Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for innspill så langt - mange gode ideer her, helt klart.

Det modulære/konfigurerbare systemet du beskriver ovenfor er utrolig spennende, men jeg tror et slikt system kanskje hadde passet bedre i et utpreget entusiast-kabinett?

HTPC er vel den typen kabinett som mer og mer er på vei inn i stua til "den vanlige bruker" og tror derfor dette fort kan bli litt i overkant avansert og kanskje også litt skremmende for førstegangskjøperen?

Det ideelle hadde nok vært å funnet en løsning som både mor og far kan forstå seg på, men samtidig har egenskaper og muligheter som den mer garvede vet å sette pris på.

Hva tenker dere ellers om ting som brønnplasser, skjermtype/størrelse, plassering, fjernkontroll, porter, ekstrautstyr osv...?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

6311833[/snapback]

Hei Espen,

Joda, jeg er i og for seg enig i at det kan i utgangspunktet virke noe avansert. Men ikke for sluttbrukeren -det være seg entusiast eller nybegynner.

Man tilbyr selvfølgelig et par standardkabinetter med passende utrustning - pakkeløsninger som er satt sammen deg og dine. Disse kan ha standard fronter som passer med det meste.

Men jeg må gjenta; Den store styrken i dette er at man kan sette sammen hvor høyt og hvor dypt kabinett man vil ha med et minimum av deler i stock hos forhandler.

Eksempel:

1. Man ønsker en 3U høy og 40cm dyp HTPC. En 3U front/bakside passer sammen med 3U sideprofiler. 40cm lange sideprofiler passer sammen med standard 40cm topp og bunnplate. Utstyrspakke er standard.

2. Man ønsker en 3U høy og 30cm dyp HTPC. Samme høyde på profilene men 30cm lengde. Topp og bunn er standard 30cm lang. Utstyrspakke er standard.

Jeg holder fremdeles på den og mener det er rette veien å gå iom. at størrelse på HTPC er veeeeeeeldig behovspreget. Dette er noe man allerede begynner å merke i tråden her. Jeg tror mange vil nøye seg med et minimum av utbyggingsmuligheter mens andre ønsker 'full pakke'.

Jeg for min del har nettop bestilt med et helt vanlig børstet alurack (2Ux35cm) beregnet for elektronikk for å skru xbox'en min inni. Dette racket har et tilsvarende konsept som det jeg nevner over hvor man bestiller delene separat. Men det skal nok en god del borring, fresing og sveising før jeg får det slik jeg vil ha det. :D

EDIT: PS Jeg tror LianLi har en god deal på alu profiler. Se bare på denne 'heite' harddisk skuffa!! En profil hele greia!

th_Alutray.jpg

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

det jeg ville ønske ved et htpc kabinett er dette:

-ikke så dype som mange htpc kabinetter er i dag, de er jo nærmere 50cm dype :nei:

men en maks dybde på 40 cm hadde vært greit.

-plass til 2-3 (muligens 4) hdder, fordi de aller fleste ikke har kunnskap nok til filserver O.L

Og som vi alle vet så kan film, musikk og tv opptak ta endel plass.

-ikke høyere enn 20cm, men aller helst ca 15 cm.

-plass til normal atx psu, siden utvalget av stillegående psuer i andre formfaktorer er begrenset.

- plass til normal atx hk.

-1 plass til dvd-brenner er nok, sørg for at den er plassert nederst i kabinettet slik som nevnt tidligere i tråden.

(her kan jo dvd dekslene til lian-li være en fin måte og skjule fronten av dvd-brenneren?)

-vfd display er et must, må være leselig fra ca 3-4 meter

(regner med at de fleste sitter ca så langt fra tven...)

- skjult ir mottager, fjernkontrollen som følger med må være mce klar.

-kontakter til usb(minst 2stk), kortleser(alle vanlig formater)

og lyd inn(normal 3,5mm plugg). Dette er skjult av en dør/luke

-at kabinettet er godt støydempet er viktig, men komponentene må enda bli kjølt på en tilstrekkelig måte.

Lenke til kommentar
Men et HTTP PCe står jo vanligvis i stuen og skal passe inn med forsterkere, dvd spillere o.l.

6312329[/snapback]

Stor forskjell mellom HTTP og HTPC.

- Hypertext Transfer Protocol

- Home theater PC

6313638[/snapback]

Umm.. Skal si man involverer seg på skriveleifer her.. :whistle: bZerk skjønte jo hva det var snakk om, så han må gjerne kalle det en VLCC for min del.. :D ..

Uansett, jeg er helt enig med bZerk.. En mediapc eller HTPC må passe under/på siden av TV'en i benk.

Lenke til kommentar

Okay folkens,

Da er jeg klar med et førsteutkast (etter noen timer med Sketching). Dette er basert på Rack ideen min som er beskrevet tidligere i topic.

th_2Ux40cmminiITX.png

Det er en low cost versjon jeg har laget her med MiniITX, TVkort, 1U PSU, DVD-RW og 1stk HD. Men som dere ser er det plass til mye mer her. Man må da muligens inn med en større (2U?) PSU. Det er plass til 4HDer til for de som måtte ønske det.

Jeg skal ta og kikke på hvordan det kan gå med ATX mobo. Men jeg ser hvorfor man setter DVD spiller oppe i stedet for nede! Dersom man monterer den oppe kan hovedkortet stikke under DVD'en, og man unngår å a ekstremt dype kabinett!!

Lenke til kommentar
Oops, tror enten det gikk for fort i svingene eller så var det jeg som mixet litt på forkortelsene.

(Edita foresten innleget)

6315652[/snapback]

Hmm er det nøye da? :hmm:

th_2Ux40cmminiITX-1.png

th_2Ux40cmminiITXFront.png

Jeg har lempet på rammer for HD og DVD-drev, samt at jeg har trukket HD litt tilbake slik at man får plass til et par vifter eller display foran. Man kan vel kanskje ha en 120mm vifte i topplokket også med evt. innsug under.. Det blir mange vifter i ei lita kasse det :cool: .. Vel jo flere vifter dess mer gjennomstrømming og dess mindre turtall.

Noen kommentarer? Ser den for konservativ ut ennå? :whistle: Rolig.. More to come.. (Er ennå nybegynner på Sketchup :p )

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Takker for innspill så langt - mange gode ideer her, helt klart.

Det modulære/konfigurerbare systemet du beskriver ovenfor er utrolig spennende, men jeg tror et slikt system kanskje hadde passet bedre i et utpreget entusiast-kabinett?

HTPC er vel den typen kabinett som mer og mer er på vei inn i stua til "den vanlige bruker" og tror derfor dette fort kan bli litt i overkant avansert og kanskje også litt skremmende for førstegangskjøperen?

Det ideelle hadde nok vært å funnet en løsning som både mor og far kan forstå seg på, men samtidig har egenskaper og muligheter som den mer garvede vet å sette pris på.

Hva tenker dere ellers om ting som brønnplasser, skjermtype/størrelse, plassering, fjernkontroll, porter, ekstrautstyr osv...?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

6311833[/snapback]

Jeg må si meg enig i at det at du kan kjøpe deler etter hva du har behov for vil forvirre de fleste eldre menneskene i denne verdenen. Men jeg vil tro at hvis dere sette opp "oppsett" i deler så vil også de eldre klare å finne fram i jungelen. Men jeg ser ikke helt hvordan dette skal bli så veldig dyrt egentlig. Hvis man skal ha, eks 2-5 av hver størresle (det vil vel bli 2-3 størresler av hver side?) Så lever man litt utrygt og går ut i fra at det vil være de brukerene som vil ha det råeste råe av HW inni en HTPC, noe jeg tviler litt på. Jeg har selv planer om å ha en HTPC, men denne skal bestå av reserve deler og kanskje et enkelt alu kabinett jeg lager evt finner. INGEN som trenger noe råskinn av HW i en HTPC. En HD, En PSU, EN CPU osv .. mer trengs ikke. Det eneste som hindrer gjør at den blir stor er vel HK. Det meste annet kan gjøres mindre.

Jeg liker det at du kan velge deler selv, men tror ikke "HW guruer" er klar for super HTPC. Et kabinett (evt med forskjellig front) tror jeg vil mette etterspørselen.

Btw, jeg synes Microplex burde være litt mer aktiv i diskusjonen.

Lenke til kommentar

@Biskop:

Jeg er i og for seg enig med deg når det gjelder 'overkill' hardware for HTPC. Hovedoppgaven er jo ikke spill da.

Og det samma med HD'er.. Er det folk som driver på såpass at ikke to 500GB'ere er nok, ja da holder de også på med data til den grad at de kan sette opp et hjemmenettverk og lagre greiene på en større boks. Herregud det er jo veiviser på det i win 95 og oppover :nei::nei:

Dessuten er det å putte stor ytelse under/ved sia av TV'en å be om bråk. Enten det nå er av vifter, pumper eller kjerringa som er forbannet fordi boksen rett og slett er for stor!!

Som nevnt går jeg sjøl for en xbox med xbmc og er minimalist i så måte. Det jeg er ute etter er det estetiske og praktiske.

Men jeg mener det må være litt muligheter for tilpassing eller customizing av boksen. Ellers blir det en statisk sak som det finnes X antall av på markedet, og man ender opp med et produkt som ikke har det 'lille spesielle' som entusiastene søker etter.

Ferdigbyggete pakker kan man alltids levere. Når det gjelder kostnader er disse profilene billige saker og finnes i et utall forskjellige typer. Resten av konstruksjonen er mer eller mindre helt slette plater som krever et minimum av fabrikkering. Men for all del, man kan begynne med en utgave, eks en 2U x 40cm som jeg har tegnet, men man blir litt begrenset med hensyn til PSU og skjermkort på akkurat denne på grunn av takhøyden..

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Det med muligheten for "custom" HTPC er jeg helt for, UTEN TVIL! Derfor synes jeg det hadde vært smart å lage kassen sånn alle sider er utbyttbart og ikke alt for vanskelig å ta av. Dette gjør det lettere for folk som meg, klikka, chase osv som kanskje vil sette på en liten egen touch. Og så kan fabrikken lage litt forskjellige fronter eller andre sider som kanskje kan være ønskelig å gjøre litt "mitt"

Stort sett, så vil jeg tro at det er fronten som vil variere mest hos folk. Sånn jeg har det og har sett over alle andre kanter av stuer, så ser man KUN fronten. Derfor vil jeg si at en fokusering på muligheten til forskjellig fronter, ikke ville vært en dum ide. Ha en veldig standard front (sikkert noen som vil kalle dette kjedelig ^^) Med kanskje KUN av/på knapp (DVD/CD-rom ville nokk være en fordel :roll: ) Men også finnes det fronter med knappen større mindre, med display (hull til iallefall :p) Mer sjult DVD-rom osv osv. Lista kan være lang her.

Det som jeg kom til å tenke på, vet ikke om du har tenkt på dette Fhj, men kompontenen må jo nesten ha en plass å stå. Skal det være "stativ" i bunnplanten som med standard plassering, eller skal dette og være valgfritt? (Evt hvordan skulle dette være mulig?)

bIsk0p

Lenke til kommentar
Det som jeg kom til å tenke på, vet ikke om du har tenkt på dette Fhj, men kompontenen må jo nesten ha en plass å stå. Skal det være "stativ" i bunnplanten som med standard plassering, eller skal dette og være valgfritt? (Evt hvordan skulle dette være mulig?)

bIsk0p

6316485[/snapback]

De fleste HTPC'er med lav profil kommer med et riserkort som man plugger i for å vinkle og legge PCI/AGP/PCI kortene flatt parallelt over hovedkortet. Så skrur man fast i baksiden for å støtte hele greia.

Her har du oversikt over Coolermaster sine risere:

th_PCIRiser.jpg

Mange muligheter her.

Lenke til kommentar
INGEN som trenger noe råskinn av HW i en HTPC.

6316041[/snapback]

Det stemmer jo ikke, det er mange som bruker kraftig hardware til HTPC-er. Hvis du har lest Mastiffs HTPC-guide har du sikkert sett at en HTPC kan få langt tyngre oppgaver enn ren avspilling av MP3 og Xvid, prosessering av DVD-video med FFDshow etc er tunge oppgaver, her trenger man mye prosessorkraft. Det samme gjelder skjermkort, her er det enkelte oppgaver de svakeste skjermkortene ikke klarer (særlig med høyoppløst materiale).

Lenke til kommentar

Det stemmer jo ikke, det er mange som bruker kraftig hardware til HTPC-er. Hvis du har lest Mastiffs HTPC-guide har du sikkert sett at en HTPC kan få langt tyngre oppgaver enn ren avspilling av MP3 og Xvid, prosessering av DVD-video med FFDshow etc er tunge oppgaver, her trenger man mye prosessorkraft. Det samme gjelder skjermkort, her er det enkelte oppgaver de svakeste skjermkortene ikke klarer (særlig med høyoppløst materiale).

6317723[/snapback]

Joda, det selvfølgelig noe av disse, men som microplex sa. De tenker også på første gangs brukeren, og de har svært lite behov for noe gode HTPCer. Da vil dem mest sannsynlig få noen til å sette opp og bygge den for dem (evt kjøpe ferdig maskin)

Lenke til kommentar
INGEN som trenger noe råskinn av HW i en HTPC.

6316041[/snapback]

6317723[/snapback]

Hehe, Ja der har du den! :whistle:

Jeg regnet med at den kom etterhvert ja. Som jeg sa initielt i min første post, så er det delte meninger om dette. Mens noen ser på HTPC som en ren slave for avspilling er det de som gjerne vil drive videoredigering i sofaen. Det er jo helt greit det, men man må vel regne med at et high performance kabinett vil se noe annerledes ut enn mitt 2U kabinett. Tung prosessorkraft og kraftige skjermkort krever en del mer rom, eller for å være litt mer presis så er det vel kjølingen til disse som krever mer plass. Man må muligens også ha en større PSU, for det er vel begrenset hvor mye man får ut av en 1U/2U PSU (300W?), og skal man ha en skokk med HD'er i kassa, må man opp i en full size PSU. Da duger nok ikke mitt design med tanke på bredde; dersom man ikke kan vippe PSU'en over på siden og går for en 4U høy unit.

På den annen side er det mange som overhodet ikke er interresert I high performance og vil ha det så enkelt som mulig. Jeg synes ikke det blir riktig å da tilby en 4U høy kasse som egentlig er på størrelse med en av de gamle desktoppene, med en HD i ett hjørne, en DVD i et annet hjørne osv, osv.. Det blir mye tomrom om man skal ha en kasse hvor mer enn halve står uten hardware.

Så kanskje man burde se på to kabinetter?

1. Slave HTPC: 2U x 40cm med liten 2U/1U PSU..

2. Master HTPC: 4U x 50cm med plass for standard ATX PSU..

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror nokk det å ha 2 forskjellige kabinetter ville være bedre enn å ha 16 forskjellige deler som kunden skal sette sammen etter beste evne. Men jeg synes alle disse burde ha enkle feste løsninger som faktisk gjør det mulig for hjemmebrukeren å lage sidene selv. (ikke så lønnsomt, men jeg tror det ville være populært)

Hvor ialledager er Mircoplex?! Det å lage en tråd og nesten aldri svare, synes jeg er ganske dårlig egentlig.

Lenke til kommentar
Hvor ialledager er Mircoplex?! Det å lage en tråd og nesten aldri svare, synes jeg er ganske dårlig egentlig.

6320699[/snapback]

Her er vi :w00t:

Vi følger med, men tanken her var å få litt innspill og diskusjoner fra dere først.

Vi kommer på banen, ingen fare ;)

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Joda, greit nokk dere følger med. Men er jo litt skipt for oss å diskutere noe som dere ser på som helt udiskutablet. Gøy å høre hva dere liker og ikke liker. Så kan vil diskutere og tenke videre på dette:)

Kommunikasjon er tingen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...