Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett

Anbefalte innlegg

Hei!

Som mange av dere sikkert har fått med dere lanserte vi for en liten stund siden Lian Li Modular Cube Case som hurtig ble meget populær, ikke minst blant mange av dere her inne.

Neste prosjekt på trappene er et HTPC-kabinett. Dette kommer i likhet med Cube'n til å bli designet av oss og produsert av Lian Li, men etter å ha snakket litt med de gode herrer på hardware.no rundt dette synes vi det hadde vært spennende å få med dere helt ifra startfasen da det sikkert er omtrent like mange meninger om hva et slikt kabinett bør inneholde og hvordan det bør se ut som det er brukere her på forumet :)

Vi håper derfor dere vil komme med innspill, tanker og ideer om hvordan deres perfekte HTPC kabinett ser ut, spesifikasjoner, tilbehør, ekspansjonsmuligheter osv osv. Alt lar seg i utgangspunktet fabrikere, men da kabinettet forhåpentligvis skal kunne selges til en akseptabel pris bør det nok ikke tas helt av med gullforgylte knapper osv :)

Vi skrur herved på mikrofonen og venter spent på tilbakemeldinger om hvordan vi bør lage "diskusjon.no's eget HTPC-kabinett".

(Som en liten belønning for strevet trekker vi ut noen av bidragsyterne som vil motta det endelige produktet når dette er ferdigprodusert ;) )

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

hmm

det må være aluminium ikke noen plastgreier

støy er viktig for meg... støysvakt

jeg foretrekker kabinett i svart eller sølv... ikke hvit, hvit ser gammelt ut og blir fort

hmm plass til 2 3.5" og 2 5.25"

vel det er det jeg kan tenke på foreløpig :)

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Muligheten for 1, kanskje 2 harddisker. HTPC trenger ikke mer.

Kabinettet skal være lite og ligne mest mulig på hvilken som helst forsterker. Stilren front med sjult CD/DVD-rom, kanskje et LCD display g av/på knapp. Og IR mottager. Ekspansjonsslotter :hmm: Trenger vel strengt tatt ikke så veldig mye i en HTPC? 1-3 kort holder vel lenge. (+ skjermkort)

God kjøle løsninger. Toppen skal være så åpen som mulig slik at varmluft bare stiger opp. Og en 120mm vifte på hver side, en inn og en ut.

Ikke innebygt plexi glass, dette kan godt være en mulighet å kjøpe i tillegg, men ikke som standard! Masse vis av lys o.l er heller ikke HTPC stil. Dere må tenke på det litt eldre markede og, de fleste har barn som kan hjelpe dem med HW og sette sammen en maskin. Dumt hvis dem må på Elkjøp for å få noe som kan stå i stua;)

Lenke til kommentar

Jeg ville foretrukket kabinett som har sånn ca. disse målene: 136mm W x 370mm D x 329mm H.

Sånn ellers burde det finnes i både sort og sølv da de fleste andre komponenter man har i en stue er i en av disse fargene.

Kabinettet burde se minimalistisk ut, altså ikke flere knapper enn man må foran, hva med kun eject og on/off?

På kabinettes frontside (nederst) har man et panel man kan "åpne" og frem kommer det compositt, mini-jack og en minnekortleser.

Det er også et stilig blått lys foran når spilleren er på (mulighet for å slå det av!?).

På baksiden så er det plass til 2x6cm vifter. (2 stk for da kan man kjøre de veldig stillegående).

Det burde finnes lyddemping til dette kabinettet.

Lenke til kommentar

Mine ønsker for et HTPC-kabinett:

• Gode kjøleløsninger for kraftig CPU og skjermkort
  • Støysvakt, støydemping må være høyt prioritert når man lager et HTPC-kabinett i denne klassen (jeg regner med dere sikter relativt høyt her)
  • Plass til én harddisk, noe annet er bortkastet plass. Må være tilrettelagt for støydemping, kanskje med kjøleribber til HD og innpakking i lydisolerende materiale? Bør også være festemuligheter for 2,5" HD.
  • Kanskje mulighet for VFD, men det må være med så stor skrift at det kan leses på mer enn 1 meters avstand (altså ikke slik som Kanam-kabinettet jeg har nå)
  • Fjernkontroll som er kompatibel med MCE
  • Mulighet til å dimme LEDs og evt display (helt?) ned, her vil jeg igjen trekke frem Kanam-kabinettet mitt som har lyssterke blå LEDs(!) som jeg gjerne kunne vært foruten. Det er vel det mest forstyrrende jeg har i hjemmekinoen.
  • Kan godt være modulbasert i den grad det ikke går ut over design, dvs i hovedsak på innsiden.
  • Standard Hi-Fi-bredde
  • Full ATX
  • Modeller i sort eller sølv (og kanskje begge deler?)

Kommer sikkert på mer etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke med en helt ny banebrytende design!

Legger med et kort forslag som andre kunne jobbet videre med :)

Her er utgangspunktet at kabinettet IKKE skal bygge i bredden, men derimot i høyden. Her hadde man umiddelbart skilt seg ut fra ALLE konkurenter som finnes på markedet!

