Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett

Anbefalte innlegg

Ingenting er i utgangspunktet uaktuellt og alt kan gjøres - det er som tidligere nevnt egentlig bare et spørsmål om pris og salgspotensiale.

Prisen må være overkommelig før en størst mulig kundegruppe, og produktet må være tiltalende for en størst mulig kundegruppe.

Det blir derfor her snakk om å finne et design som tiltaler flest mest mulig. Alle vil ikke kunne bli 100% fornøyd, men det er derfor det er fint å ha litt diskusjon og debatt rundt dette i forkant så vi ser hva et så bredt som mulig tverrsnitt av brukerne er fornøyde med.

Jeg hadde en ide om et design som jeg presenterte for en kollega nylig, og vedkommende bare ristet på hodet og sa "jaja, lykke til med det". Det er derfor en stor mulighet for at Jens ikke liker det Ola foreslår og omvendt, men lar vi alle komme til orde og kaste ut ideer uavhengig av om de nødvendigvis blir realisert eller ei tror jeg det vi til slutt ender opp med kommer til å bli knallbra :thumbup:

Det er derfor fint om dere her nå i startfasten slenger ut det dere har på hjertet uten at vi nødvendigvis skal kommentere hvert eneste innlegg, og at vi etterhvert plukker litt her og litt der og ser om vi ikke kan samle de beste ideene og få laget en genial liten aluminiumsboks :)

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår forsovet at dere ikke svarer på alle innlegg osv. Men greit hvis dere sier i fra hvis noe garantert er uaktuelt lixom.

Hvem er egentlig målgruppen deres? Førstegangs brukere, andregangs ... ? Er det mulighet for at det blir to, som Fhj begynner å snakke om.. ?

Hadde vært noe å lage HTPC basert på ette kortet. Da snakker vi søte små kasser :):love:

Lenke til kommentar

Vel det har dukket opp en bakdel med 2U versjonen min.

Den takler ikke ATX Mobo helt ideelt.. Det blir rett og slett ikke plass i bredden til både Mobo og PSU, selv om det er en ørliten 1U på høykant. Men etter å ha kikket litt rundtomkring på andre HTPC kabinett, ser jeg at dette slett ikke er uvanlig. Da de gjør da er at de monterer PSU'en foran et eller annet sted. En skjøtekabel kobles mellom PSU'en og bakplata slik at man slipper å huke på strømmen i feil ende :D ..

Så slik ser mitt 2U forslag ut per dato med ATX og frontmontert PSU:

th_2Ux40cmATX.png

Jeg har lempet på en powerknapp og stoooor grønn lcd skjerm også :p

EDIT: Åja, HD'en ligger under DVD'en.. Og PSU'en er basert på en 2U 300W powersupply som Lian Li leverer i dag!!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

En annen ting som også må overveies er selvsagt om man skal satse på standard ATX komponenter eller åpne for flex/mini/nano-atx kort med dertilhørende strømforsyninger og annet utstyr.

Førstnevnte løsning vil helt klart gi brukeren størst frihet når det kommer til valg av komponenter men medfører at kabinettet blir høyere. Skal man over på lav-profil kabinetter (eller vegg-monterte for den saks skyld) blir utvalget straks mye mindre og i enkelte tilfeller ikke eksisterende utover det som evt. må preinstalleres fra produsent.

Jeg tror nok sannsynligheten er stor for at vi baserer kabinettet på ATX-standarden, slik at vanlige ATX-hovedkort, strømforsyninger og fullhøyde ekspansjonskort vil passe uten å bruke risers etc.

En tanke jeg har gått med er å lage et "hovedkabinett" som inneholder det aller nødvendigste og så lage ekstra lavprofilkabinetter for de som vil ha flere harddisker, flere 5.25" enheter osv. Denne vil ha samme grunndesign i front som hovedenheten, men rundt 1U høyde elns. Enhetene kobles sammen i bakkant og hovedenheten henter signaler til media via USB/eSATA og deler samtidig generøst ut med strøm til harddisker og 5.25" drev via kontakter. Dette gjør at de som bare vil ha en standard HTPC uten muligheter for en drøss harddisker, fjørten enheter til 5.25" brønnene osv. kan få det, mens de som også skal bruke den som filserver etc. kan gjøre dette ved å bygge på med lavprofilkabinetter for lagringsmedia. I tillegg åpner det for fremtidige ekspansjoner som vi kanskje ikke ser for oss i skrivende stund, men kan produsere etterhvert som aktuelle komponenter dukker opp.

Hva gjelder fronten og design så liker jeg også tanken på en stor volumknapp, gjerne sentrert, som trekker tankene over på high-end forsterkere. Skjerm og IR-sensor bak sotet glass og kontakter bak luke i fronten så alt ser så rent og pent ut som mulig. De mindre tilleggsenhetene i samme design, men uten knappen selvsagt.

Men - jeg vet ikke om jeg er enig med meg selv engang så kom svært gjerne med kritiske innspill... :)

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Et lite innspill fra min side, kan tolkes useriøst siden det egentlig bør være plass til

PSU i kabinettet, men denne her er jo ikke dum hvis man har liten plass... ;)

Ellers så liker jeg litt ideen med modulært, jeg synes bare at det skal være oversiktlig hvis dere først begynner med det. Synes egentlig dere har bra orden på siden nå, men det bør dere passe på. Det begynner jo å komme en del tilbehør til Lian Li nå, så det skal ikke så mye til før det er kaos :p

-----------------------------------------------------------------------

Fhj

Hvorfor lager du ikke en liten profil som er ca like lang som DVD-romen, så kan man skyve inn DVD-romen enkelt som bare det, hvis man har riktige festebraketter?

Kanskje en ide? :)

Mitt bidrag foreløpig

Petter

Lenke til kommentar

@Espen

Joda, jeg ser problemene som evt. måtte løses med riserkort og lignende versus ATX tray. Jeg tror allikevel at tiden er moden for noe slikt. Et kabinett med full style ATX er jo i og for seg et stylet desktopkabinett, og disse har jo Lian Li mange av allerede. Lian Li Desktopkabinett

Dette er jo noen scwære greier spør du meg, og å putte et MiniITX eller lignende hovedkort helt nede i hjørnet for seg selv, og en harddisk i en ende og en DVD i den andre er ikke noen løsning for de som er tilhenger av å bruke HTPC som en nettverkstilkoblet unit. Sånn sett tror jeg det blir vanskelig å slå nybegynner og entusiast i en smekk med ett stort kabinett.

Etter det jeg kan finne, har ikke Lian Li noen løsninger for liten formfaktor eller mulighet for risere. Kanskje det er på tide å følge etter? Dette er en etablert teknologi, og finnes utallige kontorpcer og HTPC'er som benytter seg av en slik løsning i dag.

Det med eksterne tilleggsuniter er nok en grei ide i utgangspunktet, men dersom man går for en full ATX tray løsning vil man nok se at man har mer enn nok plass inni kabinettet, og at man dermed ikke trenger ikke noe eksternt.

-Selv om jeg liker tanken på en kombinert eSATA/Lan 1U rack med plass til 6 stk HD, hardware RAID og NAS software. Noe ala denne bare flatere :p ..

@Chase

Dæven, den PSU'en var liten gitt!!

Når det gjelder DVDromen og de tegningene mine, så er det vel mer eller mindre skisser for å se hvordan ting kan passe sammen inne i en liten kasse. Det finnes nok mange lure løsninger for å feste og å komme til, men sånne detaljer har ikke jeg gått inni.. :thumbup:

EDIT: Jeg glemte å legge ved en link som kunne være grei å kikke innom for inspirasjon:

Link til Den Guru

Dette er en stortest av HTPC kabinetter. Det som slår meg når jeg kikker på disse kabinettene er at de fleste av de er stooore og stygge med alskens duppeditter. Jeg hadde ikke fått lov til å hatt noen av de under TV'en av kjerringa om den så spellte 'Frustrerte Fruer' 24/7!!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

EDIT: Jeg glemte å legge ved en link som kunne være grei å kikke innom for inspirasjon:

Link til Den Guru

Dette er en stortest av HTPC kabinetter. Det som slår meg når jeg kikker på disse kabinettene er at de fleste av de er stooore og stygge med alskens duppeditter. Jeg hadde ikke fått lov til å hatt noen av de under TV'en av kjerringa om den så spellte 'Frustrerte Fruer' 24/7!!

6323110[/snapback]

De fleste der er jo altfor store, like høy som mange store forsterkere.

Synes ikke det blir lekkert, men stil og gjennmotenkt design derimot, det

kan veldig lett bli lekkert...

Hadde du giddet å sendt sketchup-filen på PM til meg?

Har en ide som jeg ikke vet funker enda, men er også vanskelig å forklare.

Petter

Lenke til kommentar

Petter

Jeg er helt enig med deg mann.

Jeg har lastet opp ATX modellen på Google jeg, slik at du kan laste den ned fra Sketchup.

Bare gå inn på Google menyen i Sketchup og velg "get models" Søk etter HTPC, der skal kun ligge en der foreløpig.. Last den ned og putt den inn i Sketchup..

Nå er det ikke helt strukturert laget dette greiene mine, men jeg kan laste opp tomt kabinett, løse profiler o.l. dersom det er ønskelig..

EDIT: Jeg har lastet opp en modell med løse komponenter også.. Bare søk etter HTPC.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Petter

Jeg er helt enig med deg mann.

Jeg har lastet opp ATX modellen på Google jeg, slik at du kan laste den ned fra Sketchup.

Bare gå inn på Google menyen i Sketchup og velg "get models" Søk etter HTPC, der skal kun ligge en der foreløpig.. Last den ned og putt den inn i Sketchup..

Nå er det ikke helt strukturert laget dette greiene mine, men jeg kan laste opp tomt kabinett, løse profiler o.l. dersom det er ønskelig..

EDIT: Jeg har lastet opp en modell med løse komponenter også.. Bare søk etter HTPC.

6324343[/snapback]

Jeg har sketchup 5, bare send den på PM :p

Petter

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig at dere bestemmer dere for om det dere vil bygge er en stue/media-PC, eller en dedikert HTPC (ja, jeg ser dere bruker HTPC i emnetittel, men det som ihvertfall har vært hovedoppgaven til en HTPC er å levere best mulig behandlet/skalert bildemateriell til en hjemmekino, gjerne en dedikert en, med relativt stor skjerm, gjerne prosjektor og lerret. Signalene her synes jeg tyder på at Microplex/Lian Li ikke er helt klare på hva som skal være hovedfunksjon. En dedikert HTPC kan også ha funskjon som mer generell media/stueenhet, men det stilles i mine øyne andre krav til noe som primært er ment for en kjemmekino).

Dernest er det viktig å bestemme seg for (særlig hvis dere planlegger et seriøst dedikert HTPC-kabinett) om dere skal designe enda et "vi også"-kabinett, eller noe forbrukere og andre produsenter finner det naturlig å sammenligne seg med, noe som setter en standard.

Siden det vil være et dedikert HTPC-kabinett jeg er interessert i vil jeg komme med noen betraktinger rundt det.

Det jeg er på utkikk etter er et kabniett som gjør det mulig å bygge et diskret utseende system som er stillest mulig altså er mest mulig passivt kjølt (ideelt sett med vifter bare som ekstra sikkerhet).

Materiale: Stål, eller stål og aluminium. Selv om aluminium og stål leder/avgir varme litt forskjellig er det liten forskjell i hvor mye varme et kabinett av de to materialene kan avgi, men stål har bedre vibrasjonsdempende egenskaper enn aluminium. Vil foreslå sølv og børstet svart front som to finisher, for egen del er svart en nødvendighet.

Utnytt kabinettets evne til å avgi varme, gi gjerne muligheten (om ikke som standard) til kjøleprofiler på sidene (evt også bakdelen av lokket), og heatpipes til å bringe varmen dit.

Alle lys må kunne slås av/plugges ut, alternativt være svake/kunne dempes for "nødvendige" lys (harddisk og power. Ser selv der for meg å kunne slippe hdd-lampe som blinker i øyekroken nå rommet ellers er mørkt).

PSU: I et dedikert HTPC-kabinett kan jeg ikke se noen god grunn til å ha PSU'en inne i kabinettet. Det er ikke et kabinett man bærer med seg når man skal på LAN eller annet, og hvis det skal ut av hylle/rack/hvor man har det vil det ofte være greit å slippe den ekstra vekten i bakkant.

For all del, behold muligheten for innvendig PSU, men lag selv eller slå dere sammen med en PSU-produsent og lag en god, passiv, stabil strømforsyning (hørte jeg noen si MIST XT [eXTernal]? Alternativt basert på den chase linket til), og en fornuftig kontakt/interface/kabling inn i kabinettet (som bonus vil en en mulig god kontakt/plug/interface til dette formål gi kred til den/de som introduserer den, særlig hvis den blir en standard).

Dette vil både gi et lettere kabinett, gjøre varmeproblemet mindre, og frigi plass.

Lagringsplass og optiske drev:

Plass til to optiske drev (DVD-brenner, og etter hvert en blu-ray eller HD-DVD).

Plass til to eller tre harddisker (ikke primært for ekstra lagingsplass, men så de som vil kan ha direkte fungerende back-up av et finjustert system).

Både optiske drev og harddisker i en eller annen form for støy- og vibrasjonsdempende oppheng.

Legg gjerne alle tilkoblinger i front bak et deksel (evt todelt); Hodetelefon/mic/annen lyd, firewire, USB2. Husk å ikke legge kontakter så nær hverandre at de kan komme i konflikt eller være vanskelig å fjerne én uten at det er fare for å dra med den ved siden av. HDD- og Power-lampe kan med fordel også ligge bak et slikt deksel, med små åpninger (gjør det lettere å dekke til i den grad man vil, uten at det ser stygt ut).

Bruk solide, gode hengsler, og en lukke/låsemetode som holder (f.eks. en magnet, eller noe annet som ikke slites). Også på luker/klaffer til drevene.

Støvfiltere på alle åpninger, der det er luftinntak må filtrene være lett tigjengelig og lett å ta ut og rense, ikke så viktig ved utblåsing (der vil jo filter mest være for å holde støv ute når maskinen er av).

Har også noen idéer om mer spesifikk praktisk utforming, men det får vente til en eventuell senere post.

Lenke til kommentar

Jeg må si at det med å ha ekstern PSU ikke er den dum tanke, MEN det er vel et ganske tynt marked for dette nå. Og dette gjør at kunen må betale det det koster hos de(n?) produstenten(e) som lager dette. Det vil jeg ikke si er en god løsning! Men ellers er jeg helt for ekstern PSU (evt bare en strøm adapter, HTPC trenger ikke så mye egentlig)

En ting jeg lurer på, hvorfor vil dere ha volum knapp på kabinettet? Hvor ofte vil dere faktisk være så nerme at dere kommer til å skru på denne og ikke bare trykke på fjernkontrollen? Når jeg får meg HTPC, så kommer jeg ikke til å være borti der (kanskje aldri). Den vil nåkk stå på 24/7. Og alt av filmer, musikk og bilder vil jeg laste ned og dermed ikke ha behovet for å gå bort til den. En volum knapp vil i mine øyne bli unødvending. Jeg kommer til å kjøre lyden igjennom en forsterker, den volum knappen kan jeg bruke hvis jeg har behovet.

Når det gjelder ekstra lagrings plass, så kan dette tas fra en ekstern harddisk evt filserver/annen maskin over nettverket. Jeg har sett to løsningen hos Elkjøp som jeg virkelig har fått sansen for. Ene er et harddis kabinett med plass til 2 harddisk (selv valgt) som kjører i raid og er koblet til nettverket. Den andre er en Matrox som er på 200GB med nettverks tilkobling OG muligheten for å koble til printer til den eksterne harddisk! Veldig praktisk. - Siden det finnes så mange gode løsninger for lagring, så ser jeg ikke poenget med å lage HTPC kabinettet unødveding stort, en harddisk holder lenge (spess når de kan kjøpes i strl opp mot 400GB!!) Optiske drev, er jeg litt usikker på. Som Njål sier, blue-ray og HD-dvd er jo rett rundt hjørnet, derfor vil det kanskje være en ide å ha plass til dette. Men jeg håper (og tror) på at disse kommer med støtte for vanlig DVD og CD plater, dette gjør at behovet for to optiske drev, er unødvendig igjen.

Støv filter er også noe jeg vil si er et behov (must!), at kunden (tenker på førstegangs nå) må åpne maskinen sin en gang i mnd for å blåse den for støv. Er ikke optimalt! Det som må huskes, er at HTPC kabinett mest sannsynlig vil stå nermed bakken og derfor være mer utsatt for støv enn et vanlig PC kabinett.

Over til min ide, så tror jeg kanskje 2x 120mm er litt i meste laget. 1x 120 eller 2x92 burde være nokk. Kabinettet blir veldig høyt vis man skal ha 120mm på hver ende som jeg tenkte i utgangs punktet. Med 92mm vifter, vil kabinettets størrelse være lavere med alikevel ha muligheten for god kjøling.

Jeg laga en SketchUp av tanken min, men jeg manlger såpass skills, at jeg tør ikke å poste den her :blush:

Lenke til kommentar
Jeg laga en SketchUp av tanken min, men jeg manlger såpass skills, at jeg tør ikke å poste den her  :blush:

6331807[/snapback]

Nå må du bare poste i vei!! Det er ikke en topic for å vise skills dette her. Pointet er å legge frem ideer visuelt, og det klarer du helt sikkert greit.. Jeg mener det er jo heller ikke noe kunstverk de greiene jeg har postet..

Dersom noen ønsker å bruke kassa mi og bruke det som utgangspunkt, er de velkommen til det! Dersom man benytter siste utgave (gratis) av Sketchup, kan man laste ned via menyen - "Get models".. Søk etter HTPC, og der skal den finnes..

Lenke til kommentar
Jeg må si at det med å ha ekstern PSU ikke er den dum tanke, MEN det er vel et ganske tynt marked for dette nå. Og dette gjør at kunen må betale det det koster hos de(n?) produstenten(e) som lager dette. Det vil jeg ikke si er en god løsning! Men ellers er jeg helt for ekstern PSU (evt bare en strøm adapter, HTPC trenger ikke så mye egentlig)

6331807[/snapback]

En grunn til at det er et tynt marked er jo at det ikke finnes noe særlig å velge mellom (sist jeg sjekket var det en "Barebone" eller to som hadde egen proprietær ekstern strømforsyning, men ingen lagd for løst salg, med plug/kontakt som kunne settes inn i det kabinettet du ønsket). Det blir ikke noe stort marked for noe før det er noen som tilbyr det (og det må tilbys både strømforsyninger og kabinetter som fungerer til dette).

Og tror ikke egentlig det skal vøre så vanskelig å re-designe en passiv (eller en som ikke trenger mye viftehjelp til å kjøles) intern strømforsyning til en ekstern passiv (du står friere med med størrelse og utforming, og så lenge selve PSU'en tåler det er det ikke lenger kritisk hvor varm den blir, så lenge den ikke er brannfarlig), og jeg kan heller ikke se at selve PSU'en skulle bli mye dyrere i produksjon. Det som kanskje vil koste litt å utvilke, og vil være noe fordyrende i utsalg, er selve den fysiske kontakten fra utvendig kabling fra PSU til innvendig kabling, men jeg vil tro markedsverdien av å lage en kontakt som er god nok til å bli de facto industristandard er langt høyere enn utviklingskostnader, og selv er jeg ihvertfall absolutt villig til å betale noe mer for et kabinett det er lettere å gjøre lydløst.

Men igjen, det kommer an på om man vil lage et "vi også"-kabinett, eller noe som det skjeles til for nye og bedre(?) løsninger.

----------------------------------------------------

Helt enig i at volumknapp burde være unødvendig (dessuten, hvis man skulle sette inn noe av særlig kvalitet koster det faktisk en del penger).

----------------------------------------------------

Harddisker: Mener fremdeles plass til to eller tre (eventuelt i den frigjorte plassen for de som kjører med ekstern PSU?). Noen vil kjøre en RAID-løsning for sikkerhet, og det gjør kabinettet mer aktuellt for de som primært vil ha et mediesenter med lagringsplass.

Optiske drev: Både BLR- og HD-DVD-spillere er bakoverkompatible med CD og DVD, ihvertfall er standalone-spillere det, men det er ikke sikkert bakoverkompatible kombibrennere og/eller BLR- eller HD-DVD-brennere som kan brenne til standalone-spillere (dagens PC/hjemmebrente disc'er kan ikke leses av på konsum-maskiner) blir lett eller billig tilgjengelig på en stund.

I tillegg har de som "eier" hhv BLR- og HD-DVD-teknologien sagt et foreløpig absolutt nei til å produsere spillere som kan lese av begge formatene.

Altså to plasser for optiske drev.

Lenke til kommentar

@Njål

Jeg har lett litt rundt etter exPSU'er, og det er noen få ute der ja. Så det finnes.. Eks XG Magnum

Men som du ser er det ikke noen liten greie dette. Og man må nok regne med noe av den størrelsen om du vil ha et slikt system du beskriver. Et annet problem jeg ser med den er to tjukke og korte kabler som man nok ikke kommer utenom uansett hvordan man vender og vrir på det. Man må ha seperate linjer for de forskjellige 12v railsene.

Et annet alternativ kunne være et hybridsystem hvor man har 12v inn på HTPC'en og så har man har en liten fordelingsunit inne i HTPC'en. Jeg tror faktisk det hadde vært den mest elegante løsningen. Da kunne man hatt en mindre (skjult) eliminator på utsiden, og stabile rails på innsiden. :cool:

Lenke til kommentar
I tillegg har de som "eier" hhv BLR- og HD-DVD-teknologien sagt et foreløpig absolutt nei til å produsere spillere som kan lese av begge formatene.

Altså to plasser for optiske drev.

6335528[/snapback]

Joda, vis man tenker på at folk vil ha BÅDE blue-ray og HD-dvd, vil to optiske drev være løsningen. MEn jeg ser ikke for meg at man trenger det. Det meste som blir gitt ut i blue-ray format vil også komme i HD-dvd (tror jeg iallefall) evt den ene blir brukt mens den andre blir glemt.

Et annet alternativ kunne være et hybridsystem hvor man har 12v inn på HTPC'en og så har man har en liten fordelingsunit inne i HTPC'en. Jeg tror faktisk det hadde vært den mest elegante løsningen.  Da kunne man hatt en mindre (skjult) eliminator på utsiden, og stabile rails på innsiden.  :cool:

6335657[/snapback]

Dette blir vel noe alla strømadapter? Det eneste er vel hvordan den ene ledningen inn, skal bli til ATX kontrakt osv.

I en tidligere post viste jeg jo et HK basert på bærbar teknologi som KUN hadde strømadapter som strømkilde. Støpselet var tross alt lodda på HK, men det viser jo at dette burde være mulig.. ?

EDIT: fixa quoten :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Jeg har regnet på hva man egentlig trenger av power på en high end HTPC:

Kalkulator

Den er kanskje litt utdatert den kalkulatoren, men den gir da et lite innblikk i hva man egentlig trenger.

AMD:

AMD FX64 (Trekker vel rundt samme som de fleste 4000 X2 og oppover til 4800)

Geforce 6800 FX GPU

2 x rammoduler

3 x HD

2 x DVD (BR og HD vil nok trekke mer enn de som er lagt inn her vil jeg tro)

3 x Vifter

USB og kortleser.

Da snakker vi om et minimum av 400W.

Intel:

Intel P4 Prescott 3,4Ghz

Resten er samma som over.

Her kommer vi litt over 400W, så et minimum av 450W

I et sånn oppsett ville jeg personlig ikke gått for noe mindre enn 500W. Av det jeg har erfart oppfører HD/DVD-rom'er seg ustabilt dersom man har lite å gå på. Kommer vel litt an på hvordan railsene belastes og hvor stabil strømforsyninga er.

Etter å ha lett over det vide webb, kan jeg ikke finne noen andre enn det jeg linket tidligere -XG Magnum kan jeg ikke finne at det er tilgjengelig annet som dekker det behovet.

Av andre løsninger med 12v inn på data kabinettet har man stort sett max på 150W. Korriger meg gjerne her. Det er ihvertfall det jeg har funnet.

Man har jo XBOX360 sin strømforsyning også da, som en sammenlikning. Den yter 220W. Sjekk størrelsen.. Link- Den er jaggu svær!!

Så slik det ser ut er det veldig få muligheter på markedet når det gjelder eksterne PSU'er. Det betyr nok at det er lite marked for det også tror nå jeg. Det har klart sine fordeler til tider, men vi snakker egentlig om en stor boks i tillegg til HTPC'en her, med ekstra sett med tjukke ledninger her.

Og så har vi det at folk liker å vrake og velge når det gjelder datagreier.

Jeg for min del ville heller sett en kompakt intern strømforsyning basert på 2U serversize. Lian li leverte en 1U psu tidligere, og de har sikkert en 2U i sitt sortement per i dag. Denne kunne de tynt ut så mye juice som mulig, og levert uten vifte slik at man kan sette på den vepsen man selv vil. De servergreiene er som regel de støvsugerene og bråker værre enn bombefly..

Lenke til kommentar

Til Microplex:

Jeg anbefaler dere å ta utgangspunkt i Lian Li PCV880 og gjøre noen nødvendige endringer på det. I utgangspunktet er det et flott HTPC-kabinett, men har dog sine svakheter oppdaget jeg.

1:

For det første er PSU-plasseringen håpløs. Det oppstår problemer med å suge inn frisk luft i bunnen, samtidig som det ikke er noen form for ejektor for varmluft - annet enn det lille gitteret i front. Ender opp med at varm luft sirkulerer i kabinettet, og det blir varmt. Veldig varmt!

2:

Fjern det nederste 5.25" drevet og dekslet. Selv med mATX hovedkort er det umulig å montere noe optisk drev nederst - da det kommer i konflikt med hovedkortet.

Dette kunne vært benyttet til enten display, eventuelt skjult uttakene for USB, audio. Selv monterte jeg en Lian Li minnekortleser i en 5.25" overgang i dette drevet, men skulle gjerne sett kortleseren integrert i kabinettet.

3:

60mm vifte på 6000rpm i bakkant er ikke kos å dra inn i stua - spesielt ikke da den får mye å gjøre etterhvert som varmluften fra PSU'en påvirker det indre miljøet. Skulle gjerne sett en støysvak 80mm i bakkant, og en av Addas 120mm 16dbA i toppdekselet.

4:

Intergrer en eventuell IR mottaker i fronten på kabinettet - gjerne sammen med et display.

5:

Plasseringen av harddisker i PCV880 er genial, og plassbesparende - også at det er gjennomgående ATX formfaktor på kabinettet er flott. Få gjort noe med plasseringen til PSU og viftene i det kabinettet, så har dere et billig utgangspunkt for et HTPC kabinett.

pcv880b_380.jpg

Lenke til kommentar

@Cluster1, jeg må si meg enig i at det kabinettet ikke er noe særlig fint. Den har litt feil fasong rett og slett. HVIS dette kabinettet hadde vært en suksess, så hadde nåkk Microplex bygd videre på den som du sier, og ikke spurt oss etter forslag til hvordan desing hadde sett ut.

@Fhj, Jeg regna ut at jeg trengte en PSU på beskjedne 300W med det oppstettet jeg har av reservedeler.

P4 2.4

GF4 Ti4200

Lydkort

2x 512MB

2x vifter

Evt kortleser, USB...

Men dette er jo tross alt deler jeg har til overs. Ikke noe som i utgangspunktet skulle bli til en HTPC (heller noe jeg ønsker etter jeg fant ut at jeg skulle få meg en LCD TV :thumbup: ) Hvis jeg først skulle bygd en PC (går ut i fra at jeg faktisk hadde hatt muligheten til dette nå) så ville jeg nokk hadde litt bedre HW, men tror ikke jeg hadde tatt helt av egentlig. Det jeg ser en HTPC bli brukt til er å høre på musikk, se filmer, laste ned 24/7(selv om det begynner å være litt farlig for tiden) og kanskje varme opp stua mi litt :) Så det beste av beste når det kommer til HW ser jeg ikke poenget i å ha. Grei CPU, OG gpu og et god lydkort + minne. Stort sett det jeg ser jeg trenger. Dvs en liten 300W (kanskje 350W holder)

Nå som dette er sagt, så har jeg glemt hva jeg skal fram til :hmm: f*en! :mad:

jaja. :)

God Morning alle sammen ;)

Lenke til kommentar

mATX..

Jeg er litt fristet til å kikke på mATX formfaktoren. Ser ut som det er bra forhold mellom tilgjengelighet, pris, funksjonalitet, performance og størrelse.

Ser ut som det da passer med en 2U PSU på siden av hovedkortet. Det blir litt mer konvensjonelt design da, og bedre plass til greier i front. Skal ta og kikke på det i ettermiddag.

Ellers ser jeg at man kan benytte noen elementer fra kassa til Lian Li, eks vis USB/FW stikkene foran og knappene.

Synes det blir voldsomt med 2 svære 5 1/4" uniter på en slik maskin. Når Blu-ray eller HD-DVD kommer blir nok en av de markedsledende, og de er begge bakoverkompatible med vanlig DVD. Det må da være tilstrekkelig med en unit. Jeg mener, de drar jo strøm de greiene der, og tar en masse med plass. En slim type DVD-brenner hadde vert ideell spør du meg. Lite power og liten plass. Nå kommer Blu-Ray od HD-DVD i kompaktversjon for laptop også, så kanskje dette er veien å gå?

Slim DVD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...