Knebel Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg synes at det er viktig at man har muligheter for diverse dupeditter som fjernkontroll og VFD. Men jeg synes ikke at det skal være standard og at kabinettet skal leveres med det. Å inkludere disse løsningene vil føre til en fordyring av kabinettet, og vil gjøre 'standardpakken' lite attraktiv for de som ikke vil ha disse duppedittene. Selv om de fleste vil gå for en IR løsning for fjernkontroll, finnes det jo de som ikke er interessert i det. Jeg for min del vil eks. foretrekke å benytte min PSP som fjernkontroll via WIFI fremfor en IR løsning (gjør det i dag med XBMC ). Men man må ha mulighet for IR, og det kan man løse med et lite 'sort' område med IR penetrerende plast, hvor man kan plassere en hvilken som helst IR USB offshelf løsning internt. VFD syns jeg er pent å se på, men jeg ser personlig ikke behovet for en dyr og bitteliten 'myse'skjerm, når du har en skjerm rett over som viser akkurat samme informasjonen på 32 tommer og oppover. Fancy, men lite praktisk. Når det er sagt, bør man selvfølgelig ha muligheten for VFD. Da kan man heller satse på en 5 1/4" slot hvor man kan sette inn VFD skjerm. Det finnes mange slike skjermer på markedet. Denne slot'en kan man da ha 'plombert' eller dekket av en aluplate dersom man ikke ønsker VFD.. Jeg synes at vi bør i all hovedsak konsentrere oss om å gi kabinettet muligheter fremfor å se på hva vi personlig ønsker å ha med på kjøpet. Om man skal ha et allsidig kabinett, må man ikke låse fast kjøper for mye.. @Innos: Flott tegning, men slik du har lagt det ut der blir den veeeeeeldig dyp, og passer ikke inn i de fleste a/v benker. Husk at du skal ha plugger og greier på baksiden også. Er ikke helt sikker på om du er helt i skala heller. Jeg mener at en 5 1/4" CD rom er dypere enn det forholdet du har tegnet inn der. Men om CD romen plasseres over hovedkortet er det ikke noe problem med at den overlapper hovedkortet. Da kan man gjerne ha VFD i 5 1/4" sloten under. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Hvor i alledager blir det FINT å sitte å se på viftene som sviver i front på en HTPC?!?! Jeg kan være enig at det er "kult" på et modda kabinett, men ikke til stuebruk!! Hvis det i det hele tatt skal være vifter, så hold disse for all del BORTE fra fronten!! Hvis man perforerer (ble det rett? ) toppen, tror jeg ikke at behovet for vifter er noe særlig stort. Videre når det gjelder størrelse, så hadde det vært kult om det ikke var dypere enn 43 med kabler. Laga nettopp stereo benk, den ble litt mindre i innvendig mål pga en litt dårlig dialog med oppkutteren. Forsterkeren min stikker litt ut, men det går greit. Hadde vært digg hvis HTPC'n ikke gikk så veldig mye lengre Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) *Bare putte i mine innlegg for så å lese senere* Spennende prosjekt, jeg kommer definitivt til å sitte foran sketchUp! Noe tidsfrist for når dette skal være ferdig? Endret 10. juli 2006 av DJ Ovin Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 *Bare putte i mine innlegg for så å lese senere* Spennende prosjekt, jeg kommer definitivt til å sitte foran sketchUp! Noe tidsfrist for når dette skal være ferdig? 6464543[/snapback] Nupe, Microplex er relativt sparsomme med komentarer og tidsfrister eller noe som helst info ^^ Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Har sett at du ikke er helt fornøyd med Microplex på den måten her, gjennom flere sider^^ Men dette ser vertfall gøy ut! Må bare få litt mer enn 256mb ram og 40kbps å laste opp på, så skla jeg lage litt tegninger^^ Lenke til kommentar
Microplex Norge AS Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Hei igjen! Beklager at jeg har vært fraværende en liten periode - ferieavvikling og sykdom er ingen optimal kombinasjon Det ser vel da ut til at vi lander på en fullhøyde løsning m/standard ATX hovedkort og strømforsyning. Om kabinettet skal leveres med fjernkontroll eller ei kan vi evt. se på - det må uansett settes av plass til det. Jeg ser at flere her har tatt i bruk SketchUp (bra) så sett gjerne igang med å lage forslag til design av selve kabinettet / fronten + plassering av enheter så får vi se hva dere kommer opp med. Vi har vel i utgangspunktet sett for oss et stilrent design uten for mye "modde"-preg over seg, så ha gjerne det litt i bakhodet. En tidsramme for prosjektet er vanskelig å gi - vi måtte trekke tilbake flere av tidsfristene vi hadde satt på Cube'n pga. uforutsette utfordringer. Det blir alltid noen småendringer som skal gjøres og tilpasninger som må tas høyde for innen endelig konstruksjon kan settes i produksjon, men vi håper selvsagt å kunne gi klarsignal så snart vi er fornøyd med sluttresultatet. -- mvh Espen Faale Microplex Norge AS Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Det høres ut som et veldig bra utgangspunkt, helt i tråd men mine ønsker for et HTPC-kabinett. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hvis dere klarer å vente 5 uker, så kanskje jeg har en sketcup til dere da. POKKER TA NGT SIN LEVERING TID! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Har sett at du ikke er helt fornøyd med Microplex på den måten her, gjennom flere sider^^ Men dette ser vertfall gøy ut! Må bare få litt mer enn 256mb ram og 40kbps å laste opp på, så skla jeg lage litt tegninger^^ 6468932[/snapback] Hehe, nja. Synes de har vært litt for passive for min del Men fikk en forklaring på det nå da:) :> Jeg kan egentlig ikke si så mye selv, jeg som ikke har internett og greier ^^ Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Kunne ønske meg noe slikt: Mener at en HTPC bør passe i en rack og minge bra med andre komponenter. Har forøvrig I/O i front selv om jeg skulle ønske at denne kunne være på siden. Dette er neppe aktuelt siden HTPC'en skal kunne passe i rack, evnt. ved siden av andre komponenter. Endret 11. juli 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Espen, Syns du er ganske så forutinntatt nå. Kan du ikke i det minste kikke på den forskjellige argumentasjonen i postene? Dersom du velger å se bort ifra forslagene våre, kan du i det minste ta deg tid til å forklare hvorfor? Noe annet vil i mine øyne være 'bad form'. Ber man folk å engasjere seg, kan man i det minste gi skikkelige og begrunnede avgjørelser. Ser ikke at du tok deg bryet med å gjøre det, selv om vi har begrunnet vel og lenge for og mot diverse løsninger. Løsningen du har kommet frem til vil på lik linje med det HTPC kabinettet Lian Li allerede leverer måtte ha PSU foran på høykant for å gi plass for eksternlagrings enheter. Dette gir et dypt kabinett. PSU side om side med mobo vil bety et kabinett som er mye bredere enn andre rack uniter som DVD spiller og forsterker. Du husker den gamle hvite desktoppen? Dette er størrelsen vi snakker om da. Å gå for en full ATX løsning vil bety et design ala Lian Li's eksisterende HTPC kabinett.. Det finnes et utall av slike etablerte løsninger allerede på markedet, og uten det lille ekstra, tror jeg et slikt kabinett vil slite. Ihvertfall som en hvermannsløsning. Og Espen, du kan jo kikke på salgstallene dine for det desktopkabinettet fra LianLi du allerede har i sortementet ditt, så får du en pekepinn. Nei takk for min del.. Jeg går for en løsning med et kjipt 2u x 32cm alu rack fra elfa og himler med øynene mot high end brukerene . Inni det får jeg plass til alt det jeg trenger, med plass til overs.. Kanskje jeg er litt kvass i kantene her, men jeg tror man går for en løsning her hvor man finner opp hjulet på nytt. Kanskje med litt mer fancy hjulkapsling, men uansett et hjul som det finnes mange av allerede på markedet. -Og det til en høyere pris. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg håper virkelig at vi IKKE ender opp med det gamle Li-lan HTPC kabinettet! Da har dette vært de mest bortkastede minuttene jeg har brukt på et forum .. Jeg, som de fleste har lest, er ganske lite fornøyd med tilbakemeldingen microplex gir. Men som det er nevnt tidligere, ingenting er avklart og bestemt. Og det er jo ikke Espen som bestemmer dette. Men det jeg synes hadde vært greit. Er hvis noen av microplex/li-lan sine designere kom på banen og laget skisser av det som vi er enige om her, gjerne både en design skisse og en innholds skisse(disse blir jo ikke nødvendigvis helt like) Dette vil vise at sånn vi ønsker det, ikke nødvendigvis blir sånn vi tror/ønsker evt ikke er mulig Mvh bIsk0p Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Det ser vel da ut til at vi lander på en fullhøyde løsning m/standard ATX hovedkort og strømforsyning. Om kabinettet skal leveres med fjernkontroll eller ei kan vi evt. se på - det må uansett settes av plass til det. Da håper jeg dere tar mitt tidligere innlegg om PC-880 til etteretning før dere setter i gang... På grunn av varmeutviklingen og den påfølgende støyen sitter jeg fremdeles og lurer på hva jeg skal bruke det til. Ikke HTPC i alle fall, fordi at selv med hovedkort som har intergrert skjermkort sirkulerer så mye varm luft fra PSU i kabinettet at viftene går for fullt. Endret 12. juli 2006 av Cluster1 Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Folkens, dere er helt i tråd med det jeg mener.. Her har vi satt oss inn i 'greiene' og lister opp i klartekst hvilke bakdeler og fordeler man vil ha med de forskjellige løsningene. Man kan aldri få det i pose og sekk, men det minste man må kunne forlange er en fornuftig vurdering når man velger å gå for en løsning. Hvis ikke, må man kalle det Espens HTPC kabinett og ikke Hardware.no forumets HTPC kabinett. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Folkens, dere er helt i tråd med det jeg mener.. Her har vi satt oss inn i 'greiene' og lister opp i klartekst hvilke bakdeler og fordeler man vil ha med de forskjellige løsningene. Man kan aldri få det i pose og sekk, men det minste man må kunne forlange er en fornuftig vurdering når man velger å gå for en løsning. Hvis ikke, må man kalle det Espens HTPC kabinett og ikke Hardware.no forumets HTPC kabinett. 6477377[/snapback] Selv om jeg er enig, så synes jeg du går litt skarpt mot Espen i person. Det er tvilsomt han som styrer dette. Rett heller kritikken mot microplex er du snill. Espen (Hvis han har alle innlegg her), har selv sagt at hans ide ble slaktet av en av sine kollegaer.. Men uten tvil, mener jeg at mircoplex (og evt li-lan) burde komme mer på banen nå. Vi har ideer nokk til å lage flere HTPC'er, og flere aktive i tråden som vil hjelpe til og være med på å designe ette kabinettet. Men sånn som det er nå, så sitter bare folk å sier ja/nei til hverandre og sider sin egen mening på ny bare med en ny vri ... Hodet mitt begynner å bli ganske sikker på hvordan jeg mener kabinettet burde være (selv om det ikke passer i stereobenken min da ), men jeg får det ikke inn i sketchup og sketchup får jeg ikke inn her (pga mangel på internett :| ) Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Selv om jeg er enig, så synes jeg du går litt skarpt mot Espen i person. Det er tvilsomt han som styrer dette. Rett heller kritikken mot microplex er du snill. Espen (Hvis han har alle innlegg her), har selv sagt at hans ide ble slaktet av en av sine kollegaer.. Men uten tvil, mener jeg at mircoplex (og evt li-lan) burde komme mer på banen nå. Vi har ideer nokk til å lage flere HTPC'er, og flere aktive i tråden som vil hjelpe til og være med på å designe ette kabinettet. Men sånn som det er nå, så sitter bare folk å sier ja/nei til hverandre og sider sin egen mening på ny bare med en ny vri ... Hodet mitt begynner å bli ganske sikker på hvordan jeg mener kabinettet burde være (selv om det ikke passer i stereobenken min da ), men jeg får det ikke inn i sketchup og sketchup får jeg ikke inn her (pga mangel på internett :| ) 6477801[/snapback] Som jeg pleier si, så er jeg kanskje litt kvass i kantene ja. Men du tar feil med hensyn til hvem som styrer. Nå vet jeg at Espen sitter både på support og er prosjektansvarlig her. Og når jeg kikker på Brønnøysundsregistrene, står han oppført som daglig leder og adm. dir. Så jeg tror ikke kritikken min er feilrettet. Kollegaen kan evt. være en fra en annen webshop. Men det er ikke Espen sin person vi diskuterer, og det har du helt rett i. Dersom det kommer frem slik, unnskylder jeg meg. Jeg etterspør fremdeles begrunnelse for at 'vi går for denne løsningen' i og med at jeg synes på ingen måte at en klar linje kommer frem av tråden. Lenke til kommentar
Microplex Norge AS Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Men det er ikke Espen sin person vi diskuterer, og det har du helt rett i. Dersom det kommer frem slik, unnskylder jeg meg. Ingenting å unnskylde - litt må man da tåle Jeg etterspør fremdeles begrunnelse for at 'vi går for denne løsningen' i og med at jeg synes på ingen måte at en klar linje kommer frem av tråden. Jeg har lest igjennom tråden et par ganger fra første til siste post og sitter fremdeles igjen med et inntrykk av at de fleste faller tilbake på et standard ATX hovedkort og strømforsyning pga. kompabilitet og valgmuligheter, men det er mulig mitt inntrykk er feil? I så fall er jeg selvsagt den første til å trekke tilbake slutningen -- mvh Espen Faale Microplex Norge AS Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg må nesten si, at siden det er bare kabinett dere har planer om å selge og ikke helt hel PC, så må jo kunden få best mulig valg når det gjelder innholdet og derfor må vi nesten ha standard HK og PSU. Hvis dere heller har planer om å selge ferdig PC'er, så er jo saken en annen. Da kan vi jo lage mindre kabinetter Vil dere ikke ha det så stort? Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Men det er ikke Espen sin person vi diskuterer, og det har du helt rett i. Dersom det kommer frem slik, unnskylder jeg meg. Ingenting å unnskylde - litt må man da tåle Jeg etterspør fremdeles begrunnelse for at 'vi går for denne løsningen' i og med at jeg synes på ingen måte at en klar linje kommer frem av tråden. Jeg har lest igjennom tråden et par ganger fra første til siste post og sitter fremdeles igjen med et inntrykk av at de fleste faller tilbake på et standard ATX hovedkort og strømforsyning pga. kompabilitet og valgmuligheter, men det er mulig mitt inntrykk er feil? I så fall er jeg selvsagt den første til å trekke tilbake slutningen -- mvh Espen Faale Microplex Norge AS 6481588[/snapback] De fleste her i tråden er nok mest intressert i å kunne bruke 'gammel' hardware i kabinettet. Uten at jeg tror at alle er fullt klar over konsekvensene av dette. De har et hovedkort på loftet, og en PSU liggende i kjelleren. -Vel det har jeg også, og nok av det, uten at jeg ville slenge dritten under TV'en min . Så har vi de som vil helst ha 'the big blue" (Supercomputer) under TV'en. Da snakker vi jo egentlig om et kabinettbehov som er utenom det vanlige og utenfor rekkevidde for den vanlige bruker -ennå. Jeg tør påstå at hovedmassen av de som har engasjert seg for ATX størrelse har spandert på seg en enkelt post hvor de beskriver sitt eget behov uten omtanke for hvilke konsekvenser full ATX vil ha for et slikt kabinett. En slik påstand våger jeg med ut på iom. at flere fremdeles vil ha et lite kabinett som ikke er for dypt og med en bredde som er rack size. Da har man allerede lagt premissene for et kabinett som er lite fleksibel og helt likt det Lian Li leverer i dag. Med unntak av pynt. Som jeg sier til det kjedsommelige, er det mange slike kabinett på markedet i dag som dekker full ATX, og det vil være vanskelig å konkurrere med det som er tilgjengelig i dag med en løsning som kommer sent ut på markedet, er tilsvarende det som allerede finnes og det til høyere pris. Flott å se at Microplex stikker innom og engasjerer litt, men om du tar for deg diskusjonene vi har hatt her inne, så vil du se at det er de av oss som ser på helheten og ikke bare på hva vi personlig ønsker å ha selv. Det må finnes en gylden middelvei her. Jeg tror at de fleste er enig om her er at kabinettet bør ikke være for stort. Og da må man gjøre kompromisser. Og de kompromissene må gjøre for å få et lite kabinett er desverre å gå vekk fra ATX PSU og ATX Mobo. For å få ned høyde må man desverre erstatte ekspansjonskort slot med riser cards. Det er her man må inn med veldesignet og gjennomtenkte løsninger. Og har man en enkel og bra løsning, tror jeg at at man vil selge i søkk og kav.. Jeg skulle ønske at de som vil ha full ATX kunne tenke litt over følgende: 1. Hva er det som holder dere fra å kjøpe de etablerte løsningene? 2. Hvorfor ville dere velge en lignende løsning med Lian Li logo på? 3. Hvor lenge vil dere egentlig bruke den gamle ATX hardwaren dere har liggende? 4. Kan dere leve med kabinettstørrelsen full ATX krever? 5. Dersom dere skulle kjøpe en ny HTPC, ville dere valgt full ATX med et stort kabinett eller mini ATX (med to PCI slotter mindre) med et mindre kabinett? 6. Er riser cards så forferdelig, om man har en veldesignet løsning slik som eks. CoolerMaster? La oss være ærlige å legge alle kortene på bordet nå... Endret 13. juli 2006 av Fhj Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Ja, jeg tenker på meg selv. Det tror jeg de fleste gjør, og det må de fleste gjøre. For ellers ville alle sagt noe som de tror passer alle og en hver og da ville vi komt fram til noe som ingen vil ha Men videre. Jeg tror at de fleste, iallefall de yngre brukerene her på forumet, ikke vil kjøpe en HTPC men heller bygge en. På en måte som et test objekt. For å se hvordan det er, hvor mye det blir brukt, hvor lenge det er noe særlig "kult". Det er iallefall det som er min tanke. Jeg tenker stort sett å bare bruke den til å få alle musikkfilene mine inn i stua, og det er ikke noe jeg vil bruke 4000-5000 i hw på for å få til. Spesielt ikke når jeg har delene jeg trenger som ikke er i bruk. Når det er sagt, må jeg innrømme at jeg ikke er en stor HTPC entusiast lengre. Jeg har likt ideen, men begynner ikke å være så intressert lengre. - Dette av to ting. Den ene, er at stereobenken jeg bygde ikke ble helt som planlagt og ikke har plass til dette, uansett!! ( ) Den andre tingen, er at jeg ikke egentlig har brukt for det, ikke på den måten jeg trodde iallefall. Jeg har i det siste satt større pris på å se film på DVD i steden for å se den fra maskinen, det å faktisk ha DVD coveret og filmer er kjekkere enn å ha dette på en harddisk. Så nå er det mest bare mp3 filene jeg vil ha inn i stua og på stereoen. I dag fikk jeg reklame mail fra en av webshopene, som hadde tilbud på en D-link mediasenter DVD spiller med trådløs internett. Dette er egentlig det jeg trenger, og dette for en sum av 1500 kroner.. Jeg er selv ikke klar for å investere masse penger i en HTPC når jeg ikke bruker penger på min maskin som jeg bruker bitte litt for mye (når jeg har internett da! ) Sånn, har jeg snakka nokk om mine personlige problemer nå? Når det gjelder dette kabinettet som noen nevnte en gang i denne tråden Så tror jeg ikke at denne typen HK er feil vei å gå. Her vi man slippe å lage plass til PSU (noe som kanskje kan bli det største "problemet" når det gjelder plassering. HK passer for effekt gjerrige Intel Core, dette gjør at varme blir et mindre problem, og kanskje føre til et vifteløst kabinett? Det eneste er vel at man mister muligheten for å utvide maskinen. Men i mine øyne er det ikke behov for dette her. Man har 4 USB utganger til evt utvidning av tv-kort, trådløs osv. Med dette Hk og en slim dvd, burde ikke kabinettet bli stort større enn 20x20 på det beste.. og kanskje 4-7 cm høyt. Dette vil jeg si hadde vært noe som alle kunne likt Btw, noe jeg kom på nå. Kanksje kabinettet burde lages sånn at det kan brukes på høykant også. Dvs et ganske nøytralt utseende som ser like naturlig ut liggende som stående.. ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå