ha noen skikkelige omtaler først. Hardt å vente med å få speilrefleks i hus, men vil vel angre mer ved å kjøpe nå dersom Alpha'en viser seg som et bedre alternativ enn 350D (høyere pris tatt i betraktning). Endret 14. juni 2006 av Freem@n Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Nå har jeg tittet på bildene som ligger ute hos dpreviews førsteinntrykk-artikkel (som er ganske omfattende). Her er en lenke til siden med bildesamples: http://www.dpreview.com/articles/sonydslra100/page12.asp Det er ikke så mye på høy ISO, men disse bildene ser litt mer lovende ut enn bildene i akams førsteinntrykk-artikkel. Likevel er det en del støy også her (hent opp bildene av linsen, som viser ulike ISO-verdier, i full størrelse for å se hva jeg mener). Men altså betydelig mer lovende. Endret 14. juni 2006 av Sarge Lenke til kommentar
kawak Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Føler at bildene fra akam er lite representative fra andre som er på nettet. Er dere på jakt etter førsteinntrykk, ville jeg mye heller lest den på digit.no Er vel enighet om at den har støyen man kan forvente fra 10mp på den størrelsen (sensor), kanskje den er hakket verre enn d200, men d200 brukere mener det ser rimlig likt ut. Dere som sammenlikner med 6 mp må huske på at å resize alpa bilder ned til 6 mp vil også gjøre en forskjell..... Lenke til kommentar
ttd Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Flash X-sync • 1/160 sec Err... Dette er jo verre enn selv D100, som er eldgammelt. 1/250 burde da være et minium i dag? Og apropos, når D50/D70 greier 1/500, hvorfor greier da de dyrere og nyere modellene(f.eks. D200) bare 1/250? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Det med synctiden er avhengig av hvilken lukkermekanisme man bruker, så det forandrer seg hele tiden. Det er mange år siden mange slr-kameraer fikk 1/250s, men i mellomtiden har det kommet mange (og gjerne mer avanserte) kameraer med laver hastighet. For meg betyr det lite, for jeg bruker stort sett blitzsync på under 1/50s. Når det gjelder bildeeksemplene, så er det lurt å vente til den ferdige versjonen kommer på markedet før vi feller en dom. Det kommer altid softwareforandringer før de slippes markedet. Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Err... Dette er jo verre enn selv D100, som er eldgammelt. 1/250 burde da være et minium i dag? Og apropos, når D50/D70 greier 1/500, hvorfor greier da de dyrere og nyere modellene(f.eks. D200) bare 1/250? 6305483[/snapback] At A100 har en sync på 1/160 skyldes antagelig AntiShaken (eller Super SteadyShot som det heter nå), det var ihvertfall det som var tilfelle med Konica Minoltas kameraer. At D50/D70 syncer på 1/500 skyldes at de bruker en elektronisk lukker på de hastighetene, dvs lukkergardinen er åpen lengre enn 1/500, men sensoren er bare aktiv i 1/500s Dette er av en eller annen grunn ikke implementert på D200, mulig det har noe med sensoren å gjøre. -Torstein Lenke til kommentar
ttd Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Nah, dessverre. • 1/160 sec • 1/125 sec (with Super Steadshot on) Forøvrig et helt fantastisk harry navn. "Superduper steadyshot!" Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Kan noen forklare hvilken funksjon denne sync-en har og hva den betyr den tiden som er oppgitt? Lenke til kommentar
ttd Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 X-sync er korteste lukkertid kameraet greier å synkronisere med blitz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå