Jonhoo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) som sagt, funksjonen authenticate må gjøre følgende: Hente inn $_SESSION variabler som brukernavn og passord Kjøre en SQL-query for å sjekke at disse er gyldige (Samme som i godkjenn.php) return TRUE hvis brukeren er godkjent, og setter $_SESSION['registered'] til TRUE. Nå kan du også sette diverse andre $_SESSION variabler som navn, id etc. return FALSE hvis ikke, og setter $_SESSION['registered'] til FALSE Så kjører du en if(!authenticate()){die("Ikke logget inn");} på toppen av alle sidene dine. Du vet nå med sikkerthet i resten av det scriptet at brukeren er ordentlig logget inn.. Når du etter hvert vil gjøre det mer avansert så kan du legge inn $_COOKIE og sjekke session_id() opp mot IP og slikt, men det trengs ikke enda Lykke til Endret 21. juni 2006 av Jonhoo Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Jaok, men cookies må jeg vel ha uansett, ellers er det jo nok bare å gå ut av browsern og inn igjen så er han logget ut eller hva? Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Ja, da blir man logget ut når man lukker nettleseren ja Men du kan egentlig vente med cookies til du har session i orden.. SÅ kan du legge inn cookie-funksjonalitet Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Men når du mener: Hente inn $_SESSION variabler som brukernavn og passord Mener du det som brukeren skrive inn i form da? Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Hent inn $_SESSION['brukernavn'] og $_SESSION['passord'] Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Hmm..jeg får ikke til noe :/ Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 *BUMP* Ingen som kan ? Jeg vet noen kan ! Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Kan jo starte på et nivå for dine "ferdigheter". Du hverken lærer eller får noe ut av dette her... Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Ja men hva om trenger noe slikt nå da? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Så tviler jeg på at det er noe lurt å legge inn noe sånnt nå. Hvis du ikke vet hva du holder på med, risikerer du å lage noe som folk lett kommer seg igjennom.(Man lærer seg å låse døren til huset, før man skaffer et alarmsystem/sikkerhetssystem). Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 18. august 2006 Forfatter Del Skrevet 18. august 2006 Prøvde meg på funksjonen autensiere: <?php function autensiere() { mysql_connect ("localhost", "brukernavn", "hyyysj") or die ('Kunne ikke koble til databasen: ' . mysql_error()); mysql_select_db ("admin") or die ('Kunne ikke velge database: $sql_db'); $query = sprintf("SELECT * FROM administrasjon WHERE brukernavn = '%s' AND passord = '%s'", mysql_real_escape_string( $_POST['brukernavn'] ), mysql_real_escape_string( sha1($secretsha1string . $_POST['passord']) ) ); $resquer = mysql_query($query); if (mysql_num_rows($resquer) == 1) { $arraystuff = mysql_fetch_array($resquer); $query = sprintf("UPDATE administrasjon SET sid = '%s' WHERE id = '%s'", session_id(), $arraystuff['id']); $_SESSION['username'] = $arraystuff['brukernavn']; $_SESSION['password'] = $arraystuff['passord']; $_SESSION['navn'] = $arraystuff['navn']; $_SESSION['innlogget'] = true; } else { echo 'Feil brukernavn eller passord'; } if ( $_SESSION['innlogget'] = true ) { echo "Du er logget inn " . $_SESSION['navn']; } else { header("Location: logginn.php"); exit; } //else } //autensiere() ?> Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Bump. Kan noen lage denne funksjonen til meg ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå