Gå til innhold

Romantisk Middag. - Men hva?

k1mzor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt forslag om det ikke er for sent .)

Et virkelig godt måltid med en du liker skal være

Forførende

Lekende

Spennende

Eksotisk

Det skal og være enkelt og spennende

Forrett:

Scampi i Chillisaus.

Kjøp en pakke frosne rå!! (ikke kokte) Scampi. Ta ut 3-4 stykk til hver an dere. La de tine og fjern skallet. (du kan la en liten del av skallet på halen være igjen for håndtak.

Fres litt finhakket løk og hvitløk i panna (sterk varme) med litt olivenolje og smør. Hiv oppi Scampiene. Disse blir røde så og si umiddelbart. La de bli røde på alle sider.

Legg på et fat som dere deler :) Og hell Chillisaus over. NB: de selger best Chillisaus på invandrerbutikker .)

Server vann med isbiter og en bit sitron som du presser i vannet

Grunn til forretten:

Chilli øker magesyren og gjør deg i stand til å fordøye maten som kommer fortere. Chilli er dessuten slankende. Scampi er dritsundt. Samme er hvitløk og løk. Prøv å få med hvitløken og løken fra panna.

Dette tar: maks 5 minutter med skrelling av Scampi.

Kostnad: 20 kroner pr person

Hovedrett:

Hva du føler du kan diske opp med. Mange sier fisk er fy fy. Men her kan du virkelig gjøre store saker. Alt avhenger av deg og dine evner og lyster. Skulle jeg servert noe utrolig spennende og kult hadde jeg servert fisk eller kylling. Rødt kjøtt er ikke bra da det er tung mat og du blir ikke like klar til det som skal skje etter måltidet. Er du interessert i fisk kan jeg slenge opp et forslag som virkelig imponerer, uten at du trenger å være verdensmester.

Dessert:

Grill en banan i ovnen. La den bli sort på skallet. Skikkelig sort .)

Ta den ut, del den og server vaniljeis og sjokoladesaus til.

NB! En halv holder da det er mektig som f.

Tid å lage: Du bruker nok 10 min (Men ovnen må være varm og stekingen av bananen tar nok 7-8 minutter) Så du bruker i realiteten ikke mer enn 2-3 minutter :)

Kostnad: 15 kroner pr person :)

Noe søtt til slutt setter ofte en liten spiss på måltidet.

Husk dog at det må være lite i hver servering. Mette folk har ikke samme driv til det som skal skje etterpå :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Siden du går kokkelinjen regner jeg med du kan anrette maten og kan garnityr. Ser det bra ut et det pluss i boken :thumbup:

En rett jeg liker å lage er pasta med wokgrønnsaker, kyllingfilét og en god saus.Synes Kylling Bretange (eller hvordan det nå skrives) passer bra.

Forslag til anretting: Legg et lag med pasta i bunnen, legg så en liten "haug" med grønnsaker opp på pastaen og oppå grønnsakene legger du en filét som du har strimlet 3-4 ganger. Sausen heller du rundt kanten av pastaen.

Edit: oyvind_dahl hadde er bra tips, ikke lag for store porsjoner. Mindre porsjoner ser bedre ut og man blir ikke så trøtt og slapp etter maten.

Til dessert kan du gjøre noe så enkelt som å bruke langpanne-sjokolagekake (utrolig enkelt å lage). Skjer et stykke formet som et hjerte. Som garnityr kan du bruke sitronmeliss (eller hva den blomsten heter) og strø littegrann melis på toppen. Eventuelt kan du bruke litt jordbærsaus rundt på fatet og skrive f.eks "Glad i deg" eller noe annet søtt.

Bare fantasien setter grenser. Lykke til :thumbup:

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Scampi i Chillisaus.

6304941[/snapback]

Bra tips over heile fjøla. Men vær OBS på at ikke alle liker Scampi. Er nok ingen slager hos ekstremt kresne ganer.

BTW: Du skal være glad kjæresten din ikke er vegetarianer. Da blir romantisk middag ei utfordring av dei store. hehe

Lenke til kommentar
Jeg går Kokkelinja, så er ikke noe problem å lage eller spise maten :)

Da syns jeg du skal gå for fløtegratinerte poteter med enten kjøtt eller rød fisk.

6302581[/snapback]

Nå ble jeg veldig sulten! :dribble: Fløtegratinerte poteter er veldig, veldig godt

EDIT: Vi skulle arrangert en HW.no kveld /m middag xD

Endret av Kanetheheatsink
Lenke til kommentar

Her er den:

Jeg GARANTERER at denne vil bli snakket om i hundrer av år .)

Pescados a la sal , dorada a la sal

Uansett. Kjært barn mange navn:)

Du skaffer en fisk som ikke er filitert. Jeg bruker piggvar, men den koster noe. Poenget er at flyndrefisk er bra, men du kan så og si bruke hva som helst.

Sett ovnen på 200 grader.

Kjøp en pose eller to med grovt havsalt (mener de kommer i 5 kg poser). Koster nesten ingen ting .)

Dekk en plate med 1-2 cm salt. Legg på fisken (nb putt gjerne litt urter inn i ulike åpninger, men pass på at du ikke har filitert den. Huden MÅ være med.

Dekk fisken med 1-2 cm lag med salt (blir gjerne litt pyramideform som oftest).

Før du bruker saltet kan du blande inn litt eggehvite i den.

Sett inn i ovnen 30 minutter (avhenger av størrelse på fisken). Du kan gjerne bruke litt mer tid de første gangene, til du lærer hvor lenge den burde stå :)

Hva skjer?

Saltet stivner slik at du river av svære saltbiter når du serverer den. Fisken får perfekt smak og er svært saftig.

MEn måten du serverer på er genial..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...