Gå til innhold

Brannfarlige LCD- og plasma TVer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at dette gjelder LCD/Plasma med jordet strømkontakt hvor antenneinngangen ikke er sikret. Flere elektroforhandlere har begynt å selge denne type antennekabelsikring som tilleggsutstyr. Jeh har ikke hørt at scart skal gi samme problem.

Lenke til kommentar
... Dette gjaldt spesielt om man brukte scart-kabel visstnok, det var mye tryggere om man brukte vanlig antennekabel.

6304078[/snapback]

Det er jo helt misforstått. Har lest en del om dette, og ingen steder har jeg sett nevnt noe om SCART.

For det første gjelder dette bare hvis du har kabel-TV.

For det andre skal du ha jordet kabel til skjermen (ikke så vanlig).

For det tredje skal du bruke skjermen på jordet stikkontakt (ikke så vanlig).

Så må det oppstå en jordfeil. Og omstendighetene må ligge til rette for at jordstrømmen finner veien til kabelnettet. Da kan det bli varmt i antennekabelen.

Det er altså nokså overdrevet og misvisende å tro at de er "veldig brannfarlige".

Lenke til kommentar

For det tredje skal du bruke skjermen på jordet stikkontakt (ikke så vanlig).

6304953[/snapback]

I alle nye biliger ar alle støpsler jordet selv de som bare kan benyttes til lamper.

Lenke til kommentar

Ok, det høres ut som jeg skal være safe. Boligen er fra 1958. Men for moro skyld skulle det være gøy å vite. Hvordan vet man om en stikk-kontakt er jordet? Står i sikringskapet vil dere sikkert si, men hvor da og hva står evt?

Og hva med antenneuttaket (jeg forstår det var det kritiske om det var jordet), hvordan vet man om det er jordet?

Lenke til kommentar

Håper disse linkene funker nå da... så denne er uten jord:

http://www.clasohlson.no/shop/store/main.a...%3A03+PM#q19047

...og denne er med jord:

http://www.clasohlson.no/shop/store/main.a...%3A03+PM#q19047

Vel, da forstår jeg forskjellen. Men da skal det jo ikke mer til enn at man har koblet til en mer moderne forgreiner på ujordet gammel stikk-kontakt fra veggen så er det plutselig jord på den. De aller fleste må vel bruke forgreiner nå når en på samme sted skal ha strøm til både TV, video, DVD, spillkonsoll og kanskje høyttalere og mer til.

Dessuten skjønte jeg ikke hva du mente med :

For du mener åpenbart ikke strøm her. Men da antennekabel? Du sier jo nå at den alltid er jordet.

Lenke til kommentar
Vel, da forstår jeg forskjellen. Men da skal det jo ikke mer til enn at man har koblet til en mer moderne forgreiner på ujordet gammel stikk-kontakt fra veggen så er det plutselig jord på den. De aller fleste må vel bruke forgreiner nå når en på samme sted skal ha strøm til både TV, video, DVD, spillkonsoll og kanskje høyttalere og mer til.

For at tv'en skal være jordet må både forgreiner og kontakt i vegg være jordet, ellers går jo ikke strømmen til jorda (som er hele poenget med jordet kontakt).

Dessuten passer ikke et jordet støpsel i en u-jordet kontakt.

Altså. Har du ikke jorda kontakt i veggen er det ingen fare:)

Har du dermed jordet kontakt, og i tillegg har kabel-tv kan du for sikkerhetsskyld kjøpe en dings som man kobler til kabel-ledningen, da er det ivertfall ingen fare.

Lenke til kommentar
... Men da skal det jo ikke mer til enn at man har koblet til en mer moderne forgreiner på ujordet gammel stikk-kontakt fra veggen så er det plutselig jord på den.

6307854[/snapback]

Nei, det skal mere til. Jord må jo kobles til noe, dvs det må være lagt opp jord i kursen fra sikringskapet. Hvis du har en fast kontakt på veggen uten slike jord-fjærer så har du ikke jord i forgreneren.

Det er dessuten ikke lov å ha en fast kontakt av type jord uten at den er koblet til jord.

I de fleste norske hjem (bortsett fra helt nye hus) så er det jord på bad og kjøkken, ikke ellers. I helt nye hus er det jord overalt.

For du mener åpenbart ikke strøm her. Men da antennekabel? Du sier jo nå at den alltid er jordet.

Jeg mente at selve skjermen leveres med jordet strømkontakt. Ser nå at min plasma har det, så jeg tok visst feil, det er antagelig vanlig med jord.

Antennekabelen er jordet i forsterkeren hos nettselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...