Har satt på et display. men er ellers enig i det RIkky sier :) Dog skal må det være en av på knapp for display ved siden av. Her kan og powerknappen fungere.

Den bør også ha en lekker fjernkontroll av et slag.

Passive kjøleløsninger kobinert med muligheten for vannkjøling er veien å gå.

Vifter kan være plassert på sidene med innsug. Da snakker vi 120 mm vifter som roterer sagte. Viftestyring bør styres med egen programvare og ikke manuelt med knapper.

Alle områder som jeg har merket for inntak/uttak bør kunne dekkes med eget deksel. Uttak for bilde og lyd på toppen er også en morsom tanke.

Baksiden bør være klar for å henges opp direkte på vegg. Eventuellt ha et eget feste som lett kan monteres.

Raske tanker gjort unna på 5 minutter .)

post-27025-1150274708_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg forstod så veldig mye av tegningen der. Men det med maskinen på høykant er i teorien ikke så veldig dum. Eneste er at dette skal være plassert i en stereobenk hos de fleste og vil da være veldig upraktisk hvis den står på høykant og alle hullene er på langs. Da er man like langt, bare at display er feil vei.. :hrm:

Det med så mange utganger forran er jeg litt i mot, ville heller hatt en luke som kan trykkes på og kom ut på siden hvor slike tilkoblinger er. Hvis du settet dette i front, vil er det ikke like rent. Spesielt når du har noe tilkoblet, da vil lokket være nede og ødlegge fronten.

Lenke til kommentar

Ok, kan flytte en del av inngangene til siden for å gjøre det mer stilrent.

Dette kabinettet skal dog sikte seg inn på de som hovedsaklig bruker flatskjerm. De fleste brukere har som regel kun flatskjerm og ikke egen forsterker. Å ha et løsning som ikke bygger ut i rommet er helt genialt med tanke på design og plass løsninger.

M2 prisen i boligen er rimelig stor. Å ha en løsning som ikke spiser m2 gjør at det kan vurderes i små leiligheter og til de som ønsker et litt spesielt design.

Jeg tar utgangspunkt i noe som ikke eksisterer i markedet, da denne løsningen ikke vil ha noen konkurenter. Å bygge et kabinett i mengden av andre som er der ute er ikke det jeg ønsker. Jeg vil heller ha en løsning som bryter seg inn på et helt annet marked .)

Lenke til kommentar

En detaljfinish jeg hadde likt å sett er en stor volumknapp a la hightech stereo systemer.

I355347.jpg

Hvis man har noe a la dette, bare en større volumknapp.

Hvis jeg fortsatt bruker dette bildet som eksempel ville jeg også hatt CD/DVD/HDDVD/BLU-RAY romen så LANGT NEDE som mulig. Når en slik boks står i et TV-bord bøyer du deg alltid ned for å trykke ut disken og hvis denne er langt oppe vil det bli litt kronglete fordi den kan komme veldig nært "taket" i TV-bordet. Hvis man ser gjennom alle HTPC kabinettene på f eks komplett har de nesten alle DVD-romen høyt oppe, og dette mener jeg er en grov designerfeil.

Det burde ikke være så vanskelig å ha DVD-romen nederst i et hjørne foran, med f eks harddisken(e) over.

Ellers tror jeg små eksklusive små detaljer kan være veldig avgjørende, men for at det skal bli en suksess tror jeg smarte løsninger og grei, støysvak kjøling må være i høysetet. Har fått inntrykk av at 3/4 av alle som kjøper pc-deler på diskusjon.no bryr seg mye om hvor støysvake komponenter er. Ved kjøp av en HTPC tror jeg enda fler har dette som den viktigste faktoren.

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar

Ta det modulære et skritt videre!

La oss si at man tar utgangspunkt i 19" rack som benyttes til alt fra musikkutstyr til store servere. Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Med de mulighetene man har med rack, kan man lage et produkt som dekker alles behov.

Det finnes mange meninger ute der om hva en HTPC egentlig er:

-Jeg for min del syns at det er vissvass med en svær aluklump med alskens dilldall på under tv'en. Jeg mener at HTPC bør ha mulighet for å spelle av video og musikk som er lagret på en hjemmeserver via nettverk. -Thats it.. En xbox med xbmc dekker egentlig mitt behov og vel som det.. Bare jeg får den utav den sctøgge svarte boksen.

-Andre synes kanskje at man bør ha muskler med vannkjøling, 1TB harddisk og mulighet for å spelle de siste 3d spella på 40" plasma tv'en.

En HTPC har med andre ord størrelse etter behovet til kjøperen.

Med en 19" rack løsning kan man eksempelvis fritt velge høyde (1U/2U/3U) og dybde på kabinettet (2/3 forskjellige). Kabinettet består hovedsakelig av to aluminiums profiler (sider) med div. spor i, en bakplate, en frontplate, topp og bunnplate. Kabinettet selges som en grunnpakke med forskjellige muligheter for å bygge ut.

Grunnpakke består av:

- To aluminiumsprofiler (sider), frontplate, bakplate, topp og bunnplate.

- Åtte skruer for å skru inn front/bakplate i aluminiumsprofilene. Topp og bunn går inn i spor i profilene.

- Paknings/o-ringsett for 'perfect fit' og vibrasjonsdemping.

- Fire føtter som skrus inn i bunnplata.

- Innvendig rammeverk for DVD/Slim DVD spiller og HD som festes i spor og setskrue i alu profilene.

- Powerbryter/leds

Man velge i bestiling vilken frontplate man vil ha, med forskjellige muligheter for cloaking av DVD tray, evt. spalte for DVD spillere uten tray, hull for usb og kortleser, Irda, Powerknapp, leds og evt. LCD display.

Bakplate kan også velges utfra hvilken løsning man vil ha med hovedkort (MiniITX/MiniATX/ATX), riser for PCI kort eller konvensjonelle PCI slot'er samt PSU og vifteløsning.

Bunnplate leveres oppgjenget for de fleste typer hovedkort. Topplate kan bestilles med viftefeste, perforert, lukket eller med plexi for de som måtte ønske det.

Leveres i børstet aluminium eller eloksert sort..

Et unikt tilbud ville være å la kunden legge inn tegninger med mål på frontplate/bakplate samt logo for så å laserkutte dette på bestilling!!

Det er konseptet. Jeg kan lage til noen skisser i Sketchup dersom det er ønskelig.

Det er mange fordeler med en slik løsning for sluttbrukeren, men det mest ideelle er for forhandleren. Her har man tilbud på mange løsninger med et minimum av deler på lager. Man trenger et utvalg av profiler, bunn og topplater, front og baksider i forskjellige høyder og lengder. Alt kan brukes om en annen..

:cool:

EDIT: Legger til en kjapp sketch over hvordan en slik sidevegg/profil kan se ut.

th_Profile.jpg

Man kan sette inn plastplugger i sporene for å feste internt rammeverk for harddisk, DVD-Rom osv..

De hvite pluggene på enden er fastpunktete aluminiumsfester for frontplate. Det bør være en stålplugg med gjenger i senter. (Gjenger i alu er møkk!!)..

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt - mange gode ideer her, helt klart.

Det modulære/konfigurerbare systemet du beskriver ovenfor er utrolig spennende, men jeg tror et slikt system kanskje hadde passet bedre i et utpreget entusiast-kabinett?

HTPC er vel den typen kabinett som mer og mer er på vei inn i stua til "den vanlige bruker" og tror derfor dette fort kan bli litt i overkant avansert og kanskje også litt skremmende for førstegangskjøperen?

Det ideelle hadde nok vært å funnet en løsning som både mor og far kan forstå seg på, men samtidig har egenskaper og muligheter som den mer garvede vet å sette pris på.

Hva tenker dere ellers om ting som brønnplasser, skjermtype/størrelse, plassering, fjernkontroll, porter, ekstrautstyr osv...?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Jeg står på mitt forslag om at den skal være bygd i høyden.

Forbrukermarkedet går mot flattv'er og da bør også tilbehøret gjøre dette. Jeg syns man bør ta utgangspunkt i ViiV platformen, da denne tilbyr innebygd tråløst nettverk

LA oss bli enige om en ting:

Folk er ikke ute etter bildekvalitet i første omgang når de kjøper flattv. De er mer ute etter praktiske design og plassbesparende løsninger. Ergo bør man tenke slik i stuepc verden.

En StuePC bør ha plass til mer enn 2 harddisker, fordi løsninger med en sentral server er milevis over hva normale mennesker kan og forstår.

Jeg tar utganspunk inne i kabinettet jeg foreslo, som jeg mener ikke trenger være i standar Hifi størrelse med tanke på lengen.

Her et rask utkast. Om Microplex mener dette er intressante tanker, skal jeg lage en mer detaljert utgave. Dog minner jeg om at Microplex også burde innvolvere AVforum :)

post-27025-1150363530_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det med å ha et kabinett på høykant ser jeg absolutt ingen nytte av enda. De fleste har et bord med plass til DVD-spiller, videospiller, parabolmottager. Nesten alle TV-bord er bygd til å ha de på lavkant. Ideen er god, men jeg tror ikke så mange vil se nytten av det.

Når det kommer til formfaktor, så synes jeg at det burde være flere størrelser av kabinettet. mITX, mATX og ATX. Skjermen i front må være god og lysklar, knappene i front må være stilige og store, men kanskje gjemt bak et deksel, eller kanskje ha en dør foran? Personlig synes jeg en DVD-brenner der man dytter inn dvd-en burde være med, men med noe beskyttelse sånn at ikke alt for mye støv kommer inn.

Powerbryteren burde være i anodisert aluminium, og den burde hold samme stil som volumbryteren.

Kanskje jeg kan lage en skisse idag? Vi får se :)

Lenke til kommentar

Hvorfor lage et kabinett som skal konkurrere med eksisterende løsninger. Hvorfor ikke lage et banebrytende kabinett som sikter seg inn på et helt nytt marked?

Vi må jo være enige om at folk som kjøper flattv i all hovedsak ønsker noe som tar mindre plass, og ikke er ute etter billedkvalitet. Ergo burde det være et marked for plassbesparende kabinetter og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...