Gå til innhold

Opteron vs Athlon?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg nytt hk og CPU, har bestemt meg for hovedkort, men ikke for CPU, har gode erfaringer med Athlon, men lurer på om jeg skal prøve noe nytt.

jeg skal kjøpe asrock dual sata2

men lurer på hvilken CPU jeg bør gå for, jeg skal handle på shg.no, så vil ha cpu og der. hvilke forskjeller er det på opteron og athlon, og hvilken er best til clocking?

Prisklasse: 800- 1500 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opteron klokker best. Men athlon64 har blitt utrolig billig i det siste

når opteron 144 koster 1300kr, og A64 3500+ koster 800kr må man spørre seg. Vil opteronen klokke opp til 2.2 Ghz fra sine 1.8, og OVER det en 3500+ klarer å klokke fra 2.2 stock. Og ikke minst, Er det værd 500kr?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en X2 3800+ for kort tid siden. Jeg vurderte Opteron 165. Men valget falt til slutt på X2 3800+. Det er flere grunner for dette. For det første er X2 3800+ billigere enn Opteron 165. For det andre kjører X2 3800+ på 2GHz standard mot Opteron 165 sine 1.8GHz. X2 3800+ har som følge av dette høyere multiplikator. Slik at det blir mer hensiktsmessig med 2x1GB RAM når man skal overklokke. Og for det tredje har den ekstra cachen på Opteron 165 lite å si.

Jeg endte opp med en Prime stabil overklokk på 2.7GHz på rundt 1.5 Volt på min X2 3800+. Hadde sikkert greid enda mer på en Opteron 165, men problemet er at da måtte man kjørt minnet på latterlig lav divider.

Så ja, når man skal velge mellom Opteron og Athlon 64 så må man tenke seg litt om. Se på priser, om man skal overklokke, hvilke RAM har man og prisen man må betale. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte X2 3800+. Og er kjempefornøyd med klokkingen.

Edit: Klokken min tilsvarer ca. 5200+ P-Rating ifølge Brain Identifier.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Jeg endte opp med en Prime stabil overklokk på 2.7GHz på rundt 1.5 Volt på min X2 3800+. Hadde sikkert greid enda mer på en Opteron 165, men problemet er at da måtte man kjørt minnet på latterlig lav divider.

6307620[/snapback]

Og korfor er det ett problem? :hmm:

Bare man har hovedkort med tilstrekkelige dividere slik at man kan kjøre både prosessor og ram på høyest mulig hastighet så betyr det nada om minnet kjører på en lav divider eller ikkje. Det er klart det føles litt dumt om man må kjøre minnet på så lav divider at hastigheten kommer under 200mhz, men da har man kjøpt feil hovedkort til overklokking.

Lenke til kommentar

6307620[/snapback]

Og korfor er det ett problem? :hmm:

Bare man har hovedkort med tilstrekkelige dividere slik at man kan kjøre både prosessor og ram på høyest mulig hastighet så betyr det nada om minnet kjører på en lav divider eller ikkje. Det er klart det føles litt dumt om man må kjøre minnet på så lav divider at hastigheten kommer under 200mhz, men da har man kjøpt feil hovedkort til overklokking.

6308431[/snapback]

Hei,

På mitt Abit KN8-SLI så er neste hopp ned fra 166 Divider (Som jeg bruker), 133 Divider. Men mulig det er langt flere dividere på DFI Lanparty serien. Så for min del var det best å kjøpe en X2 3800+. Den var ganske mye billigere enn Opteron 165. Og som jeg skrev i innlegget mitt så nevnte jeg at man måtte se ann litt hva man hadde og hvor man ville.

Lenke til kommentar

Min Opteron 165 kostet 2380,- m/frakt,ny selvsagt.Er Primestabil 2.7ghz stock volt.Etter det jeg skjønner koster X2 3800+ 2350,- +frakt som den billigste,men Athlon DC cpuene skal vel ned i pris i nærmeste fremtid.Vet ikke om Opteron synker i pris.

Lenke til kommentar
På mitt Abit KN8-SLI så er neste hopp ned fra 166 Divider (Som jeg bruker), 133 Divider. Men mulig det er langt flere dividere på DFI Lanparty serien. Så for min del var det best å kjøpe en X2 3800+. Den var ganske mye billigere enn Opteron 165. Og som jeg skrev i innlegget mitt så nevnte jeg at man måtte se ann litt hva man hadde og hvor man ville.

6308762[/snapback]

Definitivt feil hovedkort ja ;)

DFI har, fritt fra minnet, med forbehold om feil: 200, 180,166,150,140,133,125,...,...,100.

Tror der er noen mellom 125 og 100, men de har eg aldri brukt så eg husker de ikkje. Og det begynner å bli en stund siden eg har fiklet med oppsettet på PCn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...