Gå til innhold

Hjelp med loginscript med flere brukerranker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal bare ha innlogging til adminpanelet mitt. Jeg er admin, og jeg skal ha tilgang til portfolio, kommentaradmin, kategoriadmin osv, mens andre brukere (som JEG registrer, skal ikke gå an å registrere seg selv) har kun tilgang til å lage nyheter og slikt.

Lenke til kommentar

Takk skaldu ha jonhoo :D:D:D

Hva gjenstår nå da?

Jeg må lage former for å legge til nybruker, og den skal kobles til database.

Hvordan får jeg kyptert passordene i md5? md5(); ?

Hvordan får jeg "låst sidene" for gjester? slik at man må logge inn for å se dem?

Hva er sha1 kryptering?

Lenke til kommentar

1. Du må lage et script som sjekker om en person er logget inn og som skjekker at brukernavnet og passordet hans er riktig

2. Ja, det må du ha

3. Ikke bruk md5, bruk sha1 istedenfor.. Det er det jeg har brukt i scriptet over.. Legg også på en streng på starten av stringen din (Se scriptet mitt igjen) for å forhindre brute-force angrep

4. Se nr. 1, du bruker ganske enkelt samme greia som sier at hvis brukeren ikke er logget inn så kommer han/hun til innlogginssiden.

Lenke til kommentar

Altså, det jeg gjør for å kryptere er som følger:

$secretsha1string = '5b6ab21dsdf6w5df3sg1d5s5gweq7s6df';
//Forkortet bort en del
sha1($secretsha1string . $_POST['passord']);

Altså bruker jeg sha1 (som er en kraftigere kryptering enn md5) funksjonen på det brukeren skriver inn som passord + en "secret string" på starten som gjør det hele sikrere..

Du kan godt droppe den stringen, men den er bare fin å ha for å gjøre det mer sikkert. Den stringen kan du sette til nøyaktig hva du vil :)

Lenke til kommentar

Jupp, eller 65d4m6nsgn5s6n3cxvb1s56bs9

eller jeglikermontypython

Det er opp til deg, bare du bruker et punktum for å sette sammen de to strengene du skal lage passordet av. Altså:

$secretsha1string = 'jeglikermontypython';

$encrypted = sha1($secretsha1string . $_POST['passord']); //Merk punktumet som slår sammen de to strengene!

Dette er det samme som å gjøre:

$secretsha1string = 'jeglikermontypython';
$encryptthis = $secretsha1string . $_POST['passord'];
$encrypted = sha1($encryptthis);

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